Categories: ایران

ضرب و جرح زندانیان عرب اهوازی در زندان مرکزی یزد

به گزارش فرانیوز، سازمان کارون، روز دوشنبه بیست و نهم خرداد ماه با انتشار این خبر عنوان کرد؛ وخامت حال برخی زندانیان به حدی است که امکانات بهدارى زندان براى مداواى آنها ناکافی بوده و تعدادى از زندانیان به بیمارستان شهر یزد منتقل شدند. 

طبق این گزارش، در میان این مجروحان، وضعیت زندانی سیاسی، محمد حیدرى، فرزند زامل، ۳۵ ساله و اهل اهواز  وخیم است و به بیمارستان شهید فرخی یزد منتقل شده است. تا کنون هیج گونه اطلاعى از سلامت وى در دسترس نیست.

بر اساس اظهارات یکی از زندانیان شاهد درگیرى، یکی از پاس کلیدهای زندان به نام اسماعیل دهقان درب بندهای چهار و شش بند متهمان مواد مخدر که اغلب زندانیان یزدی هستند را همزمان باز کرد و زندانیان را به کریدور فرا خواند.

وی افزود: این در زمانی بود که زندانیان افغان در حال تردد در کریدور بوده و همزمان بند زندانیان سیاسی بند ۹ باز بوده و در ازدحام و شلوغى به یکباره درگیرى رخ داد.

این شاهد عینی ادامه داد: این در حالی بود که جاى راه رفتن در آن کریدور نبود، افراد درگیر از قبل آماده و مسلح به سلاح سرد دست‌ساز بودند و با هماهنگی قبلى درب بندهاى آنان زمان تردد بندهاى اتباع خارجه و سیاسی باز شد و بدون هیج گونه دلیل روشنی شروع به ضرب و شتم کردند و زندانیان زیادی مصدوم و چندین نفر جراحات خطرناکی برداشتند، بیش از ۲۰ زندانی افغان زخمی و چندین تن از زندانیان یزد هم مجروح شدند. زندانیان افغان که اکثریت سنی مذهب هستند همیشه در زندان مرکزی یزد مورد تبعیض و تحقیر قرار دارند.

این زندانی گفت: در بین مصدومان محمد حیدرى “زندانی سیاسی عرب که به اتهام محاربه محکوم به ۱۵سال زندان” را دیدم که از ناحیه سینه با چاقو مورد ضرب قرار گرفت و نقش بر زمین شد و دوستانش او را نجات دادند و به بهدارى منتقل کردند و مستقیم به بیمارستان منتقل شد. حین بیرون کشیدن محمد حیدری یکی دیگر از زندانیان سیاسی عرب، جعفر بیت عبدالله فرزند رحیم ۳۳ ساله اهل شهرستان سوس (شوش) “به اتهام محاربه محکوم به ۱۶ سال زندان” هم از ناحیه دست آسیب دید که از وضعیت وی هم اطلاعی نداریم.

در این گزارش آمده است: على محمد دهقان، مسؤل حفاظت زندان در حضور نیروهای ضدشورش و زمان انتقال زندانیان به انفرادی در حین ضرب و شتم زندانیان بیان کرده که اینجا زندان یزد هست و کسى حق توهین به هیج یزدی را ندارد. دهقان معروف به نفرت‌پراکنی بین زندانیان است.

سازمان کارون در ادامه نوشته است: گزارش‌ها حاکی از آن است که اکثر زندانیان افغان و چند زندانی سیاسی را به سلولهای انفرادی منتقل کردند.

با اینکه روز سه شنبه سی خرداد ماه مسولان بازرسى کشورى از زندان بازدید کردند ولی  در مورد زندانیان موجود در سلول انفرادی اقدامی انجام نشده است.

زندان یزد حدود سه هزار زندانی دارد که زندانیان اتباع خارجه در بندهای ۸ و ۱۶ بیش از هزار نفر را در بدترین شرایط در خود جای داده و زندانیان سیاسی در بند ۹ این زندان هستند.

همچنین ۱۱ زندانی سیاسی در زندان یزد شرایط نامناسب و سختی را سپری می‌کنند که رفتار تبعیض‌آمیز و توهین‌های مکرر برخی از مسئولان و درگیری‌های هدفمند درون زندان که با دستور برخی مسئولان زندان صورت می‌گیرد جان این زندانیان را در خطر همیشگی قرار می‌دهد.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago