Categories: ایرانجهان

زمینه سازی خامنه ای برای توافق هسته ای احتمالی؛ زیرساخت های هسته ای تخریب نشود، اشکالی ندارد

علی خامنه‌ای در دیدار با مقام‌های صنعت هسته‌ای جمهوری اسلامی گفت توافق با غرب در صورتی که زیرساخت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی تخریب نشود، اشکالی ندارد.

به گزارش فرانیوز، دیدار رهبر حکومت ایران با مدیران برنامه هسته‌ای این کشور در شرایطی برگزار شده است که مذاکرات غیر مستقیم هسته‌ای ایران و آمریکا با هدف احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ (برجام) با کشورهای گروه ۱+۵ از اواخر تابستان سال گذشته به بن‌بست خورد و در هفته های اخیر خبرها از مذاکرات پنهانی آمریکا و جمهوری اسلامی برای رسیدن به یک توافق موقت حکایت دارد.

رهبر جمهوری اسلامی روز یکشنبه ۲۱ خرداد در جریان دیدار با جمعی از مدیران سازمان انرژی اتمی ایران گفت: «در طول سال‌های قبل، مدیران و مسئولان و فعالان صنعت هسته‌ای، زیرساخت‌های مهمی ایجاد کرده‌اند که در توافقات مراقب باشید این زیرساخت‌ها دست نخورد.»

او با اشاره به جزئیات برنامه‌ هسته‌ای ایران «حفظ ارتباط، تعامل و همکاری با آژانس البته در چارچوب مقررات پادمانی» را «ضروری» دانست و به مسئولان مختلف صنعت هسته‌ای توصیه کرد «زیر بار چیزی بیشتر از مقررات پادمانی نروید».

خامنه‌ای در مورد زمزمه‌های توافق با غرب هم یادآور شد که «توافق اشکالی ندارد» اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای «نباید دست بخورد‌.»

او خطاب به دولت گفت که «از قانون اقدام راهبردی مجلس نباید تخطی کرد.»

اشاره خامنه ای به قانون مصوب مجلس در زمان دولت روحانی است. این قانون در آذر ۱۳۹۹ همزمان با پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و مشخص شدن پایان ریاست جمهوری دونالد ترامپ تصویب شد.

این مصوبه مجلس، دولت وقت به ریاست حسن روحانی را مکلف کرد تا اگر تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا در ماه اول ریاست جمهوری آقای بایدن رفع نشد، غنی سازی ۲۰ درصد را دوباره آغاز کند، سطح بازرسی های آژانس را کاهش دهد و ذخایر اوارنیوم کم غنی شده را بالا ببرد.

رهبر جمهوری اسلامی مدعی شد که این قانون «خوب است و ایجاد مشکل نمی‌کند» و دولت باید در دادن دسترسی‌ها به آژانس و ارائه اطلاعات مطابق این قانون عمل کند.

خامنه ای در عین حال خطاب به مدیران برنامه هسته‌ای گفت «آنچه را موظف به انجام آن هستید انجام دهید» اما در عین حال از آنها خواست «با ایستادگی بر مواضع خود، نه درخواست‌های زورگویانه را قبول کنید نه ادعاهای گاه و بیگاه و خلاف واقع را که مثلاً‌ فلان وقت فلان کار را کرده‌اید».

خامنه‌ای در ادامه گفت که «ما روی مبنای اسلامی‌مان نمی‌خواهیم طرف سلاح برویم والا اگر این نبود جلویش را نمی‌توانستند بگیرند؛ همچنانی که جلوی پیشرفت‌های هسته‌ای ما را تا الان نتوانستند بگیرند.»

رهبر جمهوری اسلامی گفته: «دشمنان بیست سال است برای ما چالش هسته‌ای درست کرده‌اند چون می‌دانند که حرکت در صنعت هسته‌ای در حکم کلید برای پیشرفت‌های علمی کشور است؛ بهانه‌ سلاح هسته‌ای دروغ است و خودشان هم می‌دانند.»

رهبر جمهوری اسلامی در سال ۱۳۸۹ هم در فتوایی تولید و انباشت سلاح هسته‌ای و دیگر انواع سلاح‌های کشتار جمعی، شیمیایی و میکروبی را «حرام» دانسته بود.

این اظهارات خامنه‌ای در شرایطی است که گمانه‌زنی‌ها درباره دستیابی احتمالی ایران و آمریکا به یک توافق موقت هسته‌ای افزایش یافته است.

پس از انتشار گزارش‌های تأییدنشده درباره مذاکرات ایران و آمریکا بر سر احیای برجام، یک نماینده مجلس شورای اسلامی روز گذشته، انجام این مذاکرات غیررسمی میان تهران و واشینگتن در نیویورک را تأیید کرد.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص نیز هفته گذشته گزارش داد که تماس‌ها میان ایران و آمریکا برای دستیابی به توافق احیای برجام در روزهای اخیر پیشرفت چشمگیری داشته و از نظر نهادهای امنیتی اسرائیل، این احتمال وجود دارد که دو طرف «ظرف چند هفته به توافقی برسند».

مذاکرات احیای برجام پس از آغاز دوران ریاست جمهوری جو بایدن آغاز شد، اما سال گذشته متوقف ماند و آمریکا با اشاره به سرکوب اعتراضات ایران و حمایت تهران از تهاجم روسیه علیه اوکراین، اعلام کرد که پیگیری این مذاکرات در دستور کار این کشور نیست.

در ماههای اخبر گزارش ها از تداوم روند افزایشی میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده در ایران نگرانی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مقامات کشورهای غربی و آمریکا را برانگیخته است.

اخیر رافائل گروسی در گزارشی به شورای حکام آژانس گفته بود که ذخایر اوارنیوم غنی شده ایران ۲۵ درصد افزایش یافته و موضوع یافت شدن ذرات اورنیوم در دو مکان از پیش اعلام نشده هنوز خاتمه نیافته و ایران درباره انفجار آزمایشی در آباده توضیحات فنی نداده است.

به گزارش رسانه‌های داخلی، علی خامنه‌ای صبح امروز به مدت یک ساعت و نیم از نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته‌ای ایران بازدید کرد. این نمایشگاه در درون «بیت رهبری» برگزار شده است.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago