Categories: ایرانجهان

رونمایی واشنگتن‌پست از سه خواسته دولت بایدن از جمهوری اسلامی در مذاکرات

واشنگتن‌پست از سه خواسته دولت بایدن در مذاکرات غیرمستقیم با جمهوری اسلامی رونمایی کرد و نوشت که علاوه بر موضوع هسته‌ای، کاهش تنش و آزادی زندانیان آمریکایی در ایران نیز در این مذاکرات پیگیری می‌شود.

به گزارش فرانیوز، به نوشته واشنگتن‌پست دولت بایدن در مذاکرات غیرمستقیم دوجانبه با حکومت ایران که امیدوار است، حداقل، برنامه هسته‌ای تهران را در زمینه توسعه تسلیحات محدود کند، به حملات نیابتی جمهوری اسلامی به نیروهای آمریکایی در سوریه پایان دهد و سه زندانی قدیمی آمریکایی در ایران را آزاد کند.

بر اساس این گزارش دولت بایدن در نظر دارد در مقابل به جمهوری اسلامی اجازه دسترسی به بخشی از میلیارد‌ها دلار توقیف شده از دارایی‌های ایران در خارج از ایران را بدهد.

واشنگتن‌پست به نقل از مقامات آمریکایی، اروپایی و خاورمیانه‌ای که نامشان فاش نشده، تأکید کرد که مذاکرات کنونی که از چند ماه پیش آغاز شده، دیگر به هدف احیای برجام نیست.

تلاش‌های بایدن برای احیای برجام مذاکرات پراکنده یک ساله و زمانی که حکومت ایران آنچه را که ایالات متحده و شرکای اروپایی آن معتقد بودند یک پیشنهاد قابل اجرا بود، رد کرد، در پاییز گذشته، پایان یافت.

به جای آن، مذاکرات کنونی سعی در مشخص کردن خطوط قرمز روشن و معکوس کردن روند خصومت و اقدامات تنش‌آفرین حکومت ایران که بعد از سرکوب اعتراضات و ارسال تسلیحات به روسیه برای استفاده در اوکراین تشدید شده است.

مذاکره‌کنندگان آمریکایی هشدار داده‌اند که حملات بیشتر در سوریه که جدیدترین آنها در ماه مارس رخ داد و ادامه غنی‌سازی اورانیوم در سطح بالا که به طور خطرناکی به سطح درجه تسلیحات نزدیک شده است، پاسخی – از جمله اقدام نظامی – را در پی خواهد داشت که هیچ یک از طرفین نمی‌خواهند.

در ادامه این گزارش آمده که مقامات دولت بایدن از زمانی که گزارش‌هایی مبنی بر قریب‌الوقوع بودن توافق جدید آمریکا و ایران برای اولین بار در رسانه‌های اسرائیل منتشر شد، تلاش کردند تا دامنه تلاش‌های دیپلماتیک در این زمینه را کم‌اهمیت جلوه دهند.

مقامات آمریکایی در حالی که تماس‌های غیرمستقیم با ایران را رد نمی‌کنند، هر گونه «توافق موقت» با جمهوری اسلامی را رد کرده‌اند.

این در حالی است مایکل مک کال رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به بایدن انتشار گزارش‌هایی از تعامل دوباره دولت بایدن با جمهوری اسلامی و اینکه نتایج این گفتگوها شامل پرداخت‌های قابل توجه به ایران خواهد بود را «بسیار نگران کننده» خواند.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago