Categories: ایرانجهان

رافائل گروسی: تخلف برای جمهوری اسلامی در حال تبدیل شدن به یک روال عادی است

به گزارش فرانیوز، رافائل گروسی در یک نشست رسانه‌ای پس از سخنرانی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «هرگونه توافق آینده بین جمهوری اسلامی و غرب باید پیشرفت بزرگ هسته‌ای تهران از سانتریفیوژهای آی‌آر-۱ به آی‌آر-۲، آی‌آر-۴ و آی‌آر-۶ را در نظر بگیرد.»

وی افزود که جمهوری اسلامی به توافق چهارم ماه مارس با آژانس به‌طور کامل عمل نکرده است و او نمی‌تواند صلح‌آمیز بودن برنامه‌ هسته‌ای ایران را تضمین کند

او در ادامه به افزایش غنی‌سازی اورانیوم ایران «از ۳.۶۷ درصد به ۶۰ درصد در مغادیر زیاد» اشاره کرد.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در انتها با ابراز امیدواری درخصوص پیشرفت مذاکرات ایران و غرب اعلام کرد که تخلفات ایران صرفاً بر اساس موارد علمی اعلام می‌شود.

آقای گروسی دیروز به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که ایران به افزایش ۶۰ درصدی ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود (نزدیک به میزان لازم برای تسلیحات اتمی) ادامه داده و جمهوری اسلامی توضیح قانع‌کننده‌ای در این زمینه ارائه نکرده است.

نشست فصلی شورای حکام با حضور نمایندگان ۳۵ کشور عضو روز دوشنبه ۱۱ سپتامبر (۲۰ شهریور) در وین، پایتخت اتریش، آغاز شد.

در این نشست که تا روز جمعه ادامه خواهد یافت، موضوع‌های مختلفی از جمله برنامه هسته‌ای ایران و نحوه همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بررسی خواهد شد.


در حالی‌ که محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی هسته‌ای، به‌تازگی از همکاری کامل با آژانس خبر داده و ادعا کرده است که «هیاهوی سیاسی» فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی تا پایان سال ۲۰۲۳ تمام می‌شود، گزارش اخیر مدیرکل آژانس نشان می‌دهد جمهوری اسلامی همچنان از عمل به تعهداتش طفره می‌رود.

به گزارش سایت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، رافائل گروسی در سخنرانی آغازین نشست شورای حکام گفت: «راستی‌آزمایی و نظارت مربوط به برجام تحت تاثیر تصمیم ایران در فوریه ۲۰۲۱ برای توقف کامل اجرای تعهدات هسته‌ای قرار گرفته و این وضعیت با تصمیم بعدی ایران برای حذف تمام تجهیزات نظارتی و نظارت‌های مرتبط با برجام، تشدید شده است.»

او در ادامه افزود که از توقف اجرای پروتکل الحاقی و زمانی که آژانس به سایت‌ها و مکان‌های مرتبط در ایران دسترسی داشت، بیش از دو سال و نیم می‌گذرد و «من متاسفم که بگویم در اجرای فعالیت‌های تعیین‌شده در توافقی که چهارم ماه مارس در تهران امضا شد، هیچ پیشرفت دیگری حاصل نشده است».

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در ادامه تاکید کرد که جمهوری اسلامی باید درباره وجود ذرات اورانیوم با منشا انسانی در ورامین و تورقوزآباد به آژانس توضیحات فنی و معتبری ارائه دهد و امکان دسترسی آژانس به سایر مکان‌ها و تجهیزات هسته‌ای را فراهم کند. به گفته او، رفع اختلاف در ارزیابی میزان اورانیوم غنی‌شده نیز ضروری است.

سلین

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago