Categories: جهان

سه ساعت توقف در حملات اسرائیل برای خروج مردم از شمال غزه

به گزارش فرانیوز، ارتش اسرائیل به تازگی اعلام کرده است که ساکنان شمال نوار غزه می‌توانند از خیابان صلاح الدین، جاده اصلی غزه، برای تخلیه به سمت جنوب بین ساعت ۱۱ تا ۱۴ به وقت گرینویچ استفاده کنند.

شاهدان و ساکنان بارها از حملات اسرائیل علیه خودروهای غیرنظامی و کاروان‌هایی که در چند هفته گذشته به سمت جنوب حرکت می‌کردند، گزارش کرده‌اند.

پیش از این فرستاده ویژه آمریکا گفته بود که هنوز بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار نفر در شمال غزه باقی مانده‌اند.

اسرائیل گفته است که در سه ساعت یادشده، به جاده موسوم به صلاح‌الدین که از بخش شمالی غزه به جنوب این باریکه می‌رسد، حمله‌ای انجام نخواهد شد.

از حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن از ساکنان شهر غزه و نواحی بالاتر از آن تا مرز جنوبی اسرائیل، قریب ۷۰۰ هزار تن از آغاز جنگ به جنوب این باریکه رفته‌اند.

ارتش اسرائیل از آغاز جنگ به مردم بخش شمالی گفته است که خود را به جنوب غزه برسانند تا در امان باشند. با موافقت اسرائیل، کمک‌های بشردوستانه از گذرگاه‌های مرزی به بخش جنوبی غزه رسیده تا ظاهرا مشوقی برای اجرای دستور ارتش اسرائیل باشد.

اسرائیل در جستجوی شبه‌نظامیان حماس و تونل‌های آن‌ها از روز شنبه گذشته نیروهای زمینی خود را وارد بخش شمالی غزه کرده و این نظامیان اکنون شهر غزه را نیز از سه طرف شمالی، شرقی و جنوبی در محاصره دارند. بخش غربی شهر غزه که ساحلی است، زیر رصد ناوچه‌های اسرائیلی در دریای مدیترانه قرار دارد.

ارتش اسرائیل تأکید دارد که سران اصلی حماس مانند یحیی سنوار، که ممکن است هنوز در غزه باشند، در تونل‌های زیرزمینی پنهان شده‌اند.

درحالی‌که منابع دیپلماتیک از درخواست بلینکن برای برقراری آتش‌بس یا وقفه کوتاه‌مدت بشردوستانه در جنگ خبر می‌دادند، پس از دیدار او با نتانیاهو در پشت درهای بسته، نخست‌وزیر اسرائیل اعلام کرد که آن کشور با طرح توقف کوتاه‌مدت عملیات نظامی با اهداف بشردوستانه در غزه مخالف است و ابتدا حماس باید گروگان‌ها را آزاد کند.

نتانیاهو همچنین در واکنش به سخنان حسن نصرالله، بار دیگر تهدید کرد که اگر حزب‌الله وارد جنگ شود، هزینه سنگینی خواهد داد.

درگیری‌های حماس و اسرائیل از روز هفتم اکتبر با حمله غافلگیرکننده نیروهای حماس به جنوب اسرائیل آغاز شد. بنابر اعلام مقام‌های اسرائیلی، در حمله حماس به اسرائیل ۱۴۲۰ نفر کشته و ۲۴۱ نفر گروگان گرفته شده‌اند.

وزارت بهداشت حماس در غزه نیز روز جمعه اعلام کرد که از هفتم اکتبر و شروع جنگ تاکنون، دست‌کم ۹۲۲۷ فلسطینی، از جمله ۳۸۲۶ کودک در حملات اسرائیل به نوار غزه کشته شده‌اند. البته کارشناسان درمورد صحت و دقت این آمار که قابل راستی‌آزمایی ازسوی نهادهای مستقل نیست، تردیدهایی را مطرح کرده‌اند.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago