Categories: ایران

علی رغم آثار منفی زیست‌محیطی؛ سد «چمشیر» افتتاح شد

به گزارش فرانیوز، از زمان اعلام ساخت بدنه بتنی سد چمشمیر در سال ۹۱، کارشناسان زیست‌محیطی، درباره قرار گرفتن سد چشمیر بر بستر نمکی هشدار داده بودند.

علاوه بر کارشناسان و فعالان محیط زیست، باستان‌شناسان نیز نسبت به خطرات بهره‌برداری از این سد در بروز فاجعه‌ای دیگر برای تاریخ و نابودی ۱۴۳ محوطه باستانی از دوران ایلامی تا سلجوقیان ابراز نگرانی کردند. 

جهانشیر محمدزاده هابیلی استاد دانشگاه شیراز و از گروه علوم و مهندسی آب اسفند سال گذشته با انتشار ویدئویی دراین باره گفت: آبگیری سد چمشیر برای رودخانه زهره فاجعه آفرید.

او گفت: پایشی را روی رودخانه زهره انجام دادیم، متوجه شدیم که آبگیری سد چم‌شیر ای‌سی آب را به ۲۷۰۰ برساند که این سبب شوری بیشتر آب رودخانه زهره می‌شود.

به گفته کارشناسان نمکزار شدن هزاران هکتار زمین کشاورزی در پایین دست سد و مهاجرت اهالی منطقه از مهمترین تبعات آبگیری این سد خواهد بود.

محمد درویش فعال محیط زیست  از جمله کسانی بود که بارها درباره آثار مخرب این سد هشدار داد. به گفته کارشناسان مخالف آبگیری سدچم‌شیر، شواهدی انکارناپذیر وجود دارد که نشان می‌دهد رودخانه زهره به دلیل عبور از سازند تبخیری گچی – نمکی گچساران و سازند مارنی میشان شور شده و در محدوه مخزن سد چم‌شیر با ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ میکروزیمنس بر سانتیمتر هدایت الکتریکی با آبگیری، تجمع نمک آن افزایش یافته و شوری رود تا چندین برابر وضعیت فعلی خواهد رسید.

مجتبی یوسفی  عضو کمیسیون عمران و نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی نیز چندماه قبل در گفتگو با ایلنا گفته بود که «در حال حاضر نه تنها سازمان حفاظت محیط زیست با احداث سد چمشیر مخالفت کرده است، بلکه شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب نیز اعلام کرده که در لایه‌های پایین مخزن این سد منابع نفت و گاز وجود دارد که هنوز استخراج نشده است و ما می‌توانیم این منابع را برای آیندگان نگه‌داریم و از آن به عنوان ذخایر بین نسلی نفت و گاز کشور استفاده کنیم.»

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در مراسم بهره‌برداری از این سد، گفته عملیات اجرایی این پروژه در سال ۹۱ با اخذ مجوزهای لازم از جمله مجوز زیست محیطی آغاز شد.

سیدعلی احمدزاده اظهارات مختلف درباره افت کیفیت آب را رد کرده و گفته آبگیری سد چمشیر ۲۷ دی‌ماه سال گذشته با موفقیت انجام شد و نتایج پایش مستمر کیفیت آب مخزن به همراه کنترل و تنظیم میزان رهاسازی آب از «نقش بسیار مثبت سد چمشیر بر روی کیفیت آب پایین‌دست» حکایت دارد.

نیروگاه و سد چم شیر در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی گچساران در کهگیلویه و بویراحمد و بر روی رودخانه زهره ساخته‌شده است.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago