رژه افتخار رنگین‌کمانی‌ها در تورنتو با شعار ژن، ژیان، ئازادی

به گزارش فرانیوز، رژه افتخار رنگین‌کمانی‌ها، روز یکشنبه۲۵ژوئن، مصادف با ۴تیر۱۴۰۲، در شهر تورنتو کانادا برگزار شد. شهر تورنتو هرساله در ماه ژوئن، میزبان یکی از بزرگترین و باشکوه‌ترین رژه‌های افتخار جامعه رنگین‌کمانی است.

جمعیت شرکت‌کننده در این رژه افتخار، حدود سه میلیون تخمین زده شده است.

در بسیاری از کشورهای دنیا، این جشن‌ها و رژه‌های افتخار با حمایت دولت‌ها، سیاست‌مداران و سازمان‌های حقوق‌بشری برگزار می‌شوند

روز یکشنبه ۲۰۰ نفر از کنشگران، هنرمندان، درگ آرتیست‌ها و متحدان جامعه کوییر ایرانی در این رژه افتخار که یکی از پرببینده‌ترین رویدادهای خیابانی جهان به شمار می‌آید، راهپیمایی کردند.

کنشگران کوییر حاضر در این مراسم، راهپیمایی افتخار امسال ایرانیان در تورنتو را یکی از بزرگ‌ترین رژه‌های تاریخ جنبش کوییر ایران و افغانستان ارزیابی کردند و ابراز امیدواری کردند حضور چشمگیر کنشگران ایرانی در این رویداد، به مشاهده‌پذیری بیشتر جامعه کوییر و پیشبرد حقوق اعضای آن منجر شود.

در بیانیه گروه کوییرهای ایرانی حاضر در این رژه آمده است: «این گام‌های امروز ما در بلندترین خیابان جهان، قدمی به سوی رژه افتخار در بلندترین خیابان خاورمیانه است. روزی که ایران، آزاد است و مبارزه برای گرفتن حق‌مان، وارد دوره‌نوینی خواهد شد.»

«قدم بزرگ، فروپاشی رژیم جهل و جنایت و شکنجه و اعدام است و جایگزین همان شعار زن، زندگی، آزادی. حق آزاد زیستن همه‌مردم ایران از اقوام و عقاید گوناگون، گرایش‌های جنسی و هویت‌های جنسیتی رنگارنگ، از حق زندگی سرچشمه می‌گیرد.»

آنها تاکید کردند: «ما کوییرهای ایرانی با گوناگونی خود هم پرواز شده‌ایم تا از مسیر روشن اتحاد، سیمرغ‌وار به قله بلند آزادی برسیم.»

آن‌ها با در دست داشتن پلاکارد‌هایی با تصاویر افراد رنگین‌کمانی که در حرکتی با عنوان «موج رنگین‌کمان» از داخل ایران منتشر شده بود، شعار «زن، زندگی، آزادی»، «ترنس، زندگی، آزادی» و «کوییر، زندگی آزادی» سر دادند که با فریاد شادی و با تشویق‌های پیاپی حاضرین همراه شد. رژه افتخار بعدی، در ماه آگوست در شهر ونکوور برگزار خواهد شد.

پس از اعترضات گسترده جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌کیو آمریکا در دهه ۶۰ میلادی که نقطه اوج آن در شورش‌های استون‌وال در ژوئن سال ۱۹۶۹ شکل گرفت، کشورهای مختلف جهان در هفته‌های پس از ماه ژوئن با برگزاری راهپیمایی با افراد کوییر اعلام همبستگی می‌کنند.

از آغاز شروع خیزش انقلابی «زن، زندگی، آزادی»، جامعه کوییر ایرانی با حضور در مبارزات مردمی در داخل و خارج کشور بر مطالبات خود برای ایران پس از جمهوری اسلامی تاکید کرده‌است.

همچنین چهره‌های شاخص مخالف جمهوری اسلامی، از جمله شاهزاده رضا پهلوی و مسیح علینژاد بارها بر لزوم حمایت از حقوق و آزادی‌های جامعه کوییر در ایران پس از جمهوری اسلامی تاکید کرده‌اند.

مقامات جمهوری اسلامی به صورت علنی شهروندان کوییر را با القابی توهین‌آمیز مورد خطاب قرار داده و در اظهارات مختلف آنها را «منحرف» و «بیمار» می‌خوانند.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago