صدور حکم اعدام برای یک مامور امنیتی به‌ جرم قتل محمد جامه‌‌بزرگ

به گزارش فرانیوز، پیام درفشان وکیل خانواده جامه ‌بزرگ با اعلام این خبر به پایگاه امتداد گفت: رای دادگاه در مورخه ۲۰ دی ماه به وکلای پرونده و شکات ابلاغ شد که به موجب آن متهم ردیف اول یعنی شلیک کننده با سلاح گرم، به قصاص نفس و در نتیجه مجازات اعدام محکوم شده است.

محمد جامه بزرگ، متولد ۱۳۴۲ تویسرکان همدان بود و در ملارد کرج یک مغازه فرش فروشی داشت. او در شب سوم مهرماه ۱۴۰۱ و در اوج اعتراضات سراسری ایران، توسط نیروهای امنیتی وابسته به سپاه و بسیج در منزل شخصی‌اش به قتل رسید.

به گفته پیام درفشان، متهم ردیف دوم که «فرمانده میدان» بوده، «بنا بر آمریت غیرقانونی در ورود به عنف با نظر دادگاه بدون رعایت مقررات مربوطه به تخفیف مجازات به حبس محکوم شده است.»

همچنین متهم ردیف سوم به دلیل «ابراز ندامت و حسن سابقه به پرداخت جزای نقدی» محکوم شده‌ است.

به گفته آقای درفشان متهم ردیف دهم این پرونده هم به اتهام (نشر اکاذیب در فضای مجازی) به تحمل حبس تعزیری محکوم شده و متهم ردیف یازده این پرونده حکم برائت دریافت کرده است.

وکیل خانواده محمد جامه‌بزرگ همچنین گفت پرونده فرمانده یگان به صورت جداگانه در شعبه چهارم دادگاه تجدید نظر نظامی تهران در حال رسیدگی است.

پیام درفشان همچنین «مجموعه بی‌مبالاتی و عدم رعایت نظامات توسط فرمانده یگان» را دلیل «وقوع فاجعه و مرگ دلخراش شهروند و همچنین موجبات قصاص و اعدام و حبس و تلفات در نیروهای تحت مسئولیت» دانسته و تاکید کرده است که در نتیجه این امر «علاوه بر شهروندان همچنین نیروهای نظامی نیز از سمت فرمانده یگان آسیب دیده‌اند.»

وکیل خانواده محمد جامه‌بزرگ پیش از این در مصاحبه با شرق ، درباره نحوه کشته شدن او در پشت بام خانه‌اش پس از ورود ماموران گفته بود: «ضارب اصلی ادعاهای مختلفی مطرح کرده است، ولی با بررسی‌های کارشناس اسلحه که نظریه او در قرار نهایی هم مورد استناد بازپرس قرار گرفته، مشخص شده که تیر از فاصله نزدیک، یک متر و به شکل مستقیم و از جلو، به سمت مقتول شلیک کرده است.»

بر اساس گزارش‌های غیررسمی منتشر شده در رسانه‌ها، ماموران محکوم شده در پرونده محمد جامه بزرگ از افراد بسیج و نیروهای سازمان اطلاعات سپاه پاسداران هستند.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

8 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

8 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

8 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

8 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

8 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

8 ماه ago