Categories: ایرانجهان

زلنسکی از ایرانیان خواست جمهوری اسلامی را مجبور کنند از حمایت روسیه دست بکشد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در یک پیام ویدئویی از همه مردم ایران خواست تا برای قرارنگرفتن در «سمت تاریک تاریخ» بر تصمیم جمهوری اسلامی برای ارسال پهپاد به روسیه تأثیر بگذارند و «همدست ترور و ارعاب روسیه» نشوند.

به گزارش فرانیوز، ولودیمیر زلنسکی در سخنانی عنوان کرد پهپادهای شاهد که در ایران تولید می‌شوند نقش عمده‌ای در حملات روسیه به شهرها و زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین ایفا کرده‌اند، هر چند به گفته او پدافند هوایی کی‌یف اکنون در سرنگونی این پهپادها مهارت یافته به طوری که ۹۰۰ فروند از مجموع ۱۱۶۰ فروند پهپادی که اوکراین را هدف قرار گرفتند، سرنگون شدند.

با این حال به گفته زلنسکی برخی از پهپادهای ایرانی با موفقیت به هدف خورده‌اند و خانه‌های غیرنظامیان، مدارس، بیمارستان‌ها، کلیساها، نیروگاه‌ها، بازارها و حتی مراکز توزیع کمک‌های بشردوستانه و ایستگاه‌های اتوبوس را تخریب کرده‌اند.

زلنسکی در این پیام ویدئویی گفت: «امروز می‌خواهم مستقیماً از مردم ایران درخواست کنم، از تک‌تک‌شان، از جامعه، از علمای ایرانی، از هر خانواده ایرانی، از کسانی که می‌توانند در ایران تأثیرگذار باشند، پرسش ساده این است: از همدستی با ترور روسیه چه منفعتی عایدتان می‌شود؟»

او ادامه داد: «شما مردم تهران، شیراز، سقز یا هر شهر دیگری در کشورتان در نتیجه این حملات به جز انزوای بیشتر جهانی و مشکلات بزرگ‌تر، چه چیزی به دست می‌آورید؟»

او ادامه داد: «این کشتار پوچ چه نفعی برای ایران دارد؟ توسط روس‌ها اما با سلاح‌های شما، سلاح‌های شما… پهپادهای شاهد شما که هر شب برای اوکراین وحشت به همراه می‌آورد، تنها به این معناست که مردم ایران بیشتر و بیشتر به سمت تاریخ تاریک رانده می‌شوند.»

زلنسکی در پیام ویدئویی خود بار دیگر تأکید کرد که روسیه با هدف به بردگی گرفتن اوکراین، جنگ را علیه این کشور به راه انداخته است.

او افزود «مردم ایران می‌توانستند کاملاً در شرایط متفاوتی زندگی کنند، اگر با شرارتی همچون تجاوز روسیه در یک سمت قرار نگرفته بودند.»

روسیه از آغاز تهاجم خود به اوکراین، همکاری نظامی با جمهوری اسلامی را افزایش داده است. هرچند حکومت ایران در ابتدا ارسال پهپادهای تهاجمی به اوکراین را تکذیب می‌کرد، اما بعدها با اذعان به این اقدام گفت که شمار معدودی از این پهپادها را قبل از جنگ اوکراین در اختیار روسیه گذاشته است.

آمریکا، بریتانیا، اتحادیه اروپا، استرالیا و نیوزیلند تا کنون جمهوری اسلامی را به دلیل ارائه پهپاد به روسیه و حمایت تسلیحاتی از این تجاوز نظامی، هدف چندین دور تحریم قرار داده‌اند.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago