Categories: جهان

دیوید کامرون وارد اسرائیل شد؛ اعلام زمان توقف درگیری‌‌ها ظرف چند ساعت آینده

به گزارش فرانیوز، آقای کامرون در این سفر با رهبران اسرائیل و فلسطینی در مورد توافق آزادسازی گروگان‌ها و ارسال کمک‌های بشردوستانه بیشتر به غزه دیدار و گفتگو کند.

بر اساس بیانیه جدید وزارت امور خارجه قطر، زمان شروع توقف درگیری‌ها ظرف چند ساعت آینده اعلام خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه قطر گفته است که همراه با اسرائیل، حماس، مصر و ایالات متحده کار «به منظور اطمینان از شروع سریع توقف در جنگ و اقدامات لازم برای اطمینان از پایبندی طرفین به توافق» ادامه دارد.

در خبری دیگر از قطر، محمد آل خلیفه، مذاکره کننده قطر در گفتگوهای آتش‌بس به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: «کار ما تمام نشده است.»

به گفته او، «گفتگوهای بیشتر با طرف‌ها به منظور کاهش تنش و برقراری یک دوره طولانی‌تر آتش‌بس ادامه خواهد داشت.»

او افزوده است که «در ابتدا اسرائیل حتی یک توقف موقت در جنگ را در نظر نمی‌گرفت، بنابراین ما امیدواریم و تلاش‌ ما در همین حد متوقف نمی‌شود. ما به کار خود ادامه می‌دهیم.»

در پی تاخیر ۲۴ ساعته در اجرای توافق اسرائیل و گروه افراطی حماس برای تبادل ۵۰ تن از کودکان و زنان اسرائیلی ربوده‌ شده در برابر چهار روز «وقفه بشردوستانه» در عملیات جنگی و آزادی ۱۵۰ تن از زندانیان امنیتی فلسطینی، یک مقام ارشد اسرائیلی بامداد پنج‌شنبه، دوم آذر، به رسانه‌های این کشور گفت که از این تأخیر «نگران نیست».

این منبع (که بر اساس تجربیات پیشین به احتمال قوی از مقامات ارشد دفتر نخست‌وزیری اسرائیل است)، به رادیوی ارتش اسرائیل و روزنامه هاآرتص گفت که مذاکرات به بن‌بست نرسیده بلکه مسائل اداری عامل آن است اما این معضلات «قابل حل است».

دقایقی پس از آن‌که نخست‌وزیر، وزیر دفاع و یک وزیر ارشد کابینه اداره جنگ اسرائیل در یک نشست خبری طولانی شرکت کرده و در مورد دلایل پذیرش این توافق به مردم اسرائیل اطلاع‌رسانی کردند، تساخی هانگبی نیمه‌شب چهارشنبه اعلام کرد که نظر به عدم امضای توافق از سوی «طرف مقابل» (حماس) و همچنین قطر به عنوان میانجی، هیچ یک از گروگان‌های اسرائیلی تا پیش از روز جمعه آزاد نخواهند شد.

رسانه‌های اسرائیل بیانیه آقای هانگبی را ناگهانی و غافلگیرکننده نامیدند.

دولت اسرائیل در ساعت سه بامداد چهارشنبه توافق را تصویب و امضا کرده بود.

بر اساس گزارش‌های انتشاریافته در رسانه‌های اسرائیل، حماس غیر از عدم امضای توافق تا نیمه‌شب چهارشنبه و ندادن تعهد رسمی به دولت قطر، فهرستی از نخستین افراد اسرائیلی ربوده شده به غزه را که قرار بود پنج‌شنبه آزاد شوند، به قطر اطلاع نداده بود.

روزنامه هاآرتص به نقل از منبع دیپلماتیک ارشد یادشده افزود: تا زمانی که موعدی برای آغاز توافق با حماس اعلام نشده، وقفه‌ای در عملیات نظامی ارتش اسرائیل در غزه ایجاد نخواهد شد و موعد ساعت ده بامداد به وقت محلی که پیشتر برای آغاز توقف عملیات جنگی اعلام شده بود، به تعویق می‌افتد.

این منبع گفته است: «وقفه‌ای در کار نیست؛ ما در جنگ هستیم.»

سخنگوی وزارت خارجه قطر که کشورش عامل اصلی میانجی‌گری در توافق بین اسرائیل و حماس است، بامداد پنج‌شنبه گفت «تا ساعاتی دیگر موعد آتش‌بس» را اعلام خواهیم کرد.

این سخنگوی قطری افزود: مذاکرات برای اجرای توافق «در فضای مثبت» انجام می‌شود.

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، اعلام کرد آمریکا به روی آخرین جزئیات لجیستیکی در ارتباط با این توافق کار می‌کند و امیدوار است که آزادی ربوده‌شدگان از بامداد جمعه آغاز شود.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، داوید برنئا، رئیس موساد، سازمان برون‌مرزی جاسوسی و عملیات ویژه اسرائیل، برای چندمین بار در روزهای اخیر به قطر رفته تا در تماس پیوسته با مقامات دوحه بر اجرای جزئیات توافق کشورش و حماس نظارت کند.

همزمان با این تحولات، ارتش اسرائیل می‌گوید به ۳۰۰ هدف حماس در نوار غزه حمله کرده است

ارتش اسرائیل در شبکه اجتماعی ایکس گفته «حملاتی هوایی را روز گذشته انجام داده، از جمله به مقرهای عملیاتی، تونل‌های جنگی زیرزمینی، انبارهای بمب‌های دست ساز و مواضع پرتاب ضد تانک.»

ارتش اسرائیل همچنین از حمله به مناطق اطراف جبالیه در شمال غزه خبر داده و گفته است که تونلی را که در بیت حانون کشف کرده بوده، «ویران کرده است».

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago