Categories: ایرانجهان

سه قدرت اروپایی پرتاب ماهواره «ثریا» توسط ایران را محکوم کردند

به گزارش فرانیوز، بر اساس این بیانیه مشترک که نسخه‌ای از آن روز جمعه ۶ بهمن در وب‌سایت وزارت خارجه بریتانیا منتشر شد، یادآوری شده است موشک «قائم ۱۰۰» که سوخت جامد دارد و ماهواره «ثریا» با آن پرتاب شده، از تکنولوژی موشک‌های بالستیک دوربرد ایران استفاده می‌کند.

این بیانیه در ادامه تصریح کرده است که جمهوری اسلامی به رغم درخواست جامعه جهانی برای توقف برنامه موشکی و قطعنامه‌های سازمان ملل، این برنامه را توسعه می‌دهد.

در این بیانیه آمده است: «پرتاب‌هایی از این دست به ایران اجازه می‌دهد فن‌آوری‌هایی را آزمایش کند که می‌تواند برای توسعه بیشتر برنامه موشک‌های بالستیک این کشور، که تهدیدی مهم برای امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است، استفاده کند».

به گفته آنها، برنامه موشک بالستیک جمهوری اسلامی و این موشک‌های قادر به حمل جنگ‌افزارهای هسته‌ای، «تهدیدی مهم برای امنیت منطقه‌ای و جهانی» به شمار می‌رود و تداوم تشدید تنش‌های هسته‌ای از سوی دولت ایران که «فراتر از همه توجیهات غیرنظامی معتبر» است، موجب تقویت نگرانی‌های جامعه جهانی می‌شود.

بریتانیا، آلمان، و فرانسه در پایان بیانیه مشترک خود تصریح کرده‌اند که همچنان متعهد به برداشتن همه «گام‌های دیپلماتیک» به منظور جلوگیری از توسعه جنگ‌افزارهای هسته‌ای از سوی جمهوری اسلامی و پاسخگو کردن حکومت ایران برای تمامی فعالیت‌های «بی‌ثبات‌کننده» آن در منطقه و جهان هستند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز شنبه ۳۰ دی مدعی شد که ماهواره «ثریا» را با موفقیت در مدار ۷۵۰ کیلومتری زمین قرار داده است.

نمایندگان فرانسه، آلمان و بریتانیا همان روز در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل، اقدام جمهوری اسلامی ایران در پرتاب موشک ماهواره‌بر قائم را «نقض قطعنامه ۲۲۳۱» شورای امنیت خواندند، اما نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل، طی نامه‌ای به آنتونیو گوترش، «برنامه موشکی و فضایی» ایران را «خارج از حوزه صلاحیت این قطعنامه» خواند.

پیش از این و در مهر ماه، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران مدعی پرتاب «موفقیت‌آمیز» ماهواره‌بر «قاصد» و قرار گرفتن ماهواره «نور ۳» در مدار ۴۵۰ کیلومتری زمین شده بود.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago