Categories: جهان

شورای امنیت سازمان ملل خواستار پایان فوری حملات حوثی‌ها در دریای سرخ شد

به گزارش فرانیوز، شورای امنیت سازمان ملل طی قطعنامه‌ای از شورشیان حوثی یمن خواسته است فورا به حملات علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ پایان دهند.

این قطعنامه با ۱۱ رای مثبت و چهار رای ممتنع – از جمله روسیه و چین – تصویب شد.

قطعنامه سازمان ملل خواستار آزادی کشتی تجاری گالاکسی لیدر و ۲۵ خدمه آن می‌شود که تحت مدیریت ژاپن است و روز ۱۹ نوامبر توسط حوثی‌ها ربوده شد. گفته می‌شود که این کشتی با یک بازرگان اسرائیلی مرتبط است.

حوثی‌های یمن گفته‌اند تا زمانی که اسرائیل اجازه ارسال کامل کمک‌های بشردوستانه به غزه را ندهد، حملات به دریای سرخ ادامه خواهد داشت.

بند اصلی این قطعنامه که از سوی آمریکا و ژاپن تنظیم شده اشاره می‌کند که اعضای شورای امنیت براساس قوانین بین‌المللی حق دارند «از کشتی‌های خود در برابر حملات دفاع کنند، از جمله آنهایی که حقوق و آزادی ناوبری را تضعیف می‌کند.»

محمد عبدالسلام، سخنگوی حوثی‌ها در یمن، این قطعنامه را یک «بازی سیاسی» توصیف کرد.

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، اعلام کرد شامگاه سه‌شنبه، نیروهای دریایی ایالات متحده و بریتانیا «بزرگ‌ترین حمله» پهپادی و موشکی شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران را دفع کرده‌اند.

بیانیه این نهاد نظامی می‌گوید که شورشیان حوثی یمن در این حملات که علیه خطوط کشتی‌رانی بین‌المللی در جنوب دریای سرخ انجام شد، از پهپادهای ساخت ایران، موشک‌های کروز ضدکشتی و یک فروند موشک بالیستیک ضدکشتی استفاده کردند.

سنتکام اضافه کرده که جنگنده‌های اف/ای-۱۸ نیروهای دریایی ایالات متحده و بریتانیا با دفع این حملات، ۱۸ فروند پهپاد، یک فروند موشک بالیستیک ضدکشتی و دو موشک کروز ضدکشتی را منهدم کرده‌اند.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده روز چهارشنبه در بحرین گفت:« تداوم حملات حوثی‌های یمن به خطوط کشتیرانی تجاری عواقب خواهد داشت، ایران به حملات این گروه کمک می‌کند و برای این کشور روشن کرده‌ایم که باید حمایتش از آن‌ها را متوقف کند.»

خبرگزاری رویترز درباره دیدار آنتونی بلینکن با محمود عباس تاکید کرد که وزیر خارجه آمریکا پس از سفر به تل آویو و زیر فشار گذاشتن رهبران اسرائیل برای ارائه راهی برای تشکیل کشور فلسطینی، روز چهارشنبه ۲۰ دی (۱۰ ژانویه) با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، در کرانه باختری دیدار کرد.

بلینکن برای دیدار با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی از پست‌های بازرسی اسرائیل عبور کرد تا به رام‌الله برسد.

دیدار وزیر خارجه آمریکا و رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین یک روز پس از آن انجام شد که آنتونی بلینکن در تل‌ آویو با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، و اعضای کابینه جنگ اسرائیل درباره «جنگ اسرائیل با حماس، تنش‌های منطقه‌ای، و آینده درگیری اسرائیل و فلسطینیان» دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری در بحرین به دیدارش با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی اشاره کرد و گفت: «ما در مورد اهمیت اصلاحات تشکیلات خودگردان فلسطین و حکومت فلسطینی صحبت کردیم تا [این تشکیلات] بتواند به‌طور موثر مسئولیت غزه را بر عهده بگیرد، به‌طوری که غزه و کرانه باختری بتوانند زیر رهبری فلسطینیان متحد شوند».

آنتونی بلینکن گفت از موضع‌گیری‌های محمود عباس روشن است که رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی به جلو حرکت کرده است تا در این تلاش‌ها شرکت کند.

آنتونی بلینکن همچنین گفت «اگر این روند ادامه پیدا کند، عواقبی برای اقدامات حوثی‌ها در پی خواهد داشت».

او گفت کشورش بارها از ایران خواسته به حمایت از حوثی‌ها برای انجام این اقدامات پایان دهد.

گرانت شاپس، وزیر دفاع بریتانیا، هم گفت «به هیچ وجه تردید ندارد» که ایران پشت حملات حوثی‌های یمن به کشتیرانی در دریای سرخ است.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago