Categories: ایرانجهان

طرح دوحزبی قانونگذاران آمریکایی با هدف نظارت بر غنی‌سازی اورانیوم در ایران

سه سناتور آمریکایی روز گذشته از طرحی مشترک با هدف تصمیم‌گیری آگاهانه درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی رونمایی کردند.

به گزارش فرانیوز، سناتورها لیندزی گراهام، باب منندز و ریچارد بلومنتال به طور مشترک طرح موسوم به “قانون نظارت بر غنی‌سازی” را با هدف “تصمیم‌گیری آگاهانه” درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ارائه داده‌اند.

بر اساس این طرح، دفتر اطلاعات ملی آمریکا ملزم است ظرف ۴۸ ساعت تولید یا در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده با خلوص بیش از ۶۰ درصد را به کنگره اطلاع‌رسانی کند.

در همین راستا، سناتور بلومنتال تاکید کرده است: جلوگیری از جمهوری اسلامی مجهز به سلاح هسته‌ای برای حفاظت از امنیت ملی ما و امنیت متحدان‌مان در منطقه و سراسر جهان حیاتی است.

وی افزود: نظارت بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و الزام کنگره و مطلع شدن از فعالیت‌های غنی‌سازی باعث می‌شود که ملت ما به طور کامل از توانایی‌های خود آگاه باشد.

همچنین سناتور منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا نیز تاکید کرد: هر دقیقه در نظارت بر پیشرفت‌های خطرناک برنامه غنی‌سازی هسته‌ای جمهوری اسلامی، اهمیت دارد و ما باید هوشیار باشیم تا اطمینان حاصل کنیم که هرگز جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت.

این سناتور افزوده است: این اقدام به اطمینان از تجهیز کنگره به اطلاعات درباره تحولات برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی کمک می‌کند و تضمین می‌کند که ایالات متحده می‌تواند به تحریکات جمهوری اسلامی پاسخ دهد.

لیندزی گراهام نیز اظهار داشته است: جمهوری اسلامی هیچ هدف غیرنظامی برای غنی‌سازی اورانیوم تا این سطح ندارد و تنها دلیل آن اهداف نظامی است.

این سناتور جمهوری‌خواه افزود: این قانون تضمین می‌کند که کنگره به موقع از پیشرفت‌های جمهوری اسلامی در مورد قصد آنها برای ساخت سلاح هسته‌ای مطلع شود. هر دو حزب از این طرح حمایت می‌کنند و امیدواریم هر چه زودتر به قانون تبدیل شود.

شماری از قانونگذاران سنا و مجلس نمایندگان از هر دو حزب دمکرات و جمهوری‌خواه نیز در تاریخ هفدهم خرداد ماه در نامه‌هایی از جو بایدن، خواستند؛ تلاش‌ها برای بازداشتن جمهوری اسلامی از دستیابی به سلاح هسته‌ای، از جمله همکاری با متحدان اروپایی برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی را افزایش دهد.

سناتور دموکرات، کرستن گیلیبراند و سناتور جیمز لنکفورد جمهوری‌خواه و نماینده دموکرات ابیگیل اسپانبرگر و دن‌کرنشاو جمهوری‌خواه این نامه‌ها را امضا کرده‌اند.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago