Categories: ایران

زنگ خطر کمبود پرستار به صدا درآمد؛ ۲۰ تا ۳۰ هزار پرستار بیکار هستند!

به گزارش فرانیوز، محمد میرزابیگی می‌گوید: ۱۷ هزار نفر از کادر سلامت که ۱۲ هزار نفر آنها پرستار بودند به رغم وعده استخدام، پس از فروکش کردن همه‌گیری نه تنها استخدام نشدند بلکه بیکار شدند.

بحران کمبود پرستار در ایران که با افزایش مهاجرت آنها بیشتر نمایان شده است، در شرایطی خبرساز می‌شود که به گفته وی در عین حال ۲۰ تا ۳۰ هزار پرستار بیکار در کشور وجود دارد.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری عنوان می‌کند؛ هر چند داشتن ۲.۵ پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی مورد توافق قرار گرفته است، «رفتارهای سلیقه‌ای و تعارض‌های ساختاری» باعث شده به موضوع کمبود پرستار رسیدگی نشود.

محمد میرزابیگی تعداد پرستارها به ازای هر تخت را کمتر از یک نفر در ۲۴ ساعت برای هر بیمارستان عنوان کرده است و می‌گوید باید دوبرابر شود تا به رقم استاندارد برسد.

از سویی دیگر، معاون پرستاری وزارت بهداشت اوایل اردیبهشت ماه از استخدام ۱۲ هزار پرستار خبر داده بود.

عباس عبدی گفته بود؛ سازمان امور اداری و استخدامی کشور، اسفندماه مجوز استخدام ۲۵ هزار نفر را به وزارت بهداشت داده که نیمی از آنها پرستار هستند.

همزمان، محمد شریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستار ضمن اشاره به حقوق ۱۰ میلیون تومانی پرستاران گفت؛ برخی از آنها به دلیل «شرایط بد کاری» به مشاغل دیگر از جمله رانندگی برای اسنپ و یا نانوایی روی آورده‌اند و عده‌ای نیز مهاجرت کرده و یا خانه‌نشین شده‌اند.

وی استخدام ۱۲ هزار پرستار را «قطره‌ای در دریا» توصیف کرد.

محمد تقی جهانپور معاون سازمان نظام پرستاری ایران، یکسال قبل گفته بود که براساس گواهی‌های صادر شده در سال گذشته، ماهانه بین ۱٠٠ تا ۱۵٠ پرستار از کشور مهاجرت کرده اند.

او با اشاره به آمار نگران کننده مهاجرت پرستاران از کشور، گفته بود: «از دلایل موج مهاجرت پرستاران، مساعد نبودن وضعیت استخدامی، وضعیت مالی و معیشتی، نبود  امنیت شغلی و نداشتن تسهیلات رفاهی، فرسودگی شغلی و میزان بالای سختی کار و اضافه کار های اجباری، رعایت نشدن نسبت پرستار به بیمار وغیره است، که روز به روز، آینده ی سلامت کشور را تهدید می کند».  

محمد تقی جهانپور همچنین از «خلف وعده برای تبدیل وضعیت نیروهای پرستاری به دنبال فروکش کردن موج ششم کرونا»، انتقاد کرده و افزوده بود: «نیروهای پرستاری اعم از شرکتی و طرحی نقش بسیار بزرگی در دوران کرونا و مدیریت بیماری داشته‌اند؛ اما علی‌رغم وعده‌هایی که در خصوص جذب به آنها داده شده بود، به محض اینکه موج ششم کرونا فروکش کرد تمام وعده‌ها به فراموشی سپرده شد و مسئولان به قول خود عمل نکردند».

در شرایطی که ایران در حال حاضر و بر اساس شاخص سالانه رفاه «مؤسسه پژوهشی لگاتوم»، از لحاظ سلامت در «رتبه ۵۸» قرار گرفته است، کارشناسان هشدار داده‌اند که ادامه این روند، خدشه‌ای جبران‌ناپذیر به نظام آموزش و سلامت کشور وارد خواهد کرد.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago