Categories: ایرانجهان

سفر مخفیانه مشاور بایدن به عمان برای بررسی امکان توافق با جمهوری اسلامی

وب‌سایت اکسیوس به نقل از چند دیپلمات از سفر مخفیانه مشاور جو بایدن به مسقط پایتخت عمان برای بررسی موضوع احتمال توافق با جمهوری اسلامی بر سر موضوع هسته‌ای خبر داد.

به گزارش فرانیوز، پنج مقام آمریکایی، اسرائیلی و اروپایی به پایگاه خبری اکسیوس اطلاع دادند که برت مک‌گورک، مشاور ارشد امور خاورمیانه جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در اوایل ماه میلادی جاری سفری مخفیانه به عمان داشته تا با مقامات این کشور در خصوص توافق احتمالی با جمهوری اسلامی بر سر برنامه هسته‌ای گفت‌وگویی داشته باشد.

چهار مقام اسرائیلی و آمریکایی گفتند که مک گورک که همراه جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی برای میانجیگری بین اسرائیل و عربستان به این دو کشور سفر کرده بود، برای دیدار با مقامات عمانی به صورت مخفیانه در ۸ می به مسقط سفر کرد.

محور اصلی گفت‌وگوهای مک‌گورک طی این سفر که توسط آمریکا و عمان علنی نشد، تلاش جدید برای رسیدن به توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی با میانجیگری عمان بوده است.

از سوی دیگر حسین امیرعبداللهیان دو روز پیش به روزنامه فرانسوی «فیگارو» گفته بود که تهران از طریق واسطه‌ها با آمریکا پیرامون پرونده اتمی مذاکره غیررسمی کرده است.

امیرعبداللهیان در این گفت‌وگو مدعی شد که مذاکرات هسته‌ای طولانی مدت جمهوری اسلامی با طرف‌های غربی در وین در آستانه توافق قرار داشت اما طرف‌های دیگر مذاکره خواسته‌های بیشتری درخواست کردند که باعث توقف مذاکرات شد.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی همچنین با اشاره به ادامه روند دیپلماتیک و مذاکره در پرونده اتمی، اظهار داشت که انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اروپایی مذاکرات اتمی و علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد ایرانی پیوسته در تماس هستند.

سخنان امیر عبدالهیان با فیگارو می تواند تاییدی باشد بر گزارش اکسیوس که نوشته بود یک مقام ارشد اسرائیلی نیز با اشاره به رویکرد ایران در مذاکرات دیپلماتیک غیرمستقیم با آمریکا از طریق طرف ثالث، گفت: «عمانی‌ها در حال انجام مذاکرات نزدیکی بین آمریکا و ایران هستند.»

طبق این گزارش٬ سه مقام ارشد اسرائیلی مدعی شدند که کاخ سفید از طریق دولت عمان در حال بررسی این است که آیا مقامات ارشد جمهوری اسلامی آماده برداشتن گام‌هایی برای اعمال محدودیت‌هایی درباره برنامه هسته‌ای خود و همچنین کاهش تنش در منطقه هستند و در ازای برداشتن چنین گام‌هایی چه می‌خواهند.

گفتنی است که وب‌سایت «آکسیوس» در ۱۵ فروردین‌ماه با انتشار گزارشی به نقل از ۱۰ مقام اسرائیلی، دیپلمات‌های غربی و کارشناسان آمریکایی، اعلام کرد که دولت بایدن در هفته‌های اخیر با شرکای اروپایی و اسرائیلی‌اش درباره پیشنهادی به‌منظور توافق موقت با جمهوری اسلامی گفت‌وگو کرده است.

بر اساس این گزارش، دولت بایدن می‌خواهد توافق شرکای خود را برای برداشتن برخی از تحریم‌ها در ازای توقف بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای ایران جلب کند.

به گفته چهار مقام اسرائیلی، دیپلمات غربی و کارشناس آمریکایی، طبق این طرح اگر ایران برخی از فعالیت‌های هسته‌ای خود، خاصه غنی‌سازی اورانیوم در سطح ۶۰ درصد را متوقف کند، برخی تحریم‌های واشنگتن علیه تهران به حالت تعلیق درخواهد آمد.

گزارش اکسیوس در حالی منتشر می‌شود که سلطان عمان به تازگی از سفر ایران بازگشته است. او عصر روز یکشنبه، هفتم خرداد سفری دو روزه به تهران داشت و با مقامات ارشد حکومت ایران از جمله علی خامنه‌ای دیدار کرد.

عمان همواره نقش میانجی را بین ایران و کشورهای غربی بازی کرده است و بسیاری از ناظران بر این عقیده بودند که این بار نیز سلطان عمان حامل پیام‌هایی از سران غربی برای رهبر جمهوری اسلامی است.

کنار هم قرار دادن این اخبار و اضافه‌کردن خبری که توسط رسانه‌های کره‌ای در مورد مذاکره مقام‌های سئول و واشنگتن در مورد پول‌های بلوکه شده جمهوری اسلامی افشا شد به خبرهای قبلی می‌تواند روند مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی را روشن‌تر کند.

روزنامه «کره اکونومیک دیلی» خبر داد که کره و ایالات متحده در حال مذاکره درباره راه‌هایی برای آزادکردن منابع مالی هفت میلیارد دلاری ایران هستند که در این کشور آسیایی نگهداری می‌شود.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago