Categories: ایرانجهان

رافائل گروسی: جمهوری اسلامی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را «گروگان» گرفته است

به گزارش فرانیوز به نقل از صدای آمریکا، رافائل گروسی با انتقاد از «رد بازرسان» از سوی ایران به دلیل ملیت آنها افزود: «این یک وضعیت بسیار ناامیدکننده است. ما فعالیت‌های خود را در آنجا ادامه می‌دهیم، اما مقامات جمهوری اسلامی همکاری را به شکلی بسیار بی‌سابقه محدود کرده و آنرا به کمترین میزان رسانده‌اند.»

او همچنین گفت:«سران جمهوری اسلامی زمانی که از سوی فرانسه، بریتانیا یا ایالات متحده مورد انتقاد و تحت فشار قرار می‌گیرند، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای حل اختلافات سیاسی خود با دیگران گروگان می‌گیرند که این امر برای ما غیرقابل قبول است.»

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در بخش دیگری از سخنانش از افزایش میزان و سرعت غنی‌سازی اورانیوم در ایران خبر داد و تصریح کرد: «جمهوری اسلامی همزمان با مذاکرات غیرمستقیم احیای برجام با آمریکا سرعت غنی‌سازی اورانیوم خود را کاهش داد اما این روند را بار دیگر در اواخر سال ۲۰۲۳ سرعت بخشید.»

رافائل گروسی دیپلماسی را تنها راه‌حل مشکلات با ایران دانست و گفت: «دیپلماسی تنها چیزی است که ما به آن نیاز داریم. باید به گفتگو ادامه دهیم و از وخامت اوضاع جلوگیری کنیم.»

رافائل گروسی ۲۶ دی‌ماه نیز در مصاحبه با روزنامه انگلیسی‌زبان «نشنال» چاپ ابوظبی گفته بود: جمهوری اسلامی ایران برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود را «به تاخت» پیش می‌برد و همچنان به مانع‌تراشی برای بازرسی‌های آژانس ادامه می‌دهد.

تازه‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد که ایران سرعت تولید اورانیوم نزدیک به درجه تسلیحاتی، با غنای ۶۰ درصد را افزایش داده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌همچنین تایید کرد که ایران از پایان ماه نوامبر (۱۰ آذر) میزان هگزافلوورید اورانیوم ۶۰ درصدی تولید شده در دو سایت فردو و نطنز را از ۳ کیلو به حدود ۹ کیلوگرم در ماه افزایش داده است.

چهار کشور آمریکا، فرانسه، آلمان، و بریتانیا در بیانیه‌ای مشترک افزایش سرعت و میزان تولید اورانیوم غنی‌شده با خلوص شصت درصد به وسیله ایران را محکوم کردند.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی، واکنش‌ها به گزارش آژانس را «هیاهوی رسانه‌ای» و با هدف «انحراف افکار عمومی» از غزه عنوان کرد.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago