رئیسی در برابر رهبران جهان اعتراضات سراسری ایران را پروژه کشورهای دیگر علیه جمهوری خواند

به گزارش فرانیوز ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی روز سه شنبه در هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سخنرانی خود، خیزش انقلابی مردم ایران را به جنگ رسانه‌ای غرب نسبت داد و گفت: «سال گذشته ملت ایران آماج بزرگترین حمله رسانه‌ای و جنگ روانی تاریخ قرار گرفت».

ابراهیم رئیسی افزود که در جریان اعتراضات سراسری سال گذشته در ایران کشورهای غربی «دچار اشتباه محاسباتی» شدند.

اشاره رئیس دولت سیزدهم به اعتراضات سراسری سال گذشته به دنبال جان‌باختن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد است که برای چند ماه ادامه داشت. براساس آمار نهادهای مدافع حقوق بشر و رسانه‌ها، صدها نفر در این اعتراضات کشته و نزدیک به ۲۰ هزار نفر بازداشت شدند.

ابراهیم رئیسی در ادامه مدعی شد تصویری که در جریان این اعتراضات، از ایران به جهان مخابره ‌شد، محصول «اشاعه اطلاعات نامعتبر بود.»

آقای رئیسی پیشتر کشته شدن مهسا امینی در جریان بازداشت توسط گشت ارشاد را تکذیب کرده بود.

او مدعی شد که مردم کشورش یک بار دیگر در مقابله با آنچه او «پروژه» غرب خواند موفق شده‌اند.

ابراهیم رئیسی همچنین به کشورهای اروپایی هشدار داد که با سرعت گرفتن تقابل با جمهوری اسلامی، بازنده خواهند بود.

او بعد از این سخنان به «اسلام ستیزی و ممنوعیت حجاب در مدارس (برخی کشورهای غربی)» اشاره کرد و آن را خلاف حقوق بشر خواند.

ابراهیم رئیسی در بخش اول سخنان خود بر انتقاد از آنچه «اسلام ستیزی» خواند تمرکز کرد و همچنین با تاکید بر تکریم «خانواده طبیعی» که آقای رئیسی آن را متشکل از «یک زن و یک مرد» خواند، تلویحا به جامعه رنگین کمان جنسی حمله کرد.

ابراهیم رئیسی در ادامه سخنان خود مدعی شد که قدرت غرب و نظم جهانی در حال فروپاشی و دگردیسی به سوی یک نظم جدید است.

او با انتقاد از تلاش برای آمریکایی کردن جهان گفت که جمهوری اسلامی سیاست دوستی با همسایگان را پیش گرفته است و از نظر او سعادت غرب آسیا در پی همین سیاست است.

رئیسی به خروج امریکا از برجام و تحریم‌های هسته‌ای اشاره کرد و ضمن «نقض قوانین بین‌المللی» خواندن آنها گفت که این تحریم‌ها روی «خواست مردم» کشورش برای پیشرفت «بی‌تاثیر» بوده است.

او گفت اروپایی‌ها در پی سال‌ها عدم پپایبندی به تعهدات خود، اکنون برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را رد می کنند.

رئیسی افزود خروج آمریکا از برجام، نقض اصل مسلم وفای به عهد بود. دولت آمریکا با نقض صریح قطنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت از عمل به تعهدات خود ذیل برجام خودداری می‌کند. آمریکا باید با اعتمادسازی اثبات کند دارای حسن نیت است.

او سپس مدعی شد که سلاح هسته‌ای هیچ جایگاهی در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ندارد.

رئیسی گفت وقت آن رسیده است که آمریکا به بحران تصمیم‌گیری خود پایان دهد و مسیر صحیح را انتخاب کند.

ابراهیم رئیسی افزود:« بشر در حال ورود به مدار جدیدی است. قدرت‌های کهنه در حال افول هستند. آنها گذشته هستند و ما آینده‌ایم. جهان منتظر منجی است که همه ادیان الهی او را وعده داده‌اند. این منجی وجود و حضور دارد».

او گفت: «جهان در حال تغییر و گذار به نظم بین‌المللی نوظهور و این مسیر غیرقابل بازگشت است؛ معادله سلطه غربی برای جهان دیگر جوابگو نیست و نظم کهنه لیبرال که در خدمت منافع سلطه‌گران و سرمایه‌داران سیری‌ناپذیر بود، کنار زده شده است.»

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نیز در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل به ایران اشاره کرد و گفت که همچنان «متعهد هستیم» که جمهوری اسلامی به جنگ‌افزار هسته‌ای دست نیابد.

سفر آقای رئیسی به نیویورک موج انتقاد و مخالفت را در میان سیاستمداران آمریکایی، به ویژه جمهوری‌خواهان در کنگره به دنبال داشته است.

این دومین سفر ابراهیم رئیسی به نیویورک برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد است.

او پنج سال پیش از سوی آمریکا تحریم شده بود. او با خط هوایی «معراج» به آمریکا رفت که آن هم در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار دارد.

در این سفر غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر او هم حضور دارد که ۱۳ سال پیش در فهرست تحریم های اتحادیه اروپا قرار گرفت. او در آن رئیس سازمان زندان‌های جمهوری اسلامی بود.

یکی از حواشی سخنرانی ابراهیم رئیسی که رسانه ای شد پوستری از مهسا – ژینا – امینی است که یکی از اعضای هیات نمایندگی اسرائیل به هنگام سخنرانی آقای رئیسی آن را بالای برد و با آن در کرویدور سالن به سوی تریبون حرکت کرد.

روی این پوستر کنار عکس مهسا امینی نوشته شده: «زنان ایران شایسته آزادی هستند، همین حالا».

او پس از این اقدام از سالن محل برگزاری اجلاس اخراج شد.

رئیسی بعد از ورود به سازمان ملل در دیداری با آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، گفت که عدالت جنسیتی در ایران «کم نظیر» است.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در آستانه سفر رئیس جمهوری ایران به نیویورک از تمامی‌ کشورهای عضو سازمان ملل خواست در جریان دیدارهای خود با رئیس جمهوری و دیگر مقام‌های ایرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سرنوشت فعالان سیاسی بازداشت شده در ایران را در مرکز توجه و گفتگوهای خود قرار دهند.

کشورهای اروپایی اخیر ا اعلام کرده‌اند که تحریم‌ها علیه برنامه موشکی بالستیک جمهوری اسلامی ایران را که قرار بود مهرماه امسال پایان یابد، حفظ خواهند کرد.

سه کشور اروپایی عضو برجام اعلام کرده‌اند، ایران از سال ۲۰۱۹ به توافق هسته‌ای پای‌بند نبوده و معتقدند که این موضوع از طریق مکانیسم حل اختلاف برجام حل نشده است.

جمهوری‌خواهان از دولت جو بایدن انتقاد می‌کنند که با وجود تحریم‌های آمریکا علیه ابراهیم رئیسی به دلیل نقش او «در نقض جدی حقوق بشر»، به او اجازه شرکت در هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک را داده است.

منتقدان حضور رئیس دولت سیزدهم به نقش او در سرکوب‌ اعتراضات و همچنین به کارنامه ابراهیم رئیسی در عضویت در «هیئت مرگ»، و اعدام «چند هزار زندان سیاسی» در سال ۱۳۶۸ اشاره می‌کنند.

همزمان  با حضور رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل، گروهی از ایرانیان در برابر سازمان ملل علیه او تظاهرات کرده‌اند. آنها شعار «زن، زندگی، آزادی»، «مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر خامنه ای» و «مرگ بر رئیسی» سرمی‌دادند.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago