صدور فراخوان های متعدد در آستانه سالروز انقلاب زن، زندگی، آزادی؛ ایرانیان در سراسر جهان با نام «مهسا» به خیابان ها می آیند

به گزارش فرانیوز، نهادها و گروههای سیاسی و اجتماعی و همچنین چهره های سرشناس مخالف جمهوری اسلامی در آستانه قرار گرفتن در سالروز انقلاب ایرانیان و روز جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد جمهوری اسلامی، با صدور بیانیه ها و فراخوان های جداگانه از هموطنان خود در خارج از کشور دعوت کردند تا با حضور در تجمعات اعتراضی علیه جمهوری اسلامی در شهرهای مختلف جهان شرکت کنند و خواست خود مبنی بر سرنگونی حکومت جمهوری اسلامی را یکصدا فریاد بزنند.

براساس گزارش ها این تظاهرات به‌صورت هم‌زمان در روز شنبه ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۳ برابر با ۲۵ شهریور ۱۴۰۲، در شهرها و کشورهای مختلف جهان برگزار می‌شود.

آمریکا، آلمان،فرانسه، شیلی، دانمارک، بلژیک، کانادا، استرالیا، ژاپن، ایتالیا،اتریش، سوئد، نیوزلند از جمله کشورهایی هستند که در شهرهای مختلف آن فراخوان برای برگزاری تجمعات اعتراضی علیه جمهوری اسلامی منتشر شده است.

قرار است در این تجمعات کنشگران مدنی و سیاسی، فعالان عرصه حقوق بشر، چهره های شاخص سیاسی فعال در خارج از کشور، نمایندگان پارلمان های اروپایی و همچنین نمایندگان ایرانی تبار پارلمانی در کشورهای غربی، اعضای خانواده های دادخواه و جمعی دیگر از ایرانیان در این تجمعات سخنرانی داشته باشند.

براساس این گزارش روزهای اول ماه شهریور در آستانه اولین سالگرد قتل حکومتی مهسا امینی، شماری از کنشگران سیاسی و مدنی با انتشار فراخوانی اعلام کردند که در روز ۲۵ شهریور و در «همگامی با مردم ایران» تظاهراتی اعتراضی را در کشورهای مختلف جهان سازماندهی خواهند کرد.

این کنشگران با اعلام اینکه «تظاهراتی همزمان و همبسته را در شهرها و کشورهای مختلف جهان در روز شنبه ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۳ برابر با ۲۵ شهریور ۱۴۰۲، در همگامی با مردم ایران و قیام «زن، زندگی، آزادی – ژن، ژیان، ئازادی» سازماندهی می‌کنند از همگان خواسته‌اند که در هرچه پرشورتر برگزارشدن این تظاهرات سراسری، با آن‌ها همراه شوند.

۲۵ شهریور برابر با ۱۶ سپتامبر سالگرد مرگ مشکوک مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد و شروع اعتراضات سراسری “زن، زندگی، آزادی” است.

در همین راستا شش حزب سیاسی کرد برای اعتصاب در روز ۲۵ شهریور، هم‌زمان با نخستین سالگرد قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی و خیزش انقلابی ایرانیان فراخوان دادند. آن‌ها همچنین تاکید کردند جنبش آزادی‌خواهانه مردم ایران در یک‌سال اخیر گام‌های قاطعانه‌ای برداشته که غیرقابل برگشت و توقف‌ناپذیر است.

این احزاب از خواست فعالان جامعه مدنی و تشکل‌های مستقل به‌منظور تجلیل و شرکت فعالانه در سالروز خیزش انقلابی ایرانیان حمایت و با اعلام ٢۵ شهریور به‌عنوان «روز اعتصاب عمومی در سرتاسر کردستان»، تاکید کردند که در این روز همه مغازه‌ها، بازار و ادارات تعطیل خواهند بود.

به گفته آن‌ها همچنین در بامداد این روز، مردم کردستان بر سر مزار «ژینای جوانمرگ و کلیه جان‌باختگان انقلاب زن، زندگی، آزادی» در شهرها و روستاها حاضر می‌شوند.

انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز پی‌اس ۷۵۲ نیز فراخوانی برای تجمع جهانی در روز ۲۵ شهریور منتشر کرد و از ایرانیان خارج از کشور دعوت کرد تا در نخستین سالگر قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی به خیابان‌های جهان بیایند.

انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز اوکراینی مانند فراخوان‌های قبلی این انجمن برای تظاهرات، سایتی را راه‌اندازی‌کرده‌ که اطلاعات مربوط به راهپیمایی هر شهر در آن درج شده است.

این راهپیمایی سراسری در آلمان در شهرهای برلین، کلن، بن، فرانکفورت، هامبورگ، مونیخ، هایدلبرگ، نورنبرگ، کیل، مالبورگ و ینا برگزار می‌شود.

همچنین هفته گذشته ۲۷ نهاد و گروه، برای برگزاری تجمع جهانی در این روز فراخوان دادند.

این گروه‌ها از همگان خواستند تا در اولین سالگرد قتل حکومتی ژینا که نقطه شروع خیزش انقلابی بود و هم‌زمانی آن با سی‌وپنجمین سالگرد قتل‌عام زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷، «هم‌بسته و متحد، پژواک صدای مردم آزادی‌خواه و برابری‌طلب

هشت تشکل کارگری و مدنی نیز در بیانیه‌ای با تاکید بر عزم خود برای تبدیل سالروز قتل حکومتی مهسا ژینا امینی در ۲۵ شهریور به روز تعطیل عمومی هر ساله، از مردم و گروه‌ها خواستند با تجمع در خیابان‌ها و برگزاری اعتصاب، خیزش انقلابی را با قدرت ادامه دهند.ایران در سراسر جهان باشند».

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت، شورای سازماندهی اعتراضات کارگران غیر رسمی نفت، ندای زنان ایران، انجمن برق و فلز کرمانشاه، نهاد دادخواهان، کمیته پیگیری برای ایجاد تشکل‌های کارگری، سندیکای نقاشان البرز و صدای مستقل کارگران گروه ملی فولاد این بیانیه را امضا کرده‌اند.

این تشکل‌ها از مردم خواستند در ۲۵ شهریور با حضور گسترده در خیابان‌ها، اعلام اعتصاب‌ و تجمع بر مزار مهسا ژینا امینی، «شروع دوباره‌ای» را در روند خیزش انقلابی رقم بزنند.

وحید بهشتی فعال سیاسی و مدنی نیز در پیامی ویدئویی از ایرانیان مقیم بریتانیا دعوت کرد تا روز شنبه درتجمع اعتراضی مقابل سفارت جمهوری اسلامی شرکت کنندو

حامد اسماعیلیون نیز با انتشار مطلبی در شبکه های اجتماعی اعلام کرد که در تجمع این روز در تورنتو حاضر خواهد شد.

شاهزاده رضا پهلوی نیز در پیامی به همین مناسبت تاکید کرد که سالروز جان باختن مهسا امینی می تواند مسیر تازه ای برای انقلاب مردم ایران باشد.

اما جمهوری اسلامی از ماهها قبل برای پیشگیری از آغاز دوباره اعتراضات مردمی، با بازداشت های گسترده و صدور احکام سنگین قضایی برای کنشگران مدنی وسیاسی، تلاش کرده تا از بروز هرگونه اعتراض و رفتارهایی که حاکی از مخالفت مدنی باشد، جلوگیری کند.

شدت سرکوب و فشار بر خانواده دادخواهان و کشته شدگان انقلاب ایران، فزونی یافته و حتی خانواده مهسا امینی برای برگزاری مراسم سالگرد دخترشان تحت فشار قرار گرفته اند. این فشارها درحالیست که هفته گذشته امجد امینی پدر مهسا اعلام کرد که برای دختر خود مراسم سالگرد برگزار خواهند کرد.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

5 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

5 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

5 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

5 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

5 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

5 ماه ago