سازمان گزارشگران بدون مرز: ۷۹ خبرنگار در جریان سرکوب اعتراضات بازداشت شدند

به گزارش فرانیوز، این نهاد صنفی بین‌المللی در گزارشی که در آستانه سالگرد قتل حکومتی مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد منتشر کرده، ایران را یکی از بزرگ‌ترین زندان‌های زنان روزنامه‌نگار خوانده و بازداشت خبرنگاران پوشش‌دهنده اعتراضات را خودسرانه و اتهامات وارده علیه آنها را واهی اعلام کرده است.

گزارشگران بدون مرز نوشت: «همیشه با یک بازداشت شروع می‌شود و با بازجویی ادامه پیدا می‌یابد. زنی خبرنگار حین اعتراضات دستگیر می‌شود. روزنامه‌نگار دیگری هنگام یورش به خانه‌اش با دستبند برده می‌شود. خبرنگار دیگری هنگام حمله به دفتر کارش بازداشت می‌شود. دلیل بازداشت این ۷۹ روزنامه‌نگار از زمان مرگ دانشجویی کرد در بازداشت پلیس در ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۲ اغلب معلوم نیست. اما اتهام اصلی همیشه یکسان است: «تبلیغ علیه نظام». اضافه بر آن، بسته به شرایط اغلب اتهامات دیگری هم مانند «شرکت در تجمع غیرقانونی»، «تبانی علیه امنیت ملی» و حتی «همکاری با دولت‌های متخاصم» به کار گرفته می‌شود».

بنا بر این گزارش در حال حاضر ۱۲ نفر از روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده از جمله ۵ زن خبرنگار همچنان در زندان بسر می‌برند و خبرنگاران آزادشده هم با محدودیت‌هایی مواجه هستند.

این نهاد صنفی بین‌المللی در گزارش خود اتهامات نیلوفر حامدی و الهه محمدی، خبرنگارانی که اخبار مربوط به جان‌باختن مهسا امینی را پوشش دادند، را «واهی» خوانده است.

این دو روزنامه‌نگار با اتهام «همکاری با دولت متخاصم آمریکا»، «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» در حال حاضر زندانی هستند.

به نوشته گزارشگران بدون مرز، ۲۴ تن از مجموع ۷۹ خبرنگار بازداشت‌شده در سال گذشته به مجازات‌هایی از ۶ ماه تا ۶ سال محکوم شده‌اند و عده اندکی از آنها مشمول عفو صوری قرار گرفتند.

بنا بر این گزارش، نظام قضایی جمهوری اسلامی برای اغلب روزنامه‌نگاران آزادشده احکام تعلیقی صادر کرده‌ و با تحمیل «ترسی همیشگی از مجازات»، آنها را ساکت می‌کند.

گزارشگران بدون مرز با اشاره به «سرکوب پیچیده» روزنامه‌نگاران در ایران، نوشته است روزنامه‌نگاران ایرانی ساکن خارج از کشور هم از تهدیدهای مقامات جمهوری اسلامی در امان نیستند و گاهی خویشاوندان نزدیک آنها در معرض بازداشت خودسرانه قرار می‌گیرند.

گزارشگران بدون مرز شمار روزنامه‌نگاران زندانی در ایران را در حال حاضر ۲۴ تن شامل ۱۲ روزنامه‌نگار بازداشت‌شده در جریان اعتراضات سراسری سال گذشته اعلام کرده است.

جاناتان دگر، دبیر میز خاورمیانه گزارش‌گران بدون مرز گفت: «علی‌رغم پیچیدگی، نظامی که مقامات ایرانی برای اذیت و آزار روزنامه‌نگاران طراحی کرده‌اند فرمولی خیلی ساده‌ دارد: یا خود را سانسور می‌کنند یا به زندان می‌افتند. بازداشت‌های فعلی هم به این دلیل اتفاق می‌افتد که هنوز روزنامه‌نگارانی هستند که از این قاعده سرپیچی می‌کنند. ما از مقامات ایرانی می‌خواهیم به اذیت و آزار آنان پایان دهد، موانع سر راه کار رسانه‌ها را بردارد، و ۱۲ روزنامه‌نگاری که از آغاز اعتراضات بازداشت شده‌اند را بعلاوه ۱۲ روزنامه‌نگار زندانی دیگر آزاد کنند.»

براساس این گزارش، مقامات توجه ویژه‌ای به زنان روزنامه‌نگاری داشتند که جنبش اعتراضی «زن، زندگی، آزادی» را که پس از مرگ مهسا امینی شکل گرفت، پوشش می‌دادند. بنا به آمار جمع‌آوری شده توسط گزارش‌گران بدون مرز، از ۷۹ روزنامه‌نگار بازداشت شده طی سال گذشته، ۳۱ نفر زن بودند. در نتیجه ایران به یکی از بزرگ‌ترین زندان‌های زنان روزنامه‌نگار مبدل شده است.

به گزارش «کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران» ، ایران به عنوان «بدترین زندان روزنامه‌نگاران جهان» در سال ۲۰۲۲ معرفی شده است.

ایران در رده‌بندی آزادی رسانه‌های جهان در سال ۲۰۲۰ که به دست گزارش‌گران بدون مرز انجام شد، در بین ۱۸۰ کشور در ردیف ۱۷۷ قرار گرفت.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

5 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

5 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

5 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

5 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

5 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

5 ماه ago