Categories: ایرانجهان

شهروندان دوتابعیتی آزاد شده وارد آمریکا شدند

به گزارش فرانیوز، زندانیان ایرانی و آمریکایی دیروز در قطر تبادل شدند و پنج زندانی دوتابعیتی که در تهران زندانی‌ بودند به آمریکایی‌ها تحویل داده شدند.

«سیامک نمازی»، «عماد شرقی»، «مراد طاهباز» و دو فرد دیگر که تمایلی به رسانه‌ای شدن نام‌شان نداشتند، آزاد شدند و «رضا سرهنگ‌پور» و «مهرداد معین انصاری» دو نفر از پنج شهروند ایرانی بودند که در جریان مبادله زندانیان ایرانی و آمریکایی آزاد شدند و به کشور بازگشتند.

پنج شهروند آمریکایی ایرانی‌تبار از ۱۹ مرداد و در پی اعلام توافقی بین آمریکا و جمهوری اسلامی، از زندان به خانه‌ای امن، منتقل شده بودند.

توافق تبادل زندانیان همچنین شامل انتقال شش میلیارد دلار از پول‌های مسدودشده ایران در کره جنوبی به قطر و آزادی پنج ایرانی «محکوم یا متهم» در آمریکا بوده است.

در حالی که گروگان‌های آمریکایی در ایران پس از تایید انتقال شش میلیارد دلار از کره‌جنوبی به قطر توانستند از ایران خارج شوند، ابراهیم رئیسی بار دیگر این تبادل زندانی را «اقدام بشر دوستانه» دانست.

رئیسی در نشستی که دوشنبه شب با برخی از رسانه‌های آمریکایی برگزار کرد این موضوع را در مورد تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا بیان کرد. تکرار این موضوع توسط رئیس دولت جمهوری اسلامی ایران که در نیویورک حضور دارد در حالی مطرح می‌شود که طبق توافقی که چندی پیش بین دو طرف انجام و روز گذشته به اجرا درآمد، آزادی پنج شهروند آمریکایی زندانی در ایران مشروط به انتقال پول بلوکه شده ایران از کره‌جنوبی به قطر بود.

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه گزارش داد که قطر انتقال شش میلیارد دلار از پول‌های ایران به بانک‌هایی در دوحه را تایید کرده و به واشنگتن و تهران اطلاع داده است.

محمدرضا فرزین، رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی، هم ظهر دوشنبه به وقت ایران در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد که مبلغ ۵ میلیارد و ۵۷۳ میلیون یورو به حساب ۶ بانک ایرانی در دو بانک الاهلی و الدخان در قطر واریز شده است.

اما از ۵ ایرانی «متهم یا محکوم» در آمریکا تنها دو نفر حاضر به بازگشت به ایران شده‌اند و ۳ تن دیگر اعلام کرده‌اند که در خاک آمریکا می‌مانند یا به کشوری ثالث می‌روند.

سیامک نمازی ۵۱ ساله و عماد شرقی ۵٩ ساله، هر دو بازرگان، و مراد طاهباز ۶۷ ساله، فعال محیط زیست، سه نفر از پنج دو تابعیتی آزاد شده هستند. هویت چهارمین و پنجمین نفر اعلام نشده، اما گفته می‌شود یکی از آنها زن است.

از سوی دیگر، ایرانیانی که در آمریکا آزاد شدند مرتکب جرائمی نظیر دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران شده‌اند.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

5 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

5 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

5 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

5 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

5 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

5 ماه ago