صدور حکم اعدام برای جوان معترض کُرد

به گزارش فرانیوز، شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان کرمانشاه، رضا رسایی، معترض ۳۴ ساله بازداشت شده اهل شهر «صحنه» را به‌اتهام قتل نادر بیرامی، رییس سازمان اطلاعات سپاه این شهر در ۲۷ آبان ۱۴۰۱، به اعدام (قصاص نفس) محکوم کرده است.

این شهروند کرد از پیروان آیین یارسان است و در جریان جنبش زن، زندگی، آزادی به اتهام «قتل یک مامور حکومتی» در تاریخ سوم آذر ۱۴۰۱ در شهر کرج بازداشت و به کرمانشاه منتقل شد.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو ضمن تایید اخبار مرتبط با صدور حکم قصاص نفس برای این معترض نوشته است که این حکم  «با فشار رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران و علیرغم عدم وجود ارائه شواهد و مستندات اثبات جرم» برای آقای رسایی صادر شده است.

منابع مطلع پیشتر گفته‌اند که رضا رسایی، در طول مدت بازداشت و بازجویی، توسط ماموران نهادهای امنیتی به شدت شکنجه شده و حکم صادر شده در دادگاه برای این معترض تنها به استناد اعترافات اجباری اخذ شده تحت شکنجه برای او صادر شده است.

مجموعه حقوقی دادبان که به معترضان و خانواده‌های دادخواه کمک‌های حقوقی ارائه می‌کند با بررسی شواهد و مدارک و روایت‌های موجود از بازداشت رضا رسایی نوشته است که او یک هفته پس از قتل نادر بیرامی در روز سوم آذرماه ۱۴۰۱  صرفا به دلیل حضور در تجمع اعتراضی به اتهام مشارکت در ضرب و جرح نادر بیرامی توسط ماموران بازداشت شده است.

نادر بیرامی رییس سازمان اطلاعات سپاه صحنه در تاریخ ۲۷ آبان ۱۴۰۱ در جریان یک تجمع اعتراضی زن، زندگی، آزادی در این شهرستان که با مراسم بزرگداشت سالگرد خلیل عالی‌نژاد همزمان بود کشته شد.

این تجمع دقایقی بعد از برگزاری به دلیل حمله نیروهای امنیتی و انتظامی به معترضان، به درگیری و خشونت کشیده شده بود.

به جز رضا رسایی ۹ نفر دیگر نیز مرتبط با این پرونده بازداشت شده‌اند و اتهام قتل در حالی به این معترض ۳۴ ساله نسبت داده شده که جز اعترافات متناقض او که تحت شکنجه اخذ شده مستندی که نشان دهد او ضربه کشنده منجر به قتل را به این مامور حکومتی وارد کرده یا نه وجود ندارد.

دادبان در بخشی از گزارش خود نوشته است که بنا بر گزارش پزشکی قانونی عامل مرگ نادر بیرامی ضربه کشنده چاقو از روبرو بوده است درحالی که رضا رسایی در اعترافات خود گفته من از پشت سر به او ضربه زدم.

در تصاویر و ویدئوهایی که از لحظه ضرب و شتم مامور کشته‌شده منتشر شده هیچ اثری از رضا رسایی نیست و او تنها پس از وقوع خشونت‌ها و جان‌باختن مامور مورد نظر در صحنه حضور می‌باید.

دادبان به نقل از یک منبع آگاه نوشته است که صدور حکم قصاص با فشار نهادهای امنیتی و نظامی و صرفا برای تعیین تکلیف هرچه سریعتر این پرونده صورت‌گرفته و فقدان مدارک و شواهد و مستندات قانونی در پرونده، بسیار بیشتر از آن است که بتوان برای این متهم حکم قصاص نفس صادر کرد.

بر اساس آنچه یک فرد آگاه در شرح شکنجه‌های رضا رسایی گفته است «تمامی انگشتهای پای رضا و دنده‌های او را شکستند برای اینکه وی را مجبور به اعتراف اجباری بکنند که در قتل مشارکت داشته. به قدری شکنجه شده که حتی نمی‌تواند به راحتی راه برود، ولی با این وضعیت، اجازه درمان به او نمی‌دهند».

رضا رسایی، روز جمعه ٣ آذر ماه ١۴٠١، در شهر کرج توسط نیروهای حکومتی بازداشت شد. وی بعد از بازجویی در بازداشتگاه سازمان اطلاعات سپاه پاسداران به زندان دیزل‌آباد کرمانشاه منتقل شده است.

گفته شده رضا رسایی در دوره بازداشت از حقوق ابتدایی خود از جمله دسترسی به وکیل و همچنین ملاقات حضوری محروم بوده است.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago