دیدبان حقوق بشر: حکومت ایران در آستانه سالگرد اعتراضات، فشارها بر مخالفان را افزایش داده است

به گزارش فرانیوز، اعتراضات سراسری ایران در ۱۶ سپتامبر سال گذشته پس از قتل حکومتی مهسا امینی دختر ۲۲ ساله که در حبس گشت ارشاد جان باخت، آغاز شذ.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر روز شنبه ۲۸ مرداد در بیانیه‌ای با اشاره به بازداشت‌ها در آستانه سالگرد اعتراضات سراسری «زن، زندگی، آزادی» نوشت: حکومت ایران «حداقل دوازده فعال را دستگیر کرده و فشار بر مجموعه بزرگی از مخالفان مسالمت‌آمیز را افزایش داده‌اند».

به گفتۀ دیدبان حقوق بشر حکومت ایران اعتراضات مردمی را “با بی‌رحمی سرکوب کرد” و صدها نفر کشته و هزاران معترض بازداشت شد.

تارا سپهری‌فر، پژوهشگر ارشد ایران در دیده‌بان حقوق بشر، در این باره گفت: «مقامات ایران در آستانه سالگرد مرگ مهسا امینی به دستور کار مورد علاقه خود برای وارد کردن فشار حداکثری به مخالفان مسالمت‌آمیز بازگشته‌اند».

او افزود: «هدف از بازداشت خودسرانه ۱۲ کنشگر، سرکوب نارضایتی مردم از نقض مداوم حقوق آنها در سایه مصونیت است».

سپهری‌فر گفت: «ممکن است اعتراض‌های خیابانی کمتر شده باشد، اما مقام‌ها به سرکوب‌ها ادامه داده و کنشگران سرشناس مدنی و حقوق بشر را هدف قرار می‌دهند».

او تاکید کرد: «کشورهای عضو سازمان ملل که با ایران مذاکره می‌کنند، باید شرایط سخت این مدافعان حقوق بشر را در محور تعامل‌های خود با ایران قرار دهند.»

نیروهای امنیتی روز چهارشنبه ۲۵ مرداد، تعدادی از فعالان حقوق زنان را در شهرهای رشت، فومن، انزلی و لاهیجان استان گیلان بازداشت کردند.

پیش از بازداشت مهسا بصیر توانا و همسرش در شامگاه پنجشنبه ۲۶ مرداد، دستکم ۱۲ تن از کنشگران حقوق زنان و فعالان مدنی شامل متین یزدانی، فروغ سمیع‌نیا، یاسمین حشدری، جلوه جواهری، زهرا دادرس، زهره دادرس، نگین رضایی، شیوا شاه‌سیاه و واحده خوش سیرت، آزاده چاوشیان، سارا جهانی و هومن طاهری به شکل جداگانه روز ۲۵ مرداد توسط نیروهای انتظامی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی در شهرهای رشت،‌ فومن، انزلی و لاهیجان بازداشت شده بودند.

فشار، احضار و تهدید و بازداشت خانواده‌های دادخواه و معترضان کشته شده در آستانه سالگرد مهسا امینی و آغاز اعتراضات زن، زندگی، آزادی به شدت افزایش یافته است.

فرمانده انتظامی استان گیلان اتهام این کنشگران حقوق زنان را «اقدام علیه امنیت ملی» از طریق «فعالیت در راستای سالگرد اعتراضات» عنوان کرد.

همزمان اداره کل اطلاعات گیلان نیز در اطلاعیه‌ای مشابه این کنشگران را به «ارتباط با خانواده‌های معترضان کشته شده و تحریک آنها» و «فعالیت تبلیغی به جهت اهداف براندازی» متهم کرد.

خانم سپهری‌فر همچنین گفته است: «اعتراضات خیابانی شاید کاهش یافته باشند، اما مقامات به سرکوب خود ادامه می‌دهند و مدافعان باسابقه حقوق بشر و جامعه مدنی را هدف گرفته‌اند».

در تهران و دیگر شهرهای ایران نیز شماری از فعالان مدنی و معترضانی که سابقه بازداشت در اعتراضات زن، زندگی، آزادی را داشته‌اند طی روزهای اخیر بازداشت یا احضار شده‌اند.

همزمانی سالگرد اعتراضات و بازگشایی دانشگاه‌ها برخی مقامات از جمله در شهرداری تهران از طرح هایی برای «مجازی شدن دانشگاه‌ها تا دهم مهر ماه» خبر داده‌اند و همزمان موج گسترده احضار تلفنی دانشجویان نیز به شهرهای مختلف گسترش یافته است.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

5 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

5 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

5 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

5 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

5 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

5 ماه ago