«فرش قرمز» برای قصاب دمشق؛ حقوق بشر در روابط بین الملل پشیزی ارزش ندارد

حسین آقایی، پژوهشگر روابط بین‌الملل و امور استراتژیک با اشاره به استقبال از بشار اسد در عربستان و بازگشت مجدد او به اتحادیه عرب پس از راه اندازی تراژدی بزرگ در سوریه و بیان نگاه جامعه بین الملل به حضور حاکمان دیکتاتور و جنایتکار در عرصه جهانی، نوشت: حقوق بشر در دنیای واقعیات، در عرصه روابط بین الملل، پشیزی ارزش نداشته ندارد و نخواهد داشت مگر آنکه منافعی برای قدرتها در کار باشد.

به گزارش فرانیوز، آقای آقایی در یادداشتی با اشاره به برگزاری اجلاس اتحادیه عرب با دعوت از بشار اسد رئیس جمهور سوریه در مطلبی تحت عنوان «فرش قرمز» برای قصاب دمشق، نوشت: مدافعان حقوق بشر، امیدواران متوهم و فلاسفه احیانا حرفی برای گفتن دارند؟

به گفته او رئال پالتیک اصل حاکم بر جهان بوده، هست و خواهد بود. حقوق بشر در دنیای واقعیات، در عرصه روابط بین الملل، پشیزی ارزش نداشته ندارد و نخواهد داشت مگر آنکه منافعی برای قدرتها در کار باشد.

این پژوهشگر روابط بین الملل تاکید کرد: بزرگ‌ترین خطای مردم اعتماد به قدرتهای بزرگ است؛ اشتباهی که اپوزیسیون سوریه و مردم این کشور مرتکب شدند همین اتکا به آمریکا و بازیگران عمده منطقه ای بود.

از آنجاییکه گروه‌های اپوزیسیون جمهوری اسلامی تمایلی به درس گرفتن از تراژدی سوریه نداشتند برخی چهره ها در خیزش انقلابی در ایران نیز سعی بر دادن امید واهی به مردم بودند و از حمایت غرب از مردم ایران گفتند.

از همان روز های نخستین خیزش انقلابی در حالیکه عده ای قاطعانه میگفتند جمهوری اسلامی تا چند هفته یا ماه دیگر سرنگون خواهد شد و اروپایی ها سفارتخانه هایشان را خواهند بست گفتم قدرتهای اروپایی و آمریکا حامی واقعی انقلاب مردم ایران نیستند و برای منافع خود هم با مخالفان جمهوی اسلامی و هم با خود رژیم بازی می کنند.

او افزود: بارها مثال سوریه را زدم اما گفتند امکان ندارد سوریه شویم در حالیکه اگر ج.ا بماند این احتمال وجود دارد که ایران از سوریه نیز بدتر شود.

به گفته حسین آقایی تا واقعگرا نشویم ایران آزاد نخواهد شد….

بشار اسد، رییس‌ حکومت سوریه که به شهر جده در عربستان سعودی سفر کرده، قرار است برای اولین بار در بیش از ۱۰ سال گذشته در اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیه عرب که در همین شهر برگزار می‌شود، شرکت کند.

دور دیگری از اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیه عرب، مهم‌ترین سازمان بین‌المللی جهان عرب، امروز جمعه ۲۹ اردیبهشت در جده آغاز به کار می‌کند.

بشار اسد، رییس‌ حکومت سوریه که به دلیل سرکوب قیام و خیزش مردم در این کشور، سال‌ها در انزوای بین‌المللی قرار داشت، شامگاه پنج‌شنبه و در آستانه اجلاس سران اتحادیه عرب وارد فرودگاه بین‌المللی ملک عبدالعزیز شهر جده شد و مورد استقبال مقام‌های سعودی قرار گرفت.

تلویزیون دولتی الاخباریه عربستان سعودی تصاویری از رییس‌ حکومت سوریه پخش کرد که در حال پیاده شدن از هواپیما بود و مورد استقبال شاهزاده بدر بن سلطان، معاون فرماندار منطقه مکه که جده به آن وابسته است، قرار گرفت.

آخرین حضور رییس‌ حکومت سوریه در نشست سران اتحادیه عرب مربوط به سال ۲۰۱۰ می‌شود.

یک سال بعد، جنگ داخلی در سوریه آغاز شد و عضویت دمشق در اتحادیه عرب نیز به حالت تعلیق درآمد.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago