عفو بین الملل خواستار اقدام فوری مجامع بین المللی برای نجات متهمان خانه اصفهان شد

پس از انتشار اخباری مبنی بر احتمال اجرای حکم اعدام سه نفر از متهمان پرونده «خانه اصفهان»، تلاش‌ها و فشارهای داخلی و بین‌المللی برای جلوگیری از اعدام این سه معترض زندانی طی شب گذشته شدت گرفت و سازمان عفو بین‌الملل نیز با انتشار بیانیه‌ای از مجامع بین‌المللی خواست تا پیش از آنکه خیلی دیر شود برای توقف اجرای این احکام دست به اقدامی قاطع و فوری بزنند.

 به گزارش فرانیوز، بر اساس گزارش‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، دیشب تعداد زیادی از شهروندان اصفهانی به‌رغم جو سنگین امنیتی در اطراف زندان دستگرد اصفهان، خود را به مقابل این زندان رساندند.

با هجوم شهروندان به سمت این زندان، خیابان‌های اطراف زندان مرکزی اصفهان شاهد ترافیک سنگینی بود و رانندگان با بوق ممتد با اعتراض همراه شده بودند.

اخبار منتشره در شبکه‌های اجتماعی حاکی از برخورد نیروهای امنیتی در اصفهان با گروهی از معترضان به حکم اعدام در این شهر بوده است و در برخی از ویدئوها از اطراف زندان صدای تیراندازی به گوش می‌رسد.

خانواده‌های مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی اعلام کرده بودند که چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت از ساعت ۱۰ شب مقابل زندان دستگرد اصفهان تجمع می‌کنند. این خانواده‌ها همچنین از مردم خواستند که آنها را تنها نگذارند و به این تجمع بپیوندند.

همزمان با حضور معترضان در مقابل زندان دستگرد، مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد که گزارش‌ها در خصوص اجرای حکم اعدام این سه نفر در بامداد پنج‌شنبه صحت ندارد.

روز گذشته دست نوشته‌ای از سوی مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی منتشر شده بود که در آن خود را «بچه‌های ایران» معرفی کرده و نوشته بودند: «سلام. از همشهریان و هم‌وطنان عزیز تقاضا داریم نگذارید ما را بکشند. ما به یاری شما نیاز داریم. به حمایت شما نیازمندیم.»

همزمان با افزایش نگرانی‌ها در خصوص اجرای حکم اعدام مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی، چهره‌های فرهنگی و مدنی در داخل و خارج از ایران خواستار توافق حکم اعدام این سه نفر شده‌اند.

ترانه علیدوستی، بازیگر سینما، دیشب با انتشار یک استوری در صفحه اینستاگرام خود از چند نهاد بین‌المللی خواست که برای نجات جان متهمان پرونده «خانه‌اصفهان» اقدام کنند.

خانم علیدوستی خطاب به سازمان ملل، بخش حقوق بشر این سازمان و عفو بین‌الملل نوشت که «ما به کمک شما احتیاج داریم، نگذارید آن‌ها را بکشند».

علی کریمی، ستاره سابق تیم ملی فوتبال ایران در توییتی در این‌باره نوشته است: «هیچ خاکی در جهان به اندازه خاک ایران زندگی در خود دفن نکرده است.»

واکنش‌های بین‌المللی

سازمان عفو بین‌الملل نیز شب گذشته با انتشار بیانیه‌ای در مورد اجرای قریب‌الوقوع حکم اعدام مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی، مجامع بین‌المللی را فراخوانده است تا «پیش از آنکه خیلی دیر شود» برای اجرای این احکام دست به اقدامی «قاطع و فوری» بزنند.

دیانا الطحاوی، معاون مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل، روز چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت گفت: «با توجه به اقدامات وحشتناک مقامات جمهوری اسلامی در اعدام ده‌ها نفر از اوایل اردیبهشت امسال تاکنون، جامعه بین‌المللی باید قبل از این‌که خیلی دیر شود، اقدامی قاطع و فوری برای توقف اعدام این معترضان انجام دهد».

دیانا الطحاوی به فایل صوتی مجید کاظمی از زندان اشاره کرد که او در آن از «اعترافات اجباری تحت شکنجه» سخن گفته است.

عفو بین‌الملل به فایلی صوتی اشاره دارد که مجید کاظمی ۲۳ دی‌ماه سال گذشته از زندان اصفهان به بیرون ارسال کرده و گفته بود که از “زمان بازداشت پیوسته زیر شکنجه بوده” و ناگزیر به اعتراف اجباری شده است.

همچنین هانا نویمن، یکی از نمایندگان آلمان در پارلمان اروپا، در توییتی با اشاره به‌احتمال اجرای حکم اعدام مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی، سه متهم پرونده «خانه اصفهان»، گفته است، هشیاری جامعه جهانی می‌تواند به جلوگیری از اجرای این حکم کمک کند.

این نماینده پارلمان اروپا با انتشار تصویری از نامه این سه زندانی که روز چهارشنبه منتشرشد، نوشته است: «حکومت [جمهوری اسلامی ایران] این‌گونه انتقام می‌گیرد. اما دیده‌ایم که هشیاری جامعه بین‌المللی در این موارد کمک می‌کند. با ندای آنها در زندان هم‌صدا شوید و پیامشان را به اشتراک بگذارید.»

همچنین کاترین برادسکی، روزنامه نگاری که در تعدادی از نشریات معتبر بین‌المللی فعالیت داشته با انتشار توییتی به موضوع احتمال اجرای حکم متهمان «خانه اصفهان» اشاره کرد و از رهبران جهان درخواست کرد که در این زمینه مداخله کنند.

او همچنین اضافه کرد: «برای جلوگیری از اعدام‌های ناروا و وحشیانه رژیم ایران، اقدام فوری لازم است!»

متهمان پرونده «خانه اصفهان» در ارتباط با کشته شدن سه بسیجی در ۲۵ آبان سال گذشته (۱۴۰۱) در میدان نگهبانی محله «خانه اصفهان» بازداشت و محاکمه شدند و دیوان عالی جمهوری اسلامی در ۱۹ اردیبهشت‌ماه حکم اعدام آنها را تایید کرد. این متهمان بارها اعلام کرده‌اند که بر اثر شکنجه شدید در زندان مجبور به اعتراف شده‌اند.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago