Categories: ایرانجهان

رسانه‌های داخلی مدعی شدند؛ حل‌وفصل ۲ پرونده اختلافی جمهوری اسلامی و آژانس

برخی رسانه‌های داخلی در ایران گزارش دادند که دو پرونده اختلافی میان جمهوری اسلامی و آژانس بین‌المللی هسته‌ای حل‌وفصل شده است.

به گزارش فرانیوز، خبرگزاری حکومتی مهر که به سازمان تبلیغات اسلامی وابسته است به نقل از منابع آگاه گزارش داد که در جریان مذاکرات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی ایران، «پرونده یکی از مکان‌های ادعایی مطروحه آژانس (موسوم به آباده)» حل‌وفصل شده است.

آژانس در ماه نوامبر سال ۲۰۱۱ میلادی در گزارشی اعلام کرده بود بر اساس تحقیقات یک دولت عضو، ایران در سایت مریوان که در اطراف آباده استان فارس تأسیس شده آزمایش‌های گسترده‌ای انجام داده که می‌تواند به توسعه فناوری تولید بمب اتمی کمک کرده باشد. پس از حل‌وفصل این موضوع در سال ۲۰۱۳ بار دیگر کارشناسان آژانس در سال ۹۹ اعلام کردند که در محل این سایت که تخریب شده ذرات اورانیوم غنی شده کشف شد.

خبرگزاری مهر همچنین مدعی شد که با توضیحاتی که در مورد کشف ذرات اورانیوم با غنای ۸۳٫۷ درصد به آژانس ارائه شده این موضوع نیز «حل‌وفصل» شده است.

خبرگزاری بلومبرگ در اوایل اسفندماه به نقل از دیپلمات‌های بلندپایه خبر داد که «بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران اورانیوم ۸۴ درصد غنی‌شده را شناسایی کرده‌اند.»

شورای حکام آژانس چندین بار صدور قطعنامه‌هایی خواستار همکاری جمهوری اسلامی با آژانس و نیز ارائه پاسخ قانع‌کننده به کشف آلودگی‌‌های ناشی از اورانیوم غنی‌شده در سه سایت هسته‌ای خود شد که آن‌ها را قبلاً به آژانس اعلام نکرده بود.

فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی در این سه مکان که دو مکان آن در ورامین، تورقوزآباد در نزدیکی تهران قرار دارند و مکان سوم در استان فارس (سایت مریوان) واقع است، توسط اسرائیل فاش شد.

جمهوری اسلامی بارها در پاسخ به سؤال‌های آژانس در مورد آلودگی این سایت‌ها به اورانیوم غنی شده مدعی شده بود که ممکن است اسرائیل به‌عمد برخی از مکان‌ها در ایران را به اورانیوم آلوده کرده باشد.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اوایل فروردین‌ماه سال جاری درباره فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی عنوان کرد که بازرسان آژانس در کمال تعجب در مکانی که امروز می‌تواند، مزرعه، مرکز خرید یا پارکینگ یا هر چیز دیگری باشد، آثاری از فعالیت‌های هسته‌ای پیدا کرده‌اند.

رافائل گروسی که در اندیشکده «شورای روابط خارجی» آمریکا سخن می‌گفت توضیح داد: «اطلاعاتی داشتیم که در بعضی مکان‌ها در ایران ممکن است فعالیت‌هایی صورت‌گرفته باشد که البته فعالیت‌هایی هم صورت‌گرفته بود، بنابراین ما به این مکان‌ها رفتیم و توانستیم نمونه‌برداری کنیم و با تعجب دیدیم که در مکانی که امروز می‌تواند، مزرعه، مرکز خرید یا پارکینگ یا هر چیز دیگری باشد، آثاری از فعالیت‌های هسته‌ای درگذشته وجود دارد.»

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران پیش‌تر در اواخر سال گذشته میلادی گفته بود: «جایی که گاوداری است و آهن‌قراضه در آن می‌فروشند چطور می‌تواند سایت هسته‌ای باشد؟»

وی تأکید کرده بود که ایران نمی‌تواند بپذیرد که به آن‌ها بگویند «سایت اعلام نشده» دارند.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago