سازمان گزارشگران بدون مرز به دلیل «جنایات جنگی» علیه خبرنگاران به دیوان کیفری بین‌المللی شکایت کرد

به گزارش فرانیوز، بنا بر اعلام سازمان گزارشگران بدون مرز، تا کنون ۳۴ خبرنگار از زمان آغاز درگیری‌ها میان اسرائیل و حماس کشته شده‌اند.

کریستف دلوار دبیرکل سازمان غیردولتی گزارشگران بدون مرز، روز چهارشنبه ١ نوامبر (١۰ آبان)، طی بیانیه‌ای اعلام کرد که به دلیل جنایات جنگی مرتکب شده علیه  ۸ خبرنگار فلسطینی در غزه و نیز یک خبرنگار اسرائیلی که به هنگام انجام وظایف خود مجروح و کشته شده‌اند، سازمان گزارشگران بدون مرز روز گذشته شکایتی را تسلیم دیوان کیفری بین‌المللی کرده است.

دبیرکل سازمان گزارشگران بدون مرز، در ادامه تأکید کرد که «این خبرنگاران قربانی حملاتی بودند که جنایات جنگی را آشکار می‌سازد و تحقیقات دیوان کیفری بین‌المللی در این زمینه ضروری است».

کریستف دلوار تصریح کرد که «در این شکایت به جرئیات کشته شدن ۹ خبرنگار و مجروح شدن دو روزنامه‌نگار به هنگام انجام وظایف خود در جریان درگیری‌هایی که از تاریخ ۷ اکتبر میان اسرائیل و حماس آغاز شده و نیز تخریب عمدی، کلی یا جزئی اماکن متعلق به بیش از ۵٠ رسانه در غزه، اشاره شده است».

در این بیانیه همچنین آمده است که بر اساس برآورد سازمان گزارشگران بدون مرز، تا کنون ۳۴ خبرنگار از جمله ١۰ خبرنگار در غزه، یک خبرنگار در اسرائیل و یک خبرنگار در لبنان، از زمان آغاز درگیری‌ها میان اسرائیل و حماس کشته شده‌اند.

دبیرکل سازمان گزارشگران بدون مرز در ادامۀ این بیانیه تأکید کرد: «با توجه به میزان، شدت و تکرار جنایاتی که خبرنگاران را به‌ویژه در غزه هدف قرار می‌دهد، تحقیقات دیوان کیفری بین‌المللی در این زمینه لازم است؛ ما از سال ۲٠۱۸ خواستار این موضوع هستیم و رویدادهای غم‌انگیز و فجیع کنونی، فوریت شدید آن را نشان می‌دهد».

شکایت سازمان گزارشگران بدون مرز به دیوان کیفری بین‌المللی، مربوط به کشته شدن ۸ خبرنگار فلسطینی است که در بمباران مناطق غیرنظامی توسط اسرائیل جان باختند و نیز یک خبرنگار اسرائیلی که در تاریخ ٧ اکتبر به هنگام پوشش خبری، توسط حماس کشته شد.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago