شرح جدید سامان یاسین از اعدام نمایشی و شکنجه جسمی و روانی

به گزارش فرانیوز، آقای یاسین (صیدی) در این فایل صوتی که روز چهارشنبه یکم شهریور توسط «شبکه حقوق بشر کردستان» منتشر شده، می‌گوید که مسئولان بازداشت او با تهدید در مورد آسیب رساندن به خانواده‌اش، این جوان را مجبور به اعتراف اجباری و پذیرفتن اتهامات از جمله «تیراندازی» کرده‌اند.

این خواننده زندانی در ادامه گفته است که در فاصله بازجویی و تهدید خانواده‌اش، او را «دو شب» به «سردخانه» برده و در آن جا با قرار دادن خودکار در حفره بینی‌اش آن را «شکسته و چند بار او را از پله‌ها به پایین هل» داده‌اند.

https://twitter.com/KurdistanHRN/status/1694388847042257358?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1694388847042257358%7Ctwgr%5E1257b1342e40bba1d1751e30d96c4a00d433a5ef%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.radiofarda.com%2Fa%2Fsaman-yasin-the-rapper-singer-a-prisoner-iran-torture%2F32562608.html

سامان صیدی، رپر ایرانی که با نام هنری سامان یاسین فعالیت داشته است، اوایل مهر ۱۴۰۱ و در جریان اعتراضات سراسری بازداشت و به محاربه متهم شد. ابتدا برای او حکم اعدام صادر ولی این حکم بعدتر در دیوان عدالت کشوری نقض شد.

او در فایل صوتی منتشرشده اخیر که تاریخ ضبط آن مشخص نیست، در شرح «اعدام ساختگی» خود توسط مقامات زندان گفته است که پس از صدور حکم اعدام به زندان رجائی‌شهر منتقل شده و در آن ‌جا با محسن شکاری در قرنطینه بوده و یک بار هم برای «اعدام مصنوعی» منتقل شده بود.

محسن شکاری از بازداشت‌شدگان اعتراضات «زن زندگی آزادی» بود که سوم مهر ۱۴۰۱ بازداشت و به دلیل بستن خیابان ستارخان و مجروح کردن یک مأمور عضو بسیج به «محاربه» متهم و ۱۷ آذر پارسال اعدام شد.

او می‌افزاید: «بعد از آن مرا دوباره بردند اوین. یک ماه اوین بودم، نه سوالی، نه بازپرسی‌ای، هیچی. انفرادی بودم و برگشتم. حکم هم نقص خورده بود، دیوان پرونده را می‌فرستد دادسرا و اطلاعات که مستند و مدرک بهتری برایم بیاورید که همان قبلی را می‌فرستند که آن را نقض می‌کند».

سامان یاسین تأکید می‌کند که ابوالقاسم صلواتی، «صلاحیت رسیدگی به پرونده» او را ندارد و پرونده باید به شعبه هم‌عرض برود؛ و با شرح حضورش در دادگاه بدوی می‌افزاید: «رو به‌ روی اتاق صلواتی ماشین موزر آوردند. ریشم را زدند و سبیلم را گذاشتند. ماشین را گرفتم سبیلم را بزنم که از برق کشیدند و گفتند صلواتی دستور داده ریش‌هایت را بزنیم.»

بر اساس اعلام این خواننده زندانی ابوالقاسم صلواتی، رئیس دادگاه بدوی، در جلسه به «۱۱ سابقه کیفری» پیشین او اشاره کرده بود، در حالی که به گفته خود او تنها «یک مرتبه برای تصادف ماشین» به دادگاه رفته بود و پیشینه کیفری ندارد.

به گفته سامان یاسین در جلسه دوم محاکمه‌ محمدرضا عموزاد، رئیس دادگاه، نیز از او خواسته بود که جلوی دوربین در یک اعتراف اجباری بگوید «گول» خورده و تحت تاثیر شبکه های فارسی زبان خارج از کشور و چهره های مخالف جمهوری اسلامی بود، اما او نپذیرفته است.

به گفته این زندانی سیاسی، درحالی به او حکم محاربه داده اند که هیچ چیز روی پرینت او نبوده و فقط اتهام «اقدام علیه امنیت کشور و اجتماع و تبانی» برایش عنوان شده بود.

او در این فایل صوتی نیز با انتقاد از عدم امکان دسترسی به وکیل تعیینی، گفته است که وکیل ندارد و وکیل تسخیری او هیچ کاری انجام نمی‌دهد، نه جواب تلفن می‌دهد و نه جواب درست و حسابی می‌دهد».

در نامه‌ای که از این خواننده رپ زندانی در روزهای گذشته منتشر شده بود، او خواستار ملاقات با وکیل تعیینی خود و دسترسی وکیلش به پرونده او پیش از برگزاری جلسه دادگاه در ماه شهریور شده بود.

سامان یاسین (صیدی) همچنین درباره انتقالش به بیمارستان روانپزشکی رازی معروف به «امین‌آباد» گفته است که انتقال او پس از درخواست «عدم حبس» صورت گرفته بود و مقامات زندان گفته بودند که او را برای انجام آزمایش به مرکز درمانی منتقل می‌کنند، اما او را به بیمارستان روانپزشکی انتقال دادند.به گفته آقای یاسین در پی مخالفت او با زدن آمپول در این بیمارستان، شش سرباز و چند نفر از کارکنان بیمارستان او را گرفته بودند و در حالی که به دلیل درگیری تمام لباس‌هایش پاره شده بود، وی را در حالی که دست‌بند و پابند داشته است به «تخت بستند و آمپولی به او تزریق کردند که بر اثر آن ۲۴ ساعت بیهوش بوده است».

او در این فایل صوتی می‌گوید که پس از آن نیز داروهایی را تجویز کردند که پس از خوردن آن‌ها در روز اول، دو روز خوابش برده و با وجود قطع قرص‌ها تا چند روز نتوانسته چیزی بخورد و حتی بخوابد و پس از چند روز و بازگشت از بیمارستان روانپزشکی، «پنج کیلو وزن کم کرده است».

سامان یاسین در ماه‌های گذشته با انتشار فایل‌های صوتی متعدد بر بی‌گناهی خود تأکید کرده و اقدام به اعتصاب غذا کرد. او در یک فایل صوتی از مردم و شهروندان خواسته بود تا صدای او باشند و او را فراموش نکنند.

سامان یاسین (صیدی) در نامه‌ای که هفتم مرداد در زندان رجایی‌شهر نوشته و ۲۹ مرداد انتشار یافته، اعلام کرد که «احتمال تبعید جدید به محلی نامعلوم هر لحظه بالای سر» او است و خواستار آن شد که دادگاهش به طور علنی و با حضور خبرنگاران و وکلا باشد.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago