Categories: ایران

ساخت‌وساز در شمال تهران، فرونشست در جنوب شهر؛ زمین دهان باز کرده و تهران را می بلعد

به گزارش فرانیوز، رضا بیانی، مدیر کل منابع طبیعی استان تهران در گفتگو با رسانه‌های داخلی با اشاره به ساخت و سازهای انجام گرفته در طی سالهای اخیر در شمال شهر تهران، تاکید کرد: این ساخت و سازها در صورت ادامه دار بودن می‌تواند به طور کلی مانع نفوذ آب به آبخوان‌های شهر تهران شود و ما را در آینده با بحران‌های جدی روبه رو کند.

وی با بیان اینکه بارندگی در نقاط مختلف استان تهران بسیار متفاوت است به شکلی که در مناطق جنوب استان حدود ۸۰ میلی متر و در شمال استان نیز حدود ۳۸۰ میلی متر است، گفت: یعنی در حقیقت در گذشته بخشی از این بارندگی ها در شمال تهران به زمین نفوذ می کردند و دشت های جنوب تهران را تغذیه می کردند.

مدیر کل منابع طبیعی استان تهران با تاکید بر اینکه مخالف طرح جدید شهردای تهران در مورد تبدیل باغات شمال این شهر به مناطق مسکونی هستیم، اضافه کرد: این ساخت و سازها به دلیل اینکه فنداسیون برج های بلند در شمال تهران وارد عمق بیشتری از زمین می شود به عنوان یک مانع برای تغذیه آبخوان ها محسوب می شوند و این اقدام از نظر ما مطابق با شرایط طبیعی و زمین شناختی تهران نیست.

بیانی گفت: ما عملیات تغذیه آبخوان ها را در دو مکان در شهرری انجام می دهیم و نزدیک به ۲۵ پروژه آبخیزداری را در کل استان تهران در سالجاری انجام خواهیم داد که امیدواریم مانع فرونشست دشت تهران در سالهای آینده شود.

وی تصریح کرد: میزان فرونشست ها در شهر تهران نسبت به نقاط دیگر کشور کمتر است اما نباید این مساله باعث شود تا به این خطر بالقوه توجه نداشته باشیم برای همین اجازه تغییر در رژیم هیدرولوژیک تهران را نخواهیم داد و لازم است یک همبستگی در بین شهرداری های مختلف استان تهران وجود داشته و به این مجموعه ها اجازه ساخت و ساز غیرمطابق با ملاحظات زمین شناسی را در شرایط فعلی ندهند.

مدیر کل منابع طبیعی استان تهران در حالی این مسائل را مطرح می‌کند که مطابق اعلام مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی کشور نقاطی مانند: فرودگاه مهرآباد، دو خط راه آهن، دو انبار مواد نفتی و سوختی و حدود ۴۴ جایگاه پمپ‌بنزین و ۱۵ جایگاه پمپ‌گاز، ۳۰ کیلومتر خط لوله نفت، ۷۰ کیلومتر خطوط فشاری قوی، ۲۰۰ کیلومتر خطوط اصلی گاز، پنج منطقه شهری تهران، هشت شهر به‌همراه ۹۹ آبادی در منطقه فرونشست در تهران قرار دارند که در صورت وقوع حادثه ای بزرگ می تواند جمعیتی نزدیک به یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر را به صورت مستقیم و سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر را به صورت غیرمستقیم دچار مخاطره جدی کند.

بیانی توضیح داد: خطوط انتقال نیرو، خطوط انتقال گاز، خطوط ریلی و حتی چندین خطوط مترو می‌تواند در صورت ایجاد اتفاق ناگوار دچار بحران شوند.

در صورت عدم توجه مسئولان به مخاطرات طبیعی و اصرار بر توسعه بدون در نظر گرفتن ملاحظات زیستی و مدیریت آب و خاک در تهران، به زودی زمین دهان باز کرده و تهران را خواهد بلعید.

مدت‌های مدیدی است که کارشناسان امر و متخصصین محیط زیست در ایران نسبت به فرونشست زمین در ایران هشدار می‌دهند.

سازمان نقشه‌برداری ایران می‌گوید که از ۳۱ استان کشور ۲۹ استان در معرض پدیده فرونشست زمین هستند.

پدیده فرونشست زمین در ایران به نقطه‌ای رسیده است که متخصصین امر از آن با عنوان «نشست‌‌ کردن ایران» یاد می‌کنند.

حدود دو سال قبل موسسه تحقیقاتی اینتل‌لب که یک گروه مشاوره اطلاعاتی می‌باشد با انتشار برخی تصاویر ماهواره‌ای از فرونشست زمین در تهران آن را «بمب ساعتی بی‌صدا» قلمداد کرد و این خطر را تهدیدی برای جمعیت کلانشهر تهران دانست.

پیش از آن نیز مجله علمی نیچر در گزارشی اعلام کرده بود مناطقی از تهران هر ساله حدود ۲۵ سانتی‌متر نشست می‌کنند که این رقم یکی از بالاترین ارقام در این زمینه در سطح جهانی می‌باشد.

بحرانی که بر اثر استفاده بی‌رویه از آب سفره‌های زیرزمینی به وجود آمده و همچنان در حال پیشرفت است.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago