Categories: ایران

صدور مجوز احداث هتل ۳۰ طبقه روی گسل توسط شهرداری تهران با توصیه ابراهیم رئیسی

به گزارش فرانیوز، روزنامه هم‌میهن با انتشار گزارشی خبر داد که «حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران برای فرار از فشارهایی که روی کمیسیون ماده ۵ و این معاونت شهرداری وجود داشت، اعلام کرد که این مجوز را به درخواست ابراهیم رئیسی صادر کرده‌اند.»

چندی پیش گزارش‌هایی از تخلفات گسترده شهرداری و کمیسیون ماده ۵ این نهاد منتشر شده. بر اساس این گزارش‌ها کمیسیون ماده ۵ به ریاست زاکانی، طی سال گذشته به شکل غیرقانونی و بدون تصویب نهادهای بالادستی مشغول تراکم‌فروشی و دادن مجوزهای ساخت‌وساز بوده است.

یکی از این مجوزها نیز مجوز احداث یک هتل ۳۰ طبقه در منطقه ولنجک تهران است که زمین آن مجاورت مسیل ولنجک قرار دارد و بخش جنوبی ملک نیز در حریم گسل اصلی واقع شده است.

روزنامه هم‌میهن در گزارش خود آورده است که پیش‌تر درخواست احداث این هتل با ۲۰ طبقه از سوی کمیسیون ماه ۵ شهرداری رد شده بود اما دوره جدید مدیریت شهری و با حضور علیرضا زاکانی، دوباره این پرونده در کمیسیون ماده ۵ مطرح می‌شود

به نوشته این روزنامه، این بار شهرداری علی‌رغم مخالفت دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری با احداث این هتل موافقت کرده و حتی ۱۰ طبقه بیشتر از درخواست اولیه را هم تایید و مجوز احداث هتلی ۳۰ طبقه را صادر می‌کند.

هر چند اردیبهشت‌ماه سال گذشته سازمان بازرسی کل کشور به این پرونده ورود پیدا کرد و در نامه‌ای به وزیر کشور، وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران هشدار داد که باید عملیات اجرای این پروژه متوقف و مصوبه کمیسیون ماده ۵ ابطال شود اما مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران مدعی شد که «البته در تمام مناطق تهران این گسل‌ها وجود دارد. باید محاسبات فنی به وزارت راه و شهرسازی و نظام‌مهندسی ارائه شود و مورد تایید آنها قرار بگیرد. صاحب این هتل تأییدیه‌ای از سوی اساتید برجسته تحویل داد که هتل روی گسل نیست.»

از سوی دیگر مصطفی میرسلیم، نماینده تهران در مجلس نیز مدعی شده که: «پس از تحقیق و بررسی‌ای که کردم، ابراهیم رئیسی از وجود این پرونده اظهار بی‌اطلاعی کرد.»

در بخش دیگری از این گزارش روزنامه هم میهن نوشت: دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری که نماینده وزارت راه و شهرسازی است، در اولین جلسه بررسی صدور مجوز به هتل ۳۰ طبقه ولنجک، مخالفت خود را اعلام کرد و این مخالفت سرمنشائی شد برای جدال لفظی زاکانی و او.

پس از این جلسه و یکی دو جلسه دیگر که زاکانی با مخالفت‌های دبیر شورای‌عالی روبه‌رو شد، شهرداری دیگر دبیر شورای‌عالی شهرسازی را به جلسات کمیسیون ماده ۵ دعوت نکرد.

روز ۲۰ اردیبهشت، رسانه‌های ایران گزارش داده بودند معاون سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرده صدور مجوز برای این هتل توسط کمیسیون ماده ۵ شهرداری تهران «غیرقانونی» است و باید تصمیم در این باره به شورای عالی شهرسازی ارجاع شود.

اما در گزارش هم‌میهن آمده است شهرداری با اعلام این که مالک «حدود چند صد میلیارد تومان» عوارض پرداخت کرده، قصد دارد با دریافت این عوارض سنگین، قانون را دور بزند.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago