سپاه پاسدارانِ خامنه ای؛ نام اول ترانزیت مواد مخدر در جهان

با گسترش تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران و کاهش درآمد حکومت، سپاه پاسداران کنترل تجارت پردرآمد مواد مخدر را در دست گرفته و برای تامین نیازهای مالی خود با موافقت علی خامنه‌ای رهبر حکومت ایران به قاچاق مواد مخدر روی آورده است و با شبکه‌های تروریستی و تبهکار جهانی مثل نیروی طالبان در افغانستان، کارتل های مواد مخدر در آمریکای لاتین، حزب‌الله لبنان، سوریه و… در این زمینه همکاری دارد.

به گزارش فرانیوز، به نقل از وب سایت ایران بریفینگ، مقامات ساحلی سریلانکا یک کشتی ایران حامل هروئین را در آب‌های ساحلی این کشور توقیف و در سواحل این کشور متوقف کردند.

روزنامه سریلانکایی کولومبو گازیت گزارش کرد که ارزش این محموله نزدیک به هزار کیلویی هروئین ایرانی بیش از یک میلیارد روپیه این کشور برآورد شده است.

گفته می‌شود کشف و توقیف این کشتی در یک عملیات ویژه و با مشارکت پلیس و نیروهای دریایی سریلانکا در آب‌های جنوبی این کشور صورت گرفت.

کشتی ایرانی در بندری در کلمبو پایتخت تجاری سریلانکا متوقف‌شده و سرنشینان آن بازداشت شدند. تحقیقات مقامات سریلانکا نشان داد سرنشینان کشتی بخشی از هروئین‌ها را به دریا ریخته‌اند.

در سپتامبر ۲۰۱۸ نیز گمرک بلغارستان اعلام کرد دو شهروند ایرانی را که می‌کوشیدند صدها کیلو هروئین به قیمت ۲۷ میلیون دلار از ایران به مقصد اتریش قاچاق کنند را دستگیر کرده است.

به گزارش دیلی‌میل مقامات گمرک بلغارستان دو شهروند ایرانی که سعی می‌کردند ۷۱۲ کیلوگرم هروئین به ارزش تقریبی ۲۷ میلیون دلار را توسط دو کامیون ایرانی و از طریق ترکیه و بلغارستان به اتریش قاچاق کنند، دستگیر شدند.

تهران هیچ واکنشی به این بازداشت نشان نداده است

در هفته گذشته نیز ‌ستاد فرماندهی مرکزی نیروی دریایی آمریکا سنتکام اعلام کرد یک کشتی ماهی‌گیری از مبدا  بندر چابهار ایران را که از  دریای عمان می‌گذشت، با هزار و ۹۶۴ کیلوگرم هروئین کشف و ضبط کرده است.

این محموله توسط یک شناور امریکایی کشف شده و ارزش مواد مخدر به دست آمده از آن ۸۰ میلیوندلار گفته شده است.

حجم بالا و قیمت مواد مخدر کشف شده در حدی است که به نظر نمی‌رسد بدون وابستگی به حکومت انجام گرفته شده باشد.

اخبار پی‌درپی کشف مواد مخدری که به نحوی به ایران مربوط است همواره با سکوت جمهوری اسلامی مواجه شده این در حالی است که اسناد بی شماری از دخالت جمهوری اسلامی و بطور مشخص نیروهای امنیتی و نظامی آن همچون وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کشت و ترانزیت و قاچاق بین المللی مواد مخدر دست دارند.

در آخرین رسوایی دخالت سپاه پاسداران و شبه نظامیان نیابتی اش در کشت و ترانزیت مواد مخدر می شود به کشته شدن مرعی الرمثان که به «پابلو اسکوبار سوریه»، مشهور بود اشاره کرد؛ قاچاقچی مواد مخدر تحت حمایت حزب‌الله لبنان و سپاه پاسداران.

بامداد دوشنبه ۱۸ اردیبهشت، کاربران فضای مجازی در جنوب سوریه با انتشار ویدئو هایی از حملهٔ هوایی به مواضعی در مناطق مرزی اردن و سوریه خبر دادند. بنا بر این ویدیوها، دو موشک در این حمله شلیک شده و دو موقعیت هدف قرار گرفته است.

ساعاتی بعد دیده‌بان حقوق بشر سوریه گزارش داد که به‌احتمال زیاد این حمله توسط هواپیماهای اردنی صورت گرفته و یکی از موشک‌ها منزل «مرعی الرمثان» نفر اول قاچاق مواد مخدر در مرزهای سوریه و اردن را هدف قرار داده است. بنا بر این گزارش، این موشک که منزل الرمثان در روستای الشعاب واقع در حومه استان السویدا را هدف قرار داد، او را به همراه همسر و شش فرزندش کشت.

خبرگزاری رویترز هم به‌نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد که موشک دوم به یک کارگاه ساخت قرص‌های مخدر «کاپتاگون» اصابت و آن را منهدم کرد. بنا بر این گزارش، این کارگاه به شبه‌نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله لبنان وابسته است.

سوریه و مواد مخدر

با ادامه بحران سوریه که از سال ۲۰۱۱ آغاز شد و شیوع ناامنی در این کشور، در جنوب سوریه تولید مواد مخدر به‌شکلی انبوه آغاز شد، تا جایی که کشورهای غربی با متهم‌کردن برخی نزدیکان نظام بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، به دست‌داشتن در این صنعت، برخی از آن‌ها را تحریم کردند.

۱۲ فروردین ۱۴۰۲ اتحادیه اروپا سامر کمال الاسد و وسیم بدیع الاسد، دو تن از پسرعموهای بشار اسد، را به‌‌اتهام دست‌داشتن در تولید و قاچاق قرص‌های کپتاگون تحریم کرد. چند روز پیش از آن نیز ایالات متحده آمریکا و بریتانیا سامر کمال الاسد و وسیم بدیع الاسد را به‌همراه شماری دیگر از افراد و نهادهای سوری به‌خاطر نقش‌شان در تولید و قاچاق قرص‌های مخدر کاپتاگون تحریم کرده بودند.

خبرگزاری فرانسه نوامبر گذشته گزارشی تحقیقی منتشر کرد که نشان می‌دهد در بیش از یک دهه جنگ ویرانگر داخلی در سوریه، نقشهٔ داخلی این کشور تغییر کرده و مرزها و گذرگاه‌های جدیدی که مناطق را از هم جدا می‌کند، پدید آمده‌اند. در این شرایط این تنها کاپتاگون است که از همهٔ این مرزها و گذرگاه‌ها عبور می‌کند و به تجارتی پرسود تبدیل شده است.

اردن می‌گوید گروه‌های مرتبط با ایران در مرز با سوریه جنگ مواد مخدر راه انداخته‌اند

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ٔ خود گفته است: «تجارت آمفتامین نمونه‌ای از اقداماتی است که نظام بشار اسد رهبری می‌کند تا از راه آن بر ثروت نزدیکان خود بیفزاید و از راه آن‌ها قدرت و نفوذ خود را توسعه داده و سیاست‌هایش را اجرا کند.»

وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز اعلام کرد «سامر کمال الاسد مالک یک کارگاه در استان لاذقیه است که در سال ۲۰۲۰، ۸۴ میلیون قرص کاپتاگون تولید کرد.».

در فهرست تحریم‌های آمریکا، بریتانیا و اتحادیه اروپا، نام نوح زعیتر هم درج شده است. او از قاچاقچیان سرشناس مواد مخدر و تحت تعقیب اهل لبنان است اما روابطش با حزب‌الله لبنان و حضورش در مناطق تحت کنترل این حزب در بقاع لبنان تاکنون مانع بازداشت او شده است.

قرص جهادی کپتاگون و ارتباط مستقیم آن با حزب الله لبنان و سپاه پاسداران

ارتباط این قرص با سپاه پاسداران و نیروهای نیابتی اش آنقدر زیاد است که در دنیا اکنون این قرص مخدر به «قرص جهادی» نام گرفته .

کپتاگون اکنون در خاورمیانه به‌ویژه مناطق جنگ‌زده مانند سوریه و عراق و یمن بسیار پرطرفدار است و از آن به عنوان «ماده مخدر جهادی» نیز نام برده می‌شود و اغلب در لبنان، اردن و سوریه تولید و صادر می‌شود.

بسام مولوی وزیر کشور لبنان با تایید خبر کشف ۷۰۰ هزار قرص کپتاگون در توییتر نوشته است که «نیروهای امنیتی لبنان روز جمعه، ۲۹ بهمن، «ر.م» عامل قاچاق مواد مخدر را در منطقه بقاع بازداشت کردند.» بسام مولوی توضیح بیشتری در باره هویت این فرد دستگیر شده ارائه نداده است، ولی رسانه‌های داخلی لبنان از جمله سایت المشارق از قول منابع مطلع گزارش داده بود که حزب الله گروه شیعه مورد حمایت حکومت ولایت فقیه در لبنان، عامل قاچاق مواد مخدر به اردن و کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

آمریکا حزب الله لبنان را در فهرست گروه‌های تروریستی و همچنین سازمان‌های تبهکار بین المللی قرار داده است. آمریکا بارها اعلام کرده است که حزب الله لبنان که مورد حمایت حکومت ولایت فقیه می‌باشد، ضمن پیگیری هدف‌های دیگر در قاچاق مواد مخدر و پولشویی فعالیت دارد.

اردیبهشت سال گذشته عربستان واردات میوه و سبزی از لبنان را ممنوع اعلام نمود. دلیل این ممنوعیت جاسازی بیش از پنج میلیون و ۳۰۰هزار قرص مخدر در محموله‌های انار وارد شده از لبنان بود.

۲۹ دسامبر سال گذشته «پلیس لبنان از کشف ۹میلیون قرص کپتاگون «قرص مخدر جهادی» که در محموله‌های نارنگی صادراتی جاسازی شده بود، خبر داد. مقصد این محموله «کشورهای عرب خلیج فارس» عنوان شده بود.»

همچنین پلیس لبنان در روزهای ۲۶ژانویه و ۳فوریه از کشف محموله‌های «قرص مخدر جهادی» در میان محموله‌های چای و ماشین‌های کاشی سازی خبر داد و اعلام نمود که تنها در ماه ژانویه ۲۵میلیون از این نوع قرص کشف و ضبط کرده است.

در رابطه با قاچاق قرص مخدر جهادی فرمانده ارتش اردن هفته گذشته گفت «طی سال گذشته از قاچاق ۱۶میلیون قرص کپتاگون از سوریه به این کشور جلوگیری شده و ۳۰قاچاقچی نیز کشته شده است.» درهمین رابطه ارتش اردن اعلامیه‌ای صادر نمود که «اخیرا شبه‌نظامیان نیز وارد عملیات‌های قاچاق مواد مخدر شده‌اند». این اعلامیه توضیح نداده است که شبه‌نظامیان و کسانی که از پهپاد برای عملیات قاچاق استفاده می‌کنند، متعلق به چه گروهی هستند.» اما بنا به شواهد موجود تنها گروه‌هایی که امکان دسترسی به پهپاد را دارند، گروه‌های شبه نظامی وابسته به حکومت ولایت فقیه می‌باشند که شبکه‌های وسیع قاچاق مواد مخدر در منطقه را کنترل می‌کنند.

در رابطه با فعالیت‌های حزب الله لبنان در سال گذشته، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشته بود که «افراد حلقه داخلی حکومت سوریه به ‌اضافه حزب‌الله لبنان، با ایجاد شبکه تولید و قاچاق مواد مخدر کاپتاگون «درآمدهای میلیارد دلاری» به‌دست آورده‌اند.» در حال حاضر شبه نظامیان وابسته به حکومت علی خامنه‌ای، سوریه و لبنان را به منابع اصلی برای صدور قرص های مواد مخدر در جهان تبدیل کرده اند.

نقش مخرب جمهوری اسلامی در منطقه موضوع پوشیده‌ای نیست. شعار‌های پوشالی حکومت در رابطه با حمایت از مردم فلسطین و لبنان و یمن، صرفا سرپوشی برای فعالیت‌های تبهکارانه علی خامنه‌ای در منطقه می‌باشد. با کشف محموله های متعدد چند هزار و حتی میلیون دلاری مواد مخدر که همگی به نحویی از انحاء به ایران مرتبط هستند، بخشی از استراتژی جهاد تبیین خامنه‌ای در منطقه برملا گردیده و مردم منطقه و جهان غرب را بیشتر به نقش مخرب و آفت گونه حکومت ولایت فقیه متوجه ساخته است.

پایگاه خبری «میدل‌ایست آی» گزارش داده است که نخست وزیر جزایر ویرجین بریتانیا به اتهام برنامه‌ریزی برای قاچاق کوکائین و همکاری با گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان بازداشت شده است.

بر اساس این گزارش، اندرو فاهیه، نخست وزیر جزایر ویرجین بریتانیا، روز پنجشنبه هشتم اردیبهشت ۱۴۰۱ توسط ماموران اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا در فرودگاه میامی بازداشت شد. جزایر ویرجین بریتانیا در دریای کارائیب، بخشی از قلمرو ماوراء دریا بریتانیا است.

اندرو فاهیه که چند سال پیش نام او در افشاگری مربوط به بهشت‌های مالیاتی موسوم به «پرونده پاناما» نیز آمده بود، ظاهر قرار بوده ۷.۸ میلیون دلار برای مشارکت در این طرح دریافت کند.

براساس اسنادی که دادستانی آمریکا به یکی از شعبه‌های دادگاه ایالت فلوریدا ارائه کرده، نیز برنامه‌ریزی برای قاچاق مواد مخدر به آمریکا از اکتبر سال ۲۰۲۱ میلادی آغاز شده و خبرچین اداره مبارزه با مواد مخدر در چند جلسه با افرادی ملاقات کرد که خود را «عوامل حزب‌الله لبنان» معرفی کرده بودند و گفته بودند با شبکه‌هایی در جنوب فلوریدا و خاورمیانه در ارتباط هستند.

در بخش دیگری از اسناد دادستانی گفته می شود این افراد در دیدار با خبرچین گفتند که می‌توانند امکان استفاده از انبارهای امن در یکی از جزایر برای حمل مواد مخدر به آمریکا را فراهم کنند.

یکی دیگر از افرادی که به گفته نهادهای انتظامی آمریکا خود را عوامل حزب الله لبنان معرفی کردند، ادعا کرده است که با پول رییس اداره بنادر و کشتیرانی جزایر ویرجین بریتانیا را خریده‌اند ولی او قبل از شروع هرگونه همکاری سهم خود را به صورت پول نقد می‌خواهد.

در بخش دیگری از اعلام جرم ۱۹ صفحه ای دادستانی آمریکا جزییات تماس‌ها و برنامه‌ریزی توسط نخست وزیر و رییس اداره بنادر و کشتیرانی جزایر ویرجین بریتانیا برای دریافت کوکائین و پنهان کردن محموله در قوطی‌های رنگ و سپس انتقال آن از این جزایر به مقصد میامی و نیویورک تشریح شده است.

از قرص جهادی کپتاگون برای سرکوب در اعتراضات ایران نیز استفاده می شود

اما قرص جهادی فقط در خارج از کشور ایران و مختص نیروهای شبه نظامی و نیابتی سپاه پاسداران نیست،عوامل جمهوری اسلامی در تلاش برای سرکوب خیزش انقلابی مردم در ایران، خشونتی عریان و تمام عیار از خود به نمایش گذاشتند.

اکنون شواهد انکار ناپذیری موجود است که نشان می‌دهد نیروهای امنیتی و شبه نظامی جمهوری اسلامی همچون نیروهای بسیج و حزب الله و یگان ویژه نیروی انتظامی برای غلبه بر ترس از مردم و افزایش توان سرکوب، از قرص روانگردان «کپتاگون» استفاده می‌کنند.

چهار عضو جامعه پزشکی، از جمله دو تن از پزشکان پرسنل بیمارستانی و دو روان‌پزشک در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ایران‌اینترنشنال، مصرف کپتاگون یا روانگردانی نزدیک به آن را از سوی نیروهای سرکوب، تایید کرده‌اند.

یک روان‌پزشک در استان تهران در گفت‌وگو با ایران‌اینترنشنال از مراجعه مادر یک جوان بسیجی به مطبش گفت که در شکایتی از وضعیت پسرش تاکید کرده است: «او وقتی شب به خانه برمی‌گردد آن‌قدر خشمگین است که می‌خواهد مرا هم کتک بزند. شب تا صبح هم نمی‌خوابد.»

این پزشک در ادامه و به نقل از مراجع خود گفت: «خود او می‌گفت قرصی به او داده‌اند بخورد تا کمتر خسته شود. گفت انرژی زیادی می‌گیرد. اصرار کردم که چه کسی به تو می‌دهد؟ جواب نداد. تشخیص من مصرف آمفتامین همراه با ماده‌ای انرژی‌زا بود.»

روان‌پزشک دیگری نیز در استان فارس به ایران‌اینترنشنال گفته است: از سال ۹۸ من مراجعینی داشته‌ام که قرص کپتاگون مصرف می‌‌کردند. از هر قشری هم بودند. در سه ماه اخیر هم چنین مواردی داشته‌ام. اما مرگ به خاطر این قرص، لااقل به من گزارش نشده است.

این متخصص همچنین از مراجعانی یاد کرد که بیمارستان آنان را به دلیل مسمومیت دارویی و بعد از تشخیص وجود «آمفتامین و کافئین در خون»، به مطب او ارجاع داده است.

۲۶ آبان، پس از حمله ماموران به بیمارستان موسوی در گرگان که عده زیادی از مجروحان برای درمان به آنجا مراجعه کرده بودند، رییس این بیمارستان در نامه‌ای یک واقعیت را افشا کرد: او نوشت برخی نیروها حالات روحی و روانی خاصی داشتند که می‌توانستند باتون را بر سر هر کسی که ببینند، فرود بیاورند و حتی خود فرمانده‌ها هم به سختی می‌توانستند کنترلشان کنند.

سه روز بعد، دکتر سیروس خرسند، پزشک بیمارستان نیروی زمینی ارتش در تربت‌جام، در گزارش کالبدشکافی نیروهای سرکوب‌گر کشته شده، گواهی داد که از پایان شهریور تا ۱۸ آبان، ۱۸ نیروی یگان‌های ناجا و بسیج با تشخیص حمله مغزی و قلبی بستری شده و دو روز بعد فوت کرده‌اند.

این مرگ‌ها در حالی رخ داد که آزمایش خونشان، نشان‌دهنده میزان بالای مصرف آمفتامین بود

او گفت که این افراد در بیمارستان‌های سازمانی خود بستری نمی‌شوند و اجساد تنها باید به حفاظت اطلاعات سپاه تحویل شود.

چند روز بعد اما سازمان نظام پزشکی این گزارش را از قول دکتر خرسند و در پی مکالمه‌ای تلفنی، تکذیب کرد.

تایید مصرف کپتاگون در ایران

علاوه بر این دو پزشک، واندا فلباب براون، از موسسه تحقیقات جنایی و عدالت بین منطقه‌ای سازمان ملل متحد هم به ایران‌اینترنشنال گفت که از اواسط جنگ سوریه، حزب‌الله لبنان و افرادی در دولت سوریه، سراغ تولید کپتاگون و قاچاق مواد مخدر رفته‌اند.

او گفت: حزب‌الله برای مدت طولانی در امر تولید مواد مخدر دست داشته است. امروزه بخش عمده تولید مواد مخدر برای حزب‌الله به وسیله حامیانش در سوریه از جمله یگان‌های نظامی، تجار و قاچاقچیان اسلحه نزدیک به خانواده و رژیم اسد صورت می‌گیرد.

این کارشناس سازمان ملل، حزب‌الله را یک نهاد قاچاق مواد مخدر خواند که البته به جز آن، شبکه‌های قاچاق مواد مخدر دیگری نیز در خاورمیانه فعال‌اند؛ از جمله یگان‌های ارتش سوریه.

فلباب براون تاکید کرد: «البته داعش از کپتاگون هم برای کسب درآمد و هم برای مصرف جنگجویانش استفاده کرده است.»

لشکر چهارم سوریه تحت نظارت سرلشکر ماهر اسد، برادر بشار اسد، در حال حاضر جریان اصلی تجارت کپتاگون را برعهده دارد.

سوریه برای قاچاق این ماده روانگردان از حزب‌الله لبنان و سپاه پاسداران کمک می‌گیرد چون جمهوری اسلامی، کنترل بخشی از بندر لاذقیه در سوریه را برعهده دارد.

حزب‌الله و دولت سوریه با قاچاق کپتاگون به کشورهای حاشیه خلیج فارس، آن‌طور که اندیشکده چتم هاوس ارزیابی کرده، تجارتی به ارزش سالانه پنج میلیارد دلار را هدایت می‌‌کنند.

الشرق الاوسط سال گذشته خبر داد که سوریه و ایران از کپتاگون به‌ عنوان سلاحی علیه کشورهای مخالف‌ در منطقه استفاده می‌کنند.

به آتش کشیدن محموله بزرگ کپتاگون به دست حوثی‌های یمن به بهانه روز جهانی مبارزه با مواد مخدر نشان می‌دهد این ماده در هر کجایی که شبه‌‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی فعالیت دارند، وارد شده است.

فروردین ۱۴۰۱ ، سازمان اطلاعات و تحقیقات فدرال عراق، پاراگلایدری را که از خاک ایران وارد عراق شده بود در نزدیکی بصره وادار به فرود کرد.

بار این پاراگلایدر ساخت سپاه پاسداران یک میلیون قرص کپتاگون بود؛ قرص‌هایی که در ایران تولید شده و مقصدشان ظاهرا کویت بود.

فلباب براون این موضوع را تایید کرد که این قرص در عراق و ایران هم استفاده می‌شود و گفت: «مواد مخدر غیرقانونی زیادی در ایران به صورت گسترده مصرف می‌شود و کپتاگون هم به‌طور گسترده پخش شده؛ ولی مساله نگران‌کننده، گسترش مصرف شیشه است که از کپتاگون خطرناک‌تر است.»

نقطهٔ پایان برای پابلو اسکوبار سوریه

قاچاقچیان برای ورود محموله‌های مواد مخدر به بازارهای منطقه خلیج فارس از اردن به‌عنوان گذرگاه استفاده می‌کنند. در این مسیر قاچاقچیان تلاش می‌کنند قرص‌های کاپتاگون را در اردن هم به فروش برسانند. این روند باعث شده در سال‌های اخیر مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر یکی از مأموریت‌های اصلی نیروهای امنیتی و نظامی اردن به‌ویژه در مناطق مرزی با سوریه باشد.

طی ماه‌های اخیر اردن خنثی‌کردن شمار زیادی از عملیات‌های قاچاق مواد مخدر در مرزهای خود با سوریه را اعلام کرد. به‌گفتهٔ مسئولان اردنی، قاچاقچیان حتی از پهپاد نیز برای انتقال مواد ممنوع به اردن استفاده می‌کنند.

ماجرا تا آن‌جا پیش رفت که چندی پیش ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن، در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان گفت در صورتی که دولت سوریه به تعهدات خود در مقابله با قاچاق مواد مخدر عمل نکند، اردن دست به اقدام نظامی علیه قاچاقچیان در خاک سوریه خواهد زد.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ مقام‌های اردنی گفته‌اند ۸۵ درصد از مواد مخدری که نیروهای امنیتی این کشور کشف و ضبط می‌کنند، برای قاچاق دوباره به کشورهای عربی خلیج فارس به‌ویژه عربستان سعودی مهیا شده‌اند.

ماه مارس گذشته روزی دیاز، سخنگوی دولت بریتانیا در امور خاورمیانه، در توئیتر نوشته بود: «سود نظام سوریه از قاچاق کاپتاگون به سالانه حدود ۵۷ میلیارد دلار رسیده که ۸۰ درصد سود قاچاقچیان جهان از این ماده مخدر است و این رقم حدود سه برابر تجارت مواد مخدر در همهٔ کارتل‌های مکزیک است.»

در حملهٔ هوایی روزهای ابتدایی اردیبهشت ۱۴۰۲ به مناطق مرزی اردن و سوریه، مرعی الرمثان، از شناخته‌شده‌ترین قاچاقچیان مواد مخدر، کشته شد؛ فردی که با استعاره از نام قاچاقچی مواد مخدر مشهور کلمبیایی به «پابلو سکوبارِ جنوب سوریه» شهرت یافته است.

محمد الثلچی، ژنرال بازنشسته ارتش اردن، به شبکه الحره گفته است: «به الرمثان به‌خاطر نقشش در رهبری و هدایت عملیات قاچاق مواد مخدر در جنوب سوریه از سال‌ها پیش لقب اسکوبار داده شده است. او این نقش را با حمایت گروه‌هایی همچون حزب‌الله و شبه‌نظامیان مسلح وابسته به دولت‌های ایران و سوریه ایفا کرده است.»

الثلچی ادامه داد: «این گرو‌ها از الرمثان حمایت تسلیحاتی می‌کردند و پهپادهایی که برای قاچاق مواد مخدر نیاز داشت را برایش فراهم می‌کردند. هر پهپادی که در اختیار الرمثان قرار می‌گرفت، توانایی حمل ۱۵کیلوگرم مواد مخدر داشت.»

از سوی دیگر، خبرگزاری رویترز به‌نقل از منابع اطلاعاتی اردنی و منطقه‌ای گزارش داده است که الرمثان صدها تن از قاچاقچیان مواد مخدر را سازماندهی کرده و آن‌ها را به خدمت گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به جمهوری اسلامی ایران در جنوب سوریه درآورده بود.

چه کسی الرمثان را کشت؟

هیچ کشوری به‌طور رسمی مسئولیت عملیات بامداد دوشنبه در جنوب سوریه را بر عهده نگرفته است.

اما وزیر خارجه اردن در همان روز در کنفرانس خبری با همتای هلندی‌اش،‌ بدون تأیید یا تکذیب نقش کشورش در عملیات جنوب سوریه،‌ گفت که اردن و سوریه برای تشکیل کمیته‌ای امنیتی-سیاسی به‌منظور مقابله با خطر قاچاق مواد مخدر به توافق رسیده‌اند.

با این حال، دو مقام مسئول اردنی که خواستند نام‌شان فاش نشود، در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز با تأیید نقش اردن در حملهٔ هوایی بامداد دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ به جنوب سوریه گفتند که اقدام اردن حاوی پیامی به دمشق است تا مقابله با قاچاق مواد مخدر را جدی بگیرد؛ مسئله‌ای که از شرط‌های اردن برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب پس از ۱۲ سال تعلیق عضویت بود.

مشهور ترین پرونده سپاه پاسداران در ترانزیت بین المللی مواد مخدر

وزارت خزانه‌داری ایالات‌متحده آمریکا در تاریخ ۷ مارس ۲۰۱۲ طی بیانیه‌ای سرتیپ غلامرضا باغبانی، از فرماندهان ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران را قاچاقچی مواد مخدر معرفی کرد و او را تحت تعقیب قضائی قرارداد.

بنا به بیانیهٔ وزارت خزانه‌داری آمریکا، مدارکی به‌دست‌آمده که نشان می‌دهد، غلامرضا باغبانی به قاچاقچیان افغان اجازه می‌داد که با عبور از خاک ایران، به کشورهای اروپایی مواد مخدر بفرستند. او در عوض از آن‌ها برای رساندن اسلحه و مهمات برای نیروهای طالبان در افغانستان استفاده می‌کرد.

به گفته دیوید کوهن، معاون وقت وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، اسناد به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که نیروی قدس سپاه پاسداران نه‌تنها به قاچاق مواد مخدر کمک می‌کند، بلکه از این همکاری برای پیشبرد فعالیت‌های تروریستی استفاده می‌کند.

در سال ۲۰۱۱ نیز ۲۵ عضو یک شبکه بزرگ قاچاق مواد مخدر در جمهوری آذربایجان دستگیر شدند که دست کم ۸ نفر از آن‌ها کارمندان محلی سفارت ایران در باکو بودند که به عضویت در فعالیت‌های برون‌مرزی سپاه پاسداران اعتراف کردند و مدارک هویتی آن‌ها هم بر این امر گواهی می‌داد. در همین حال دولت ایران با اصرار خواستار استرداد این متهمان به تهران شد تا آنان را به اشد مجازات محکوم کند و حتی وعده اعدام آنان را داد. دولت باکو سرانجام متهمان را به تهران تحویل داد اما چندی بعد همین افراد مجدداً در جمهوری آذربایجان بازداشت شدند و هم‌پیمانی سپاه و سفارتخانه‌های ایران در قاچاق عمده مواد مخدر به اروپا از همیشه آشکارتر گردید.

با توجه به شواهد و مستندات موجود علت تولید و تجارت مواد مخدر توسط سپاه را می‌توان از دو جنبه موردبررسی قرارداد. یکی جنبه سیاسی و دیگری جنبه اقتصادی.

از منظر سیاسی اگر به مسئله نگاه کنیم حکومت ایران با توزیع مواد مخدر در جهان قصد ایجاد بی‌ثباتی و بحران اجتماعی در دنیا به‌ویژه کشورهای غربی و کشورهایی که متفقان غرب محسوب می‌شوند دارد.

از لحاظ اقتصادی هیچ فعالیت اقتصادی برای سپاه به‌اندازه تجارت مواد مخدر درآمد ندارد

به‌عنوان‌مثال قیمت ۱ گرم هروئین در اروپا ده‌ها برابر بیشتر در مقایسه با قیمت آن در ایران و افغانستان است. با گسترش تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران و کاهش درآمد حکومت، سپاه پاسداران کنترل تجارت پردرآمد مواد مخدر را در دست گرفته و برای تامین نیازهای مالی خود با موافقت علی خامنه‌ای رهبر حکومت ایران به قاچاق مواد مخدر روی آورده است و با شبکه‌های تروریستی و تبهکار جهانی مثل نیروی طالبان در افغانستان، کارتل های مواد مخدر در آمریکای لاتین، حزب‌الله لبنان، سوریه و… در این زمینه همکاری دارد.

از ابتدای پیروزی انقلاب برای قاچاقچیان مواد مخدر حکم اعدام در نظر گرفته‌شده، حکومت ایران با اجرای اعدام می‌خواهد در دید افکار عمومی نشان دهد که عاملان قاچاق مواد مخدر را مجازات می‌کند و با منحرف کردن افکار عمومی بر فعالیت سپاه پاسداران در تجارت مواد مخدر سرپوش گذاشته و شرایط این کار را برای سپاه با اعدام قاچاقچیان مواد مخدر که در عمل هم مانعی برای مافیای سپاه درزمینهٔ قاچاق مواد مخدر می‌باشند و همچنین رقیب سپاه در این زمینه محسوب می‌شوند، فراهم می‌سازد.

پابلوا اسکوبار ایران

اگر مرعی الرمثان، از شناخته‌شده‌ترین قاچاقچیان مواد مخدر سوریه کشته شده با استعاره از نام قاچاقچی مواد مخدر مشهور کلمبیایی به «پابلو سکوبارِ جنوب سوریه» شهرت یافته است پر بیراه نیست به «غلامرضا باغبانی» نیز لقب پابلوا اسکوبار ایران داد.

ماجرا از تحقیقات دولت آمریکا که سرگرم تحقیقات پیرامون گروهی از قاچاقچیان مواد مخدر لبنانی نزدیک به حزب‌الله بودند آغاز شد.

قاچاقچیان بسیاری در برخی از کشورهای آمریکای لاتین چون آرژانتین، برزیل و پاراگوئه فعالیت دارند که در تحقیقات اف بی آی همه آنها به یک نام ختم می شدند؛ غلامرضا باغبانی.

باغبانی در سالهای آخر حیات قاسم سلیمانی فرمانده به هلاکت رسیده نیروی قدس مشاور عملیات فرماندهی نیروی قدس بود اما او اکنون بیشتر ترجیح می‌دهد با عنوان مسئول هیات رزمندگان اسلام استان سیستان و بلوچستان معرفی شود، او در انتخابات مجلس شورای اسلامی در دوره نهم کاندیدا شد که از انتخابات بازماند و در دوره دهم نیز مجدداً کاندیدا شد که در ایام تبلیغات از انتخابات انصراف داد.

وزارت خزانه‌داری ایالات‌متحده آمریکا هفتم ماه مارس ۲۰۱۲، (۱۷/اسفند/۱۳۹۰) در چارچوب قانون موسوم به «کینگ پین»، غلامرضا باغبانی را به‌عنوان قاچاقچی بین‌المللی مواد مخدر معرفی کرد.

دیوید کوهن، معاون وقت این وزارتخانه اعلام کرد: «اقدام امروز وزارت خزانه‌داری دست داشتن نیروی قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی را در قاچاق مواد مخدر آشکار می‌کند. اتهامی که مذموم بودنش مضاعف است زیرا جدای از پخش مواد مخدر، فعالیت نیروی قدس بخشی از برنامه‌ای گسترده‌تر برای حمایت از تروریسم بوده است. وزارت خزانه‌داری همچنان به فعالیت خود در شناسایی و معرفی قاچاقچیان مواد مخدر و حامیان تروریسم، در هر نقطه از جهان که مشغول به اعمال خود هستند، ادامه خواهد داد.»

بر پایه این بیانیه غلامرضا باغبانی از افسران عالی‌رتبه نیروی قدس سپاه پاسداران و فرمانده فعلی نیروی قدس در زاهدان در استان سیستان و بلوچستان ایران در نزدیکی مرز افغانستان است.

بیانیه وزارت خزانه‌داری ایالات‌متحده می‌افزاید: «باغبانی به قاچاقچیان مواد مخدر اجازه داده در قبال مساعدت این قاچاقچیان به نیروی قدس، محموله‌های خود را با استفاده از خاک ایران به دیگر نقاط جهان برسانند. برای مثال، قاچاقچی‌های افغان در برابر اجازه صدور محموله از طریق خاک ایران، بار اسلحه و مهمات سپاه پاسداران را از جانب سردار باغبانی به نیروهای طالبان تحویل داده‌اند. باغبانی نیز قاچاق مواد شیمیایی مورد استفاده در تولید هروئین را در طول مرزهای ایران برای قاچاقچیان تسهیل کرده و به قاچاقچی‌ها در ارسال بار تریاک به درون مرزهای ایران کمک‌رسانی کرده است.»

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago