عربستان ایران را برای برگزاری مسابقات فوتبال امن نمی داند؛ دیدار نماینده های دو کشور در زمین بی طرف

به گزارش فرانیوز، یاسر المسحل، رئیس فدراسیون فوتبال عربستان، روز گذشته ۶ شهریورماه در نشست مطبوعاتی معرفی مانچینی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره برگزار بازی‌ با تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا اعلام کرد که اخبار منتشر شده در رسانه‌ها مبنی بر حضور باشگاه‌های عربستانی در ایران فقط حدس و گمان رسانه‌ای است و تاکنون هیچ توافقی در این زمینه حاصل نشده است.

رئیس فدراسیون فوتبال عربستان با بیان اینکه در حال حاضر دیدارهای باشگاه‌های عربستان با باشگاه‌های ایرانی در زمین‌های بی طرف برگزار می‌شود، گفت AFC نامه‌ای به فدراسیون‌های عربستان و ایران ارسال کرده که در آن اعلام کرده تا پنجم سپتامبر باید در این زمینه تصمیم‌گیری شود. در حال حاضر باشگاه‌های عربستانی در حال تصمیم‌گیری نهایی در مورد این وضعیت هستند.

این در حالی ست که رئیس فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران از درخواست دو فدراسیون ایران و عربستان برای تغییر و لغو مصوبه پیشین کنفدراسیون آسیا در خصوص برپایی بازی تیم های ایرانی و عربستانی در زمین بی‌طرف خبر داده بود.

مهدی تاج ۵ شهریورماه با اعلام این خبر تاکید کرده بود که فدراسیون و وزارت خارجه برای تحقق این امر در تلاش هستند و وزیر  خارجه جمهوری اسلامی با همتای عربستانی خود در این زمینه رایزنی هایی داشته است.

رایزنی هایی که به نظر بی نتیجه باقی مانده و شکست سیاسی دیگری برای مقامات جمهوری اسلامی که امید زیادی به بهره برداری از برقراری رابطه با عربستان بسته بودند، رقم زده است.

برگزاری مسابقات میان دو کشور در زمین ثالث تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا در زمانی بود که روابط سیاسی دو کشور قطع بود، اما پس از تلاش دو کشور برای از سرگیری روابط و بازگشایی سفارتخانه ها، مسئولان ورزشی جمهوری اسلامی انتظار داشتند تا مسئله همانطور که مد نظر آنان است حل و فصل شده باشد، اما چنین نشد چرا که عربستان دوباره ادعای خودش مبنی بر نداشتن امنیت در ایران را تکرار کرده و AFC به تأسی از آنها، محل میزبانی تیم‌های ایرانی از عربستان را مشخص نکرده است.

سرپرست دپارتمان امور بین‌الملل فدراسیون فوتبال روز گذشته خبر داده، ۱۰ روز فرصت در این زمینه برای رایزنی، وجود دارد. علی تارقلی‌زاده گفته است: «از سال ۲۰۱۶ بازی‌های نمایندگان ایران و عربستان در زمین بی‌طرف برگزار می‌شد. این موضوع در کمیته مسابقات AFC باید تصمیم‌گیری شود و در نامه دریافتی که ما در این زمینه داشتیم، مقرر شد کنفدراسیون فوتبال آسیا محل برگزاری دیدارهای نمایندگان ایران و عربستان را تا روز سه‌شنبه پنجم سپتامبر (۱۴ شهریور‌) اعلام کند».

سال ۱۳۹۴ رخ داد و عده‌ای تندرو در تهران از سفارت دیوار عربستان بالا رفته و ارتباط دیپلماتیک دو کشور را متأثر کردند. در پی همان اتفاق، از سال ۲۰۱۶، کنفدراسیون فوتبال آسیا در پی درخواست فدراسیون فوتبال عربستان، عدم حضور نمایندگان عربستانی در ایران را قانونی کرد و دستور داد که بازی‌های طرفین در کشور ثالث برگزار شود. چنین شد که معمولا امارات به‌عنوان میزبان تیم‌های ایرانی و عربستانی معرفی شده و در سال‌های اخیر، اگر بازی‌ای در مرحله حذفی بین طرفین انجام شده، در کشوری دیگر بوده است. امسال هم رسانه‌های اماراتی خبر از این داده‌اند که قرار است ورزشگاه «آل‌مکتوم» میزبان جدال تیم‌های ایرانی و عربستانی باشد، ولی این خبر هنوز به‌طور رسمی از سوی AFC تأیید نشده است.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago