Categories: ایرانجهان

عراق به جای بدهی گازی به ایران نفت خام می‌دهد

به گزارش فرانیوز، به گفته محمد شیاع السودانی، بر اساس توافق بین دو کشور، عراق از این پس به جای پرداخت بهای گاز وارداتی از ایران به این کشور نفت خام می‌دهد.

عراق بابت صادرات گاز ایران حدود ۱۱ میلیارد دلار بدهکار است اما به‌واسطه تحریم آمریکا مجاز به پرداخت این پول به ایران نیست.

آمریکا تنها موافقت کرده است که ایران به جای پول نقد، کالاهای بشردوستانه و غیر تحریمی مانند غذا و دارو از عراق وارد کند. به گفته مقامات آمریکا، این شیوه در زمان دولت سابق آمریکا آغاز شد و بارها تمدید شده است.

نخست‌وزیر عراق گفته است که ایران از اول ژوئیه تحویل گاز به این کشور را بیش از ۵۰ درصد کاهش داده اما حالا موافقت کرده است به جای دلار، نفت خام بگیرد.

به گزارش رویترز، واردات گاز ایران برای تامین سوخت نیروگاه‌های این کشور ضروری است و تا ۴۰ درصد برق مورد نیاز این کشور در فصل گرما به واردات گاز ایران وابسته است.

سودانی در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که این توافق در جریان گفتگو با یک هیات ایرانی که از روز شنبه این هفته در بغداد بود، حاصل شده است.

او گفت که مبادله نفت خام عراق با گاز ایران، مشکل قطع برق عراق در تابستان را کاهش می‌دهد.

یکی از مقامات عراق به رویترز گفته است که این کشور نمی‌تواند دو یا سه سال دیگر هر تابستان منتظر تصمیم ایران برای قطع و وصل برق باشد و مبادله نفت با گاز راه حل مناسبی است.

ایالات متحده نفت ایران را تحریم کرده و به گفته رویترز، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده هنوز در این مورد که آیا توافق مورد اشاره نخست‌وزیر عراق ناقض این تحریم است یا نه اظهار نظری نکرده است.

وی گفته است که عراق به‌سرعت در مسیر قطع وابستگی به واردات انرژی از ایران حرکت می‌کند و افزوده «سیاست ایالات متحده در قبال ایران یا عراق ایجاد نشده است و دولت بایدن به اجرای تمام تحریم‌های آمریکا علیه ایران ادامه می‌دهد.»

عراق سالانه حدود ۴ میلیارد دلار برای واردات گاز و برق ایران هزینه می‌کند و در عین حال مقادیر زیادی گاز طبیعی را به عنوان محصول جانبی بخش هیدروکربن خود می‌سوزاند.

این کشور برای کاهش وابستگی به واردات از ایران اقداماتی را انجام داده است و اخیراً اعلام شد که عراق قراردادی را با شرکت توتال برای بازیابی و کاربرد گاز چاه‌های نفت برای تامین نیازهای نیروگاهی امضا کرده اما تکمیل این طرح به زمان نیاز دارد.

چندی پیش مجید چنگی، مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران درباره بدهی گازی عراق گفته بود که وزارت برق عراق تمام مطالبات گازی ما را پرداخت کرده و اکنون بدهی گازی این کشور به ایران، صفر است اما مشکل ما فقط انتقال وجه از بانک TBI عراق است.

او گفت که عراق تمامی بدهی گازی خود به ایران را پرداخت و به حسابی در بانک TBI عراق واریز کرده اما جمهوری اسلامی نمی‌تواند این پول را برداشت کند.

پیش از آن و در اواسط فروردین‌ماه نیز جواد اوجی وزیر نفت جمهوری اسلامی تایید کرد که طبق شروط مقامات بغداد، درآمد حاصل از فروش برق و گاز به عراق باید صرفاً به خرید اقلام غذایی و دارویی اختصاص یابد.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago