Categories: ایران

طالبان اعلام کرد اجازه بازدید کارشناسان ایرانی از سدها را نمی دهد

با وجود درخواست مقامات جمهوری اسلامی از دولت طالبان برای بازدید از ذخایر سدهای افغانستان، طالبان اعلام کرد به دلیل حساس بودن این مراکز اجازه بازدید به هیات ایرانی داده نمی شود.

به گزارش فرانیوز، عباس استانکزی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه طالبان روز ۳ خرداد با انتشار ویدئویی گفت:«سدهای آب جزو مراکز حساس محسوب می‌شوند و به هیچ وجه به کارشناسان ایرانی اجازه داده نمی‌شود از سد کجکی بازدید کنند.»

در مناقشه میان جمهوری اسلامی و طالبان بر سر حق‌‌آبه رود هیرمند، دولت طالبان اعلام کرد که بر معاهده ۱۳۵۱ میان دو کشور پایبند است اما آب پشت سدهای افغانستان کفاف مصرف داخلی را هم نمی‌دهد چه برسد به آنکه بتواند سیستان و بلوچستان را سیراب کند.

پس از مناقشه به وجود آمده میان مقامات ایران و طالبان بر سر حقابه هیرمند و ادعای مقامات افغانستان درباره بی آبی این رودخانه، مقامات وزارت خارجه جمهوری اسلامی اعلام کردند به راستی آزمایی گفته های طالبان مبنی بر کم آبی رود هیرمند توسط کارشناسان ایرانی نیاز است.

روز چهارشنبه سوم خرداد، پایگاه خبری انتخاب هم به نقل از ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان نوشت:«موضوع بازدید هیات فنی، در معاهده ۱۳۵۱ میان دو کشور ذکر نشده و بر همین اساس ممکن است ما اجازه بازدید به هیات ایرانی را از سدهایمان ندهیم.»

سخنگوی طالبان همچنین اضافه کرد :«مقامات ایرانی باید در این مورد به حرف‌های وزارت آب و برق و وزارت خارجه افغانستان بسنده و این سخنان را قبول کنند.»

به گزارش انتخاب، وزیر امور خارجه طالبان هم گفته: «از مسئولین ایران جدا توقع داریم که توقعات‌شان را با معاهده ۱۳۵۱ عیار نمایند و ملاک قضاوت و اظهارنظرها را مبتنی بر احکام مندرج در معاهده قرار دهند.»

امیرخان متقی وزیر امور خارجه طالبان همچنین در اظهاراتی در کابل تاکید کرد که حکومت طالبان به معاهده آب با ایران متعهد است و از مقام‌های ایرانی خواست موضوع حقابه را به «سر و صداهای مطبوعاتی» نکشانند.

ابراهیم رئیسی ۲۸ اردیبهشت، در سفر به سیستان و بلوچستان با لحن تهدیدآمیز و کم‌سابقه‌ای درباره حقابه هیرمند خطاب به طالبان گفته بود: «حرف من را جدی بگیرید تا بعدا گلایه نکنید.»

این خط و نشان رئیسی برای طالبان خوش نیامد و در کوتاه ترین زمان پس از انتشار خبر و تصویر گفته های رئیسی مقامات طالبان واکنش های تندی نشان دادند.

از جمله «ژنرال مبین» از چهره‌های معروف طالبان در حرکتی تمسخرآمیز ویدئویی منتشر کرد که او را در حال پر کردن یک دبه آب نشان می داد.

او خطاب به رئیسی گفت: «این بشکه را بگیر و به ما حمله نکن، ما می‌ترسیم.»

همچنین حکومت طالبان روز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای نوشت: «مقامات ایرانی ابتدا باید معلومات خود را در مورد آب هلمند [هیرمند] تکمیل نمایند و بعد از آن با الفاظ مناسب خواست‌شان را مطرح کنند.»

طالبان همچنین تهدید کرد: «اگر واقعیت درست مطالعه نشود و چنین اظهارات مطرح گردد، می‌تواند فضای سیاسی میان مردم و کشورهای دو ملت مسلمان را آسیب بزند که به نفع هیچ طرفی نیست و باید تکرار نگردد.»

در همین حال سازمان فضایی ایران اعلام کرد رصدهای ماهواره خیام نشان داده که حکومت افغانستان مسیر رودخانه هیرمند را منحرف کرده است و به این ترتیب مانع از رسیدن آب به کشورمان می‌شود. 

این سازمان گفته که حکومت افغانستان در برخی از مسیرهای این رود بندهای متعددی ایجاد کرده است و از این طریق مانع رسیدن آب به ایران می شود. سازمان فضایی ایران از آمادگی خود برای ارائه اطلاعات و داده های مربوط به این مساله به وزارت خارجه خبر داد.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago