رئیس مرکز تحقیقات سرطان: جزو ۱۰ کشور اول در رشد سرطان هستیم

محمد اسماعیل اکبری، رئیس مرکز تحقیقات سرطان کشور می‌گوید مقایسه هرم جمعیتی و تعداد بیماران، نشان می‌دهد ایران جزو ده کشور اول در رشد سرطان است.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، محمد اسماعیل اکبری در این باره توضیح داد: ما جزو کشورهایی هستیم که بیشترین رشد سرطان را دارند، بنابراین ما هنوز بین یک‌چهارم تا یک‌پنجم کشورهای غربی سرطان داریم اما از آن‌جایی که سن شهروندان دارد بیشتر می‌شود و بیشتر در معرض عوامل خطر هستیم، لذا رشد سرطان در کشور ما تقریباً جزو ده کشور اول جهان است.

وی افزود: عدد مبتلایان ما به سرطان پایین است اما یک چیز دیگری اتفاق افتاده است، چون هم ریز فاکتورهای ابتلا به سرطان دارد افزایش پیدا می‌کند و هم به دلیل افزایش عمر طول مدت مقابله با ریز فاکتورها زیاد شده است.

او در ادامه به شایع‌ترین سرطان‌ها در ایران اشاره کرد و گفت: در زنان ایرانی اولین سرطان، سرطان سینه است و در مردان ایرانی اولین سرطان، سرطان پروستات است، قبل‌تر سرطان معده برای مردان اولین بود، اما الان جایگاه سوم را میان مردان و جایگاه چهارم را میان زنان ایرانی دارد و البته سرطان معده هنوز کشنده‌ترین سرطان در زن و مرد ایرانی است.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان ایران افزود: تعداد برخی سرطان‌ها هم دارد بیشتر می‌شود، مانند سرطان تیروئید، آن‌هم برای این است که امروزه ما زودتر می‌توانیم این نوع سرطان را شناسایی کنیم.

او با تأکید اصلاح «ساختار سیستم» عنوان کرد: در ایران حداقل ۳۰ درصد بیشتر از سایر دنیا شیمی‌درمانی و دارودرمانی می‌کنند و ۹۴.۷ درصد ام‌آرآی زیادی تجویز می‌کنیم.

محمد اسماعیل اکبری که قبلاً معاون وزیر بهداشت نیز بوده در ادامه افزود: الان چند درصد پول‌ها در شیمی‌درمانی مصرف می‌شود؟ چیزی حدود ۷۲ درصد، این یعنی کم‌عقلی، پول جایی که باید آموزش و تربیت بدهد نمی‌رود بلکه به سمت شرکت‌های دارویی می‌رود.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که چندی پیش علی قنبری مطلق رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت، گفته بود: «سالانه تقریباً نزدیک به ۱۵۰ هزار نفر در کشور به سرطان مبتلا می‌شوند، تقریباً سالی حدود پنج درصد هم در کشور افزایش بروز سرطان را داریم».

بر اساس گزارشی که در خردادماه سال گذشته منتشر شده است که سالانه ۶۰ هزار نفر در ایران بر اثر ابتلا به انواع سرطان جان خود را از دست می‌دهند.

محمد واعظی، رئیس بخش هماتولوژی بیمارستان شریعتی نیز در اواخر سال گذشته گفته بود: میزان ابتلا به سرطان در سال ۱۳۹۵، حدود ۱۱۲ مورد در هر صدهزار نفر بود که پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۴ به ۱۶۰ مورد در هر صدهزار نفر برسد.