علت رسمی یک مرگ مشکوک دیگر «سقوط از بلندی» اعلام شد

در پی انتشار خبرهایی درباره مرگ «مشکوک» آیدا رستمی، پزشک جوان ساکن تهران، و احتمال کشته شدن او به دست نیروهای حکومتی، قوه قضائیه ایران روز شنبه علت مرگ او را «سقوط از پل هوایی» اعلام کرد.

بر اساس خبرهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، جسد خانم رستمی در حالی که آثار شکنجه بر آن قابل مشاهده بوده، روز ۲۱ آذر به خانواده‌اش تحویل داده شده است.

سایت خبری «ایران‌وایر» روز جمعه، ۲۵ آذر، در گزارشی به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد که به پزشکی قانونی دستور داده شده بود که در گواهی فوت خانم رستمی، علت مرگ «برخورد جسم سخت» عنوان و به خانواده‌اش دلیل فوت «تصادف» اعلام شود.

در این گزارش به نقل از خانواده این پزشک جوان آمده بود که روی پیکر خانم رستمی آثار آزار، شکنجه و تعرض مشاهده شده و به آن‌ها اطلاع داده شده که فرزندشان به قتل رسیده است.

دکتر #آیدا_رستمی ۲۱ آذر از کلانتری #اکباتان تماس میگیرن با خانواده میگن تصادف کرده و فوت شدهدر صورتی که وقتی میرن جنازرو میبینن یک طرف صورت له شده و یک دست شکسته و چشم چپ تخلیه شده بودهآیدا به همراه چند نفر دیگه میرفتن خونه مجروحین اعتراضات و درمان میکردن و شناسایی شدن pic.twitter.com/tY0SGAsZIt — شهرک اکباتان (@shahrak_ekbatan) December 16, 2022

برخی منابع و کاربران شبکه‌های اجتماعی علت کشته شدن خانم رستمی را کمک او به معترضان مجروح عنوان کرده‌اند.

حال در پی انتشار اخبار پراکنده درباره خانم رستمی، مرگ و محل دفن او، مرکز رسانه قوه قضائیه روز جمعه دلیل مرگ او را «سقوط از پل هوایی» در پی «مشاجره لفظی و فیزیکی با یک مرد» عنوان کرد.

در ادامه گزارش این مرکز، مرد مظنون که «مغازه‌دار» و دوست‌پسر این پزشک جوان معرفی شده علت مشاجره با خانم رستمی را پی بردن به خیانت او و مطرح کردن آن عنوان کرده و گفته است که او پس از مشاجره خود را از پل هوایی پرت کرده است.

از زمان آغاز اعتراضات سراسری از اواخر شهریور امسال و موج گسترده کشتار معترضان در خیابان‌ها و زندان‌ها، منابع حکومتی همواره دلایل مرگ جان‌باختگان را موارد دیگری جز قتل حکومتی اعلام می‌کنند.

در حالی که میزان اعتماد عمومی به اخبار و اطلاعات حکومتی بسیار پایین آمده، ذکر دلایلی تکراری چون خودکشی و سقوط از بلندی که در سه ماه گذشته برای چندین مورد از مرگ معترضان عنوان شده هم به این اعتماد ناچیز ضربه می‌زند.

همزمان خانواده بسیاری از قربانیان اعلام کرده‌اند که برای تحویل جسد فرد کشته‌شده تحت فشار قرار می‌گیرند یا تهدید می‌شوند تا دلیل مرگ را موارد اعلام‌شده از سوی حکومت مانند خودکشی و تصادف عنوان کنند.

همزمان با انتشار گسترده خبر مرگ مشکوک آیدا رستمی، تایید خبر مرگ یک دانشجوی اهوازی به نام «دنیا فرهادی» و اعلام علت مرگ او به دلیل مشابهی تحت عنوان پریدن خودخواسته از پل و غرق شدن در رود کارون، در روزهای گذشته بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشته است.

مدیر فرانیوز

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago