Categories: جهان

طبق تحقیقات انجام شده در سال اول جنگ اوکراین دست‌کم ۵۰ هزار سرباز روس کشته شده‌اند

به گزارش فرانیوز، دو رسانه مستقل روسی به نام‌های «مدیازونا» و «مدوزا»، در همکاری با یک متخصص امور داده‌ها از دانشگاه توبینگن آلمان، توانستند با استفاده از داده‌های دولتی روسیه به یکی از مرموزترین اسرار مسکو یعنی هزینه واقعی انسانی تهاجم این کشور به اوکراین پی ببرند.

آنها با تکیه بر سوابق اسناد ارث و میراث و همچنین داده‌های رسمی مرگ‌ومیر، توانستند تعداد مردان زیر ۵۰ سالی که در بازه زمانی بین فوریه ۲۰۲۲ و مه ۲۰۲۳ فوت کرده‌اند را بررسی کنند و تفاوت این تعداد با مرگ‌ومیر سال‌های قبل مقایسه شده و آمار افزایش مرگ‌و‌میر را از آن استخراج می‌کنند.

انتشار نتایج این تحقیق در حالی است که بریتانیا در ماه فوریه سال جاری شمار نظامیان روسی کشته‌شده در جنگ با اوکراین را بین ۴۰ تا ۶۰ هزار نفر اعلام کرده بود.

پیش از آن، مارک میلی، رئیس ستاد نیروهای مسلح آمریکا نیز کشته و زخمی شدن حدود ۱۰۰ هزار نظامی روسی در جنگ اوکراین را تایید کره بود.

روسیه برای لاپوشانی هزینه انسانی که در جنگ متحمل شده، مدعی است تنها ۶ هزار سربازش را در جبهه‌ها از دست داده است. کرملین به گزارش ارائه شده از سوی رسانه‌های منتقد خود واکنش نشان نداده است.

«مدیازونا» و «مدوزا» که دو رسانه مستقل روسی محسوب می‌شوند و منتقد سیاست‌های کرملین هستند و در بیرون از روسیه فعالیت دارند. دولت روسیه پس از حمله به خاک اوکراین در پانزدهم فوریه سال ۲۰۲۲، این دو رسانه را «عامل خارجی» خواند و وبگاه آن‌ها را نیز در داخل این کشور مسدود کرد.

هرگونه مستندسازی در مورد تعداد کشته‌شدگان جنگ به‌نوعی امتناع از دستورات تلقی شده و کسانی که این کار را انجام دهند با آزار و اذیت و اتهامات احتمالی کیفری روبرو می‌شوند.

بخش روسی شبکه جهانی بی‌بی‌سی، یک محقق دانشگاه آلمانی توبینگن و گروهی از داوطلبین به این تحقیقات کمک کرده و داده‌های مرتبط مانند تصاویر سنگ قبرها در روسیه را گردآوری کردند. از این طریق تا روز ۱۶ تیر امسال مرگ ۲۷ هزار و ۴۲۳ سرباز به طور قطعی تعیین شد.

دیمیتری ترش‌چانین، سردبیر «مدیازونا»، گفت این رقم، تنها تعداد سربازان کشته شده‌ای است که هویت آن‌ها احراز شده است.

دو رسانه مستقل روسی در تحلیل آماری خود افزودند که هنوز شمار زیادی اسامی سربازان کشته شده روسی را در اختیار دارند که برای تعیین قطعی مرگ آن‌ها فعلاً مستندات کافی به دست نیاورده‌اند.

روس‌هایی که مفقود شده‌اند اما رسماً مرگ آن‌ها تایید نشده است و همچنین شهروندان اوکراینی که در واحدهای جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک برای روسیه می‌جنگند، شامل این شمارش نمی‌شوند.

همچنین برخی ابهامات، به ویژه در مورد مرگ مردان مسن‌تر، همچنان باقی است. علاوه بر این، دانستن اینکه چند سرباز مفقودشده روسیه واقعاً کشته شده‌اند دشوار است. اما این عوامل احتمالاً تأثیر زیادی بر آمار کلی نخواهد داشت.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago