سازمان هه‌نگاو با انتشار مدارکی ادعای دادستان مهاباد درباره نحوه مرگ پیمان گلوانی را رد کرد

به گزارش فرانیوز، سازمان هه‌نگاو با انتشار یک گزارش و استناد به شواهد تصویری، ادعای مهراب اکبرپور درباره مرگ پیمان گلوانی بر اثر «بیماری شدید» واکنش نشان داده است.

دادستان مهاباد طی مصاحبه با رسانه‌های حکومتی اتهام پیمان گلوانی را «پرونده‌های متعدد کلاهبرداری» اعلام و همچنین مرگ وی را ناشی از «بیماری شدید» اعلام نموده است.

 هه‌نگاو در واکنش به این ادعا نوشته است: هه‌نگاو ضمن راستی‌آزمایی و تحقیقات علیرغم تهدیدهای شدید امنیتی علیه خانواده مطلع شده که اساساً پیمان گلوانی بر خلاف ادعای دادستان مهاباد هیچ گاه به زندان مرکزی ارومیه منتقل نشده و تا زمان افت شدید هوشیاری در بازداشتگاه اطلاعات ارومیه نگه‌داری شده که این کاملا مغایر ادعای مهراب اکبر پور دادستان مهاباد می‌باشد. 

 این سازمان حقوق بشری در گزارش خود ادامه داده است: همچنین عکس‌های اخذ شده از جنازه به صورت کاملا مشخصی آثار شکنجه در نواحی مختلف بدن را نشان می‌دهد.

هه‌نگاو نوشته است: مهراب اکبرپور به لحاظ مباشرت مستقیم در نقض فاحش حقوق بشر در جریان انقلاب ژن، ژیان، ئازادی اساساً صلاحیت هیچ گونه اظهار نظر در خصوص این مسئله را ندارد. وی پیشتر مرگ شهروندان مهابادی بر اثر شلیک نیروهای امنیتی را نیز انکار کرده بود.

در ادامه گزارش آمده است: هه‌نگاو همواره خواستار تحقیقات مستقل بین‌المللی توسط متخصصان پزشکی قانونی و سازمان پزشکان بدون مرز در پرونده‌های متعدد بوده لیکن جمهوری اسلامی هیچ‌گاه چنین همکاری را برای انجام تحقیقات مستقل، نپذیرفته است.

 این سازمان درباره روند بازداشت پیمان گلوانی عنوان کرده که وی روز یکشنبه ۴ تیر ماه ۱۴۰٢، توسط نیروهای امنیتی در منزل خانوادگی خود در مهاباد با توسل به خشونت بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه منتقل شد.

هه‌نگاو افزوده است: پیمان گلوانی روز چهارشنبه ۱۴ تیر، به دلیل عدم هوشیاری از بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه به بیمارستان خمینی این شهر انتقال یافت.

 در گزارش تصریح شده است: طی چند روزی که پیمان گلوانی در بیمارستان بود، ماموران اجازه هیچگونه ملاقاتی به اطرافیان ندادند و صرفاً یک بار خواهر پیمان موفق شد او را ببیند که بعدا تاکید کرد “بدن و سر و صورت پیمان پر از کبودی بود”. همچنین طی چند روز، دادستانی برای بررسی “مرگ مشکوک”، اجازه ترخیص جسد پیمان گلوانی در سردخانه را صادر نکرد.

 پیمان گلوانی در نهایت روز یک‌شنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۲، متعاقب گذشت چند روز از بستری شدن در بیمارستان خمینی به دلیل عدم هوشیاری شدید و رفتن به کما، جان باخت. پیکر او در اواخر وقت شامگاه دوشنبه ١٩ تیر ماه ۱۴۰۲ تحت تدابیر شدید امنیتی در مهاباد به خاک سپرده شد.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago