علی عبدی از زندان آزاد شد

یک فعال مدنی که طی ماه‌های اخیر پس از چهارده سال به ایران بازگشته و اوایل تیر ماه توسط سازمان اطلاعات سپاه در اصفهان بازداشت شده بود، از زندان آزاد شد.

خواندن این مطلب 4 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، علی عبدی، امروز دوشنبه بیستم آذر ماه با انتشار فایل صوتی در کانال تلگرام خود اعلام کرد که پس از ۱۴۰ روز آزاد شده است.

او افزود قرار است در روزهای آینده جلسه دادگاه وی برگزار شود.

آقای عبدی در این فایل صوتی به اتهاماتی که منجر به بازداشت او در بند دوالف سپاه شد، اشاره نکرد و تاریخ دقیق جلسه دادگاه را اعلام نکرده است.

این فعال مدنی پس از چهارده سال تحصیل در رشته مردم‌شناسی در دانشگاه بوداپست و یِیل آمریکا و سپس تحقیق میدانی در افغانستان، امسال به ایران بازگشت.

او اول تیرماه توسط سازمان اطلاعات سپاه در اصفهان، بازداشت شد.

آقای عبدی چند روز پس از دستگیری به تهران منتقل شد و در بند امنیتی سپاه تحت بازجویی قرار گرفت.

بر اساس گزارش کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان، علی عبدی پیش از ترک ایران از فعالان شناخته‎‌شده مدنی بود.

او پس از مهاجرت در دانشگاه بوداپست، فوق لیسانس مطالعات جنسیت گرفت و سپس در دانشگاه ییل آمریکا در رشته مردم‌شناسی به تحصیل در مقطع دکترا مشغول شد. 

او در سال‌های اخیر و پیش از بازگشت به ایران، برای کار بر روی پایان‌نامه دکترایش به افغانستان رفت و به پژوهش و تدریس در آنجا پرداخت. روایت‌های او از زندگی در افغانستان و کابل، در صفحات اجتماعی‌اش منتشر می‌شد.

با روی کار آمدن طالبان در افغانستان در تیرماه۱۴۰۰، او چند روزی توسط طالبان دستگیر و در نهایت آزاد و ناچار به ترک افغانستان شد.

او پس از رسیدن به ایران در پستی درصفحه اینستاگرام شخصی‎اش نوشته بود که چگونه مادرش را سورپرایز کرده و بعد از چهارده‎سال به خانه و کاشانه‌اش بازگشته است.