Categories: ایرانجهان

رتبه پراختلال‌ترین و کندترین اینترنت جهان در اختیار مدعی «قدرت اول منطقه»!

به گزارش فرانیوز، نتیجه این گزارش ۶۸ صفحه‌ای نشان می‌دهد که اینترنت ایران پس از میانمار دومین اینترنت پر اختلال، پس از چین دومین اینترنت محدود و جزو پنج اینترنت کند جهان به شمار می‌رود.

بر اساس این گزارش، فیلترینگ اینترنت در ایران مدت‌ها است به جای داشتن یک لیست سیاه برای برخی وبسایت‌های غیرمجاز، سه لیست سفید، خاکستری و سیاه دارد.

پژوهشگران این گزارش تاکید کرده‌اند؛ نهادهای سانسور کننده اینترنت از لیست سیاه برای قرار دادن دامنه‌ها و آدرس‌های آی‌پی فیلتر شده استفاده می‌کنند.

طبق این گزارش، لیست سفید برای قرارگیری دامنه‌ها و آی‌پی‌هایی که به صورت موردی مجاز شده‌اند استفاده می‌شود و سایر دامنه‌ها و آی‌پی‌ها که «تقریبا تمام اینترنت را شامل می‌شود» با قرارگیری در لیست خاکستری با اختلالات «عمدی» مواجه می‌شوند.

در این گزارش آمده است: تجهیزات حاکمیتی نهادهای فیلترینگ با ایجاد این اختلال عمدی باعث می‌شوند تـا ۵۰ درصد داده‌های ارسالی به آدرس‌های موجود در لیست خاکستری با مشکل مواجه شود.

بر پایه این گزارش، هر نوع ترافیک اینترنتی اگر از سوی نهادهای نظام مجاز شناخته نشده و در لیست سفید نباشد به طور خودکار دچار اختلال می‌شود.

بر اساس بررسی‌های فنی این گزارش، دسترسی به ۴۵ درصد از وبسایت‌های ۱۰۰ کشور مختلف جهان در ایران مسدود است.

این انجمن عنوان کرده است: ایران با داشتن میانگین سرعت اینترنت ۴ مگابیت بر ثانیه جایگاه ۹۷ از ۱۰۰ کشور بررسی شده را در اختیار دارد. تنها سرعت اینترنت کشورهای سودان، کامرون و کوبا از ایران بدتر است.

انجمن تجارت الکترونیک تهران جایگاه ایران در فهرست سایت اسپید تست را نامطلوب عنوان کرده است.

این انجمن تاکید کرده چه آمار این سامانه به دلیل سنجش کیفیت لایه Access شبکه کشور به جای کیفیت سرویس اینترنت، تفاوت زیادی با تجربه واقعی مردم در استفاده از اینترنت دارد.

انجمن تجارت الکترونیک تهران در این گزارش پژوهشی، وزارت ارتباطات، دادستانی و نهادهای قضایی، کمیسیون تعیین مصادیق مجرمانه، شورای عالی امنیت ملی کشور و همچنین «برخی نهادهای امنیتی» را مسئول وضعیت فعلی اینترنت در ایران اعلام کرده است.

وزارت ارتباطات ماه گذشته در واکنش به گلایه‌های شهروندان درباره سرعت و کیفیت بد اینترنت مدعی شد از ابتدای روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی، سرعت اینترنت موبایل ۱۰۰ درصد و سرعت اینترنت ثابت ۳۳ درصد رشد داشته است.

این وزارت‌خانه مدعی شده که آمار یاد شده را با استناد به سایت «اسپید تست» منتشر کرده است.

مقامات جمهوری اسلامی از جمله وزیر ارتباطات با وجود شواهد مستند درباره وضعیت فاجعه‌بار دسترسی به اینترنت در ایران، همواره کیفیت شبکه را مناسب و پرسرعت ادعا کرده‌اند.

هم‌زمان با انتشار گزارش انجمن تجارت الکترونیک تهران، خبرآنلاین از فروش سیم‌کارت‌های بین‌المللی برای دور زدن فیلترینگ خبر داد و نوشت که این سیم‌کارت‌ها بین ۱۰ تا ۹۰ میلیون تومان فروخته می‌شود.

در این گزارش آمده است که فیلترشکن‌های موجود نمی‌توانند نیاز کاربران را برآورده کنند و قطع و وصل مداوم آن‌ها برای گروه‌هایی از جامعه از جمله افرادی که تجارت می‌کنند، خطرهایی به دنبال دارد. از این رو به تهیه سیم‌کارت‌های بین‌المللی روی آورده‌اند.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago