Categories: ایرانجهان

رویترز: آمریکا و جمهوری اسلامی در آستانه تبادل زندانیان هستند

به گزارش فرانیوز، رویترز به نقل از یک منبع گزارش داده که دوحه میزبان دست‌کم هشت دور مذاکرات میان ایرانیان و آمریکایی‌ها بوده است.

در گزارش آمده است: در دورهای اول موضوع برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و در دورهای بعدی مساله آزادی زندانیان به بحث گذاشته شده است.

این منبع گفته است: همگی دریافتند که مذاکرات هسته‌ای در بن‌بست قرار دارد و تمرکز را به زندانیان تغییر دادند. مذاکره بر سر زندانیان آسان‌تر است. آسان‌تر است و می‌توان اعتمادسازی کرد.

همچنین سه منبع به رویترز گفته‌اند؛ قطر ترتیباتی مالی اجرا می‌کند که بر اساس آن هزینه‌های بانکی پرداخت می‌شود و بر نحوه خرج‌کردن دارایی‌های آزادشده ایران نظارت می‌شود تا این پول برای اقلام تحت تحریم آمریکا خرج نشود. نکته دیگر اینکه زندانیان پس از مبادله، از قطر عبور خواهند کرد.

این خبرگزاری به نقل از یک دیپلمات ارشد نوشت: ایران در ابتدا خواستار دسترسی مستقیم به دارایی‌ها بود اما در نهایت با دسترسی از طریق قطر موافقت کرد.

او افزود: ایران غذا و دارو خواهد خرید و قطر به طور مستقیم هزینه آن را پرداخت خواهد کرد.

رویترز این گزارش را بر اساس مصاحبه با چهار مقام ایرانی، دو منبع آمریکایی، یک دیپلمات ارشد غربی، مشاور یک دولت حوزه خلیج فارس و آشنا به مذاکرات ارائه کرده است.

اسامی این منابع به دلیل حساسیت موضوع افشا نشده است.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته که ایالات متحده آماده نیست زمان آزادی زندانیان را اعلام کند.

همچنین دولت بایدن درباره زمان‌بندی انتقال وجوه مسدودشده ایران به قطر اظهارنظر نکرده است. اما وزیر امور خارجه کره جنوبی روز پنجم سپتامبر گفت تلاش‌ها در این زمینه در جریان است.

رویترز به نقل از این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا آورده که واشنگتن با انتقال وجوه ایران از کره جنوبی به حساب‌های محدودشده در نهادهای مالی قطر موافقت کرده اما هیچ پولی به طور مستقیم به ایران منتقل نمی‌شود.

او تصریح کرده که رویکرد کلی ایالات متحده در قبال جمهوری اسلامی هنوز تغییری نکرده و همچنان بر «بازدارندگی، فشار، و دیپلماسی» مبتنی خواهد بود.

به گفته او، پس از انتقال وجوه به قطر، ایالات متحده بر چگونگی و زمان استفاده از آنها توسط جمهوری اسلامی نظارت خواهد کرد.

رویترز به نقل از منابع مذکور افزوده پس از وصول پول از کره جنوبی و از طریق سوئیس به قطر، مقامات این کشور به تهران و واشنگتن خواهند گفت شرایط برای آزادی زندانیان طبق سندی که در اواخر ژوئیه یا اوایل اوت امضا کرده‌اند، مهیا است.

همچنین یک منبع به رویترز گفته پس از آن زندانیان هم از ایران و هم از ایالات متحده به قطر و از آنجا به آمریکا و ایران منتقل می‌شوند.

از سویی دیگر دو منبع ایرانی و یک دیپلمات غربی به رویترز گفته‌اند که مشکل‌ترین بخش مذاکرات آمریکا و ایران، ایجاد سازوکاری برای حصول اطمینان از شفافیت در نحوه انتقال پول‌های مسدودشده ایران و عدم نقض تحریم‌ها بوده است.

رویترز به نقل از چهار منبع خود افزوده که مذاکرات میان واشنگتن و تهران در دوحه به سرپرستی رابرت مالی و آبرام پیلی از طرف آمریکا و علی باقری کنی از طرف ایران انجام شده است.

سیامک نمازی ۵۱ ساله و عماد شرقی ۵٩ ساله، هر دو بازرگان، و مراد طاهباز ۶۷ ساله، فعال محیط زیست، هویت سه نفر از این پنج نفر اعلام شده است.

هویت چهارمین و پنجمین نفر اعلام نشده اما گفته می‌شود یکی از آنها زن است. رویترز نتوانسته هویت ایرانی‌های زندانی در آمریکا را که قرار است طی این مبادله زندانیان به ایران بازگردانده شوند، احراز کند.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

5 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

5 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

5 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

5 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

5 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

5 ماه ago