Categories: جهان

طوفان در لیبی؛ ۲ هزار نفر کشته و بیش از ۶ هزار نفر مفقود شدند

به گزارش فرانیوز، اسامه حماد، «نخست‌وزیر دولت شرق لیبی» طی اظهاراتی در جمع خبرنگاران وضعیت در شهر درنه این کشور را «فاجعه‌بار» توصیف کرد و گفت که تعداد قربانیان سیل در این شهر از مرز ۲ فراتر رفته است.

در حال حاضر کشور لیبی دارای دو دولت است که هر کدام از آنها بخش‌هایی از این کشور را در اختیار دارند و مدت‌ها با یکدیگر در نبرد بودند. اسامه حماد، ریاست دولتی را بر عهده دارد که در عرصه بین‌المللی به رسمیت شناخته نشده است و در مناطق شرقی لیبی که تحت کنترل ارتش ملی لیبی به رهبری خلیفه حفتر است، فعالیت می‌کند.

اسامه حماد فاجعه رخ داده در این کشور را که سالیان است درگیر جنگ داخلی بوده، این گونه توصیف کرد: «یک سری از محله‌های شهر کاملا با ساکنانش در اثر سیل به دریا ریخته شده و محو شده است».

او همچنین با اشاره به اینکه بیش از ۶ هزار نفر در اثر جاری‌شدن سیل مفقود شده‌اند، گفت که شهر البیضا در نزدیکی درنه نیز دچار خسارت شده است و این دو شهر بیشتر خسارت را در اثر بارش‌های اخیر دیده‌اند.

این طوفان که از اروپا آغاز شد و آن را طوفان «دانیل» نام‌گذاری کردند در مدیترانه مرکزی شدت گرفت و شهرهای بنغازی، بیضا، مرج، سوسه و درنه را در لیبی تحت تأثیر قرار داد.

شورای شهر درنه، شکسته‌شدن دو سد را علت جاری‌شدن سیل بی‌سابقه در این شهر اعلام کرد. شورای شهر درنه، این شهر را منطقه فاجعه‌زده اعلام کرد و دخالت فوری بین‌المللی برای کمک‌رسانی به اهالی آن را خواستار شد.

هشام ابوشویکات عضو کمیته امور اضطراری لیبی هم در مصاحبه با الجزیره، پس از بازدید از شهر درنه گفت: شهر درنه، منطقه فاجعه‌زده است و در شرایط مصیبت‌باری قرار گرفته است. چند محله شهر درنه به طور کامل ناپدید شده است.

او ادامه داد: در همه جای شهر درنه، بوی مرگ به مشام می‌رسد. در پی فروریختن دو سد، سیل، همه خانه‌هایی را که در مسیرش قرار داشته، با خود برده است. صحنه‌هایی که من شاهد آن بودم، کاملا شبیه سونامی بود.

عبدالحمید دبیبه، نخست‌وزیر دولت موقت مستقر در طرابلس نیز در تمام شهرهای آسیب‌دیده سه روز عزای عمومی اعلام کرده و آنها را «مناطق فاجعه‌زده» خوانده است.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago