Categories: جهان

سرنگونی پهپاد جمهوری اسلامی حامل ماده مخدر توسط ارتش اردن

ارتش اردن می‌گوید یک پهپاد ایرانی حامل ماده مخدر «مت آمفتامین» را که از سوریه به منطقه مرزی شمالی این کشور وارد شده بود سرنگون کرده است.

به گزارش فرانیوز، ارتش اردن روز سه‌شنبه با اعلام این خبر تأکید کرد که این کشور اجازه نخواهد داد این منطقه به خط مقدم «جنگ مواد مخدر» مرتبط با ایران تبدیل شود.

اردن شبه‌نظامیان طرفدار جمهوری اسلامی را، که به گفته این کشور توسط یگان‌هایی در ارتش سوریه محافظت می‌شوند، به قاچاق مواد مخدر از مرزهای خود به سمت بازارهای پرسود کشورهای حاشیه خلیج فارس متهم کرده است.

دمشق می‌گوید تمام تلاش خود را برای کنترل قاچاق انجام می‌دهد و همدستی شبه نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی را با ارتش و نیروهای امنیتی رد می‌کند.

حزب‌الله لبنان هم دست داشتن در تجارت مواد مخدر را رد کرده است.

اردن برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر از سال گذشته قوانین سختگیرانه‌تری در امتداد مرزهای خود اعمال کرده است.

ارتش این کشور در بیانیه‌ای گفته است که با «قاطعیت و زور» در برابر هرگونه تهدید علیه مرزهای خود و هرگونه تلاش برای بی‌ثبات کردن امنیت کشور مبارزه خواهد کرد.

مقامات اردنی می‌گویند نگرانی‌های خود را با مقامات سوری مطرح کرده‌اند و هرچند از آنها تعهداتی گرفته‌اند، اما «تلاشی واقعی» برای ریشه‌کنی تجارت غیرقانونی مواد مخدر مشاهده نکرده‌اند.

منابع اطلاعاتی محلی و غربی می‌گویند اردن ماه گذشته در اقدامی نادر به جنوب سوریه حمله هوایی کرد و یک کارخانه مواد مخدر مرتبط با جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار داد و یک قاچاقچی را نقش مهمی در انتقال محموله‌ها از سوریه داشت را کشت.

دیدبان حقوق بشر سوریه پیشتر در گزارش‌های متعددی به فعالیت ده‌ها گروه قاچاق و تولید مواد مخدر از جمله کاپتاگون وابسته به حزب‌الله در مناطق گوناگون سوریه اشاره کرده بود.

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» نیز آذرماه سال ۱۴۰۰ گزارشی درباره رشد تولید و قاچاق مواد مخدر، به‌ویژه قرص‌های کاپتاگون، زیر نظر افراد نزدیک به دولت بشار اسد و حزب‌الله لبنان در کشور جنگ‌زده سوریه، منتشر کرده بود.

پیشتر نیز روزنامه «جروزالم ‌پست»، گزارش کرده بود که حزب‌الله و رژیم ایران قصد دارند جنوب سوریه را به جایی شبیه «منطقه سه‌مرز» تبدیل کنند، و برای این منظور قاچاقچیان و گروه‌های تروریستی خود را در منطقه مرزی میان عراق، سوریه و اردن، و در مناطق عملیاتی البوکمال، دیرالزور، میادین، سویدا، و مناطق نزدیک به درعا و جولان گسترانده‌اند.

به‌رغم انکار نقش حزب‌الله در تولید و تجارت مواد‌ مخدر از سوی مقامات این گروه، بسیاری از کارگاه‌های تولید کاپتاگون با اشراف و مدیریت حزب‌الله در مرز میان سوریه و لبنان به فعالیت مشغول هستند.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago