Categories: جهان

دو برابر شدن حملات نظامی اسرائیل به مواضع جمهوری اسلامی در سوریه

یوآف گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، در سخنانی گفت که حملات این کشور به مواضع جمهوری اسلامی در سوریه طی سه ماه اول سال جاری میلادی و روی کار آمدن دولت جدید دو برابر شده است.

به گزارش فرانیوز، یوآف گالانت گفت: «از زمان شروع کار من به‌عنوان وزیر دفاع، حملات اسرائیل به مواضع ایران در سوریه دو برابر شده است.»

وزیر دفاع اسرائیل افزود: «به‌عنوان بخشی از این حملات، سعی داریم به شکلی روش‌مند حملاتی را به توانایی‌های اطلاعاتی و امنیتی ایران در سوریه تدارک ببینیم. این حملات به طرز قابل توجهی به تلاش‌های سپاه پاسداران برای تأسیس پایگاهی در چند کیلومتری مرز اسرائیل لطمه خواهد زد.»

به گفته او، جمهوری اسلامی سالانه علاوه بر ۷۰۰ میلیون دلار کمک مالی، «دانش و تسلیحات راهبردی» از قبیل سلاح‌های هدایت‌شونده در اختیار حزب‌الله لبنان قرار می‌دهد.

وزیر دفاع اسرائیل افزود: جمهوری اسلامی سالانه ١۰۰ میلیون دلار به حماس و ده‌ها میلیون دلار به گروه جهاد اسلامی فلسطین می‌دهد.

پایگاه‌های نظامی در کشتی‌های غیرنظامی

او همچنین به موضوع گسترش فعالیت‌های نظامی دریایی جمهوری اسلامی نیز اشاره و گفت که حکومت ایران کشتی‌های غیرنظامی را به «پایگاه ترور شناور» تبدیل کرده است.

گالانت با اشاره به اینکه سپاه پاسداران از کشتی‌های غیرنظامی برای نقل‌وانتقال نفرات و تسلیحات استفاده می‌کند، افزود: «یک کشتی ایرانی که به تازگی در خلیج عدن تحت رصد بوده، چنین مأموریتی داشته است.»

 وزیر دفاع اسرائیل همچنین تصاویری از شش فروند کشتی را نشان داد که به گفته او، سپاه پاسداران آن را به شناورهایی برای جابه‌جایی نفرات و تسلیحات، تغییر کاربری داده است. او نام پنج فروند از کشتی‌ها را اعلام کرد.

او گفت کشتی‌هایی که برخی از آن‌ها هزاران تُن وزن دارند، به سکوی موشک‌انداز، راه‌اندازی پهپاد و سامانه‌های پیشرفته تهاجمی و وسیله‌ای برای گردآوری اطلاعات مبدل شده و بسیار دورتر از مرزهای دریایی ایران عملیاتی شده‌اند.

وزیر دفاع اسرائیل همچنین اضافه کرد: «باید در هوا، در دریا و در زمین ایران را هدف تهدید نظامی قرار داد.»

این سخنان در حالی مطرح شد که چندی پیش رسانه‌های اسرائیلی از نگرانی مقامات امنیتی این کشور از گسترش و افزایش چالش‌ها و تهدیدهای امنیتی در دریا خبر داده و اعلام کردند که ارتش اسرائیل خود را برای وخیم‌تر شدن اوضاع امنیتی در دریا و مقابله با حملات احتمالی جمهوری اسلامی و گروه‌های نیابتی آن در دریای سرخ آماده می‌کند.

استفاده از هوش مصنوعی برای مقابله با حکومت ایران

از سوی دیگر و در حالی که حملات متناوب اسرائیل به مواضع سپاه و شبه نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی در سوریه ادامه دارد، ایال زمیر، مدیرکل وزارت دفاع اسرائیل از «برنامه طولانی چندین ساله» این وزارتخانه که شامل سرمایه‌گذاری‌های گسترده در زمینه هوش مصنوعی خبر داد که ظرفیت بهبود بخشیدن به اطلاعات و هدف‌گیری ایران را دارد.ایال زمیر اعلام کرد کشورش قصد دارد در زمینه هوش مصنوعی به ابرقدرت تبدیل شود و «یکی از چند عضو معدود باشگاه کشورهای برخوردار از سطح فوق‌العاده‌ای از این توانمندی باشد».

اسرائیل از دو سال پیش در یک روند تدریجی از برخی از تجهیزات نظامی خود با استفاده از هوش مصنوعی رونمایی کرده است.

خودروهای روباتیک برای گشت‌زنی در مرز جنوبی اسرائیل با نوار غزه، بدون این‌که نظامیان اسرائیلی در معرض خطر قرار گیرند، یکی از آن امکانات است.

صنایع هوافضای اسرائیل نیز به تازگی یک زیردریایی که «هزاران ساعت» عملیات را برای گردآوری اطلاعات بر اساس هوش مصنوعی انجام داده، به عنوان یکی از دستاوردهای خود معرفی کرده است.

به نوشته خبرگزاری رویترز، بخشی از توانمندی سایبری اسرائیل در مقابله با ایران، عمدتاً علیه تأسیسات هسته‌ای آن به کار گرفته شده است.

ایال خولاطا، مشاور پیشین امنیت ملی پیشین اسرائیل، ماه گذشته تأیید کرد که توانمندی موساد در عرصه سایبری برای مقابله با ایران به کار گرفته شده است.

بر اساس برخی گزارش‌های منتشره در رسانه‌های غربی، اسرائیل در کشتن محسن فخری‌زاده، دانشمند ارشد برنامه هسته‌ای ایران و معاون وقت وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران، از یک سلاح خودکار هدایت‌شونده از ماهواره استفاده کرد که باهوش مصنوعی شلیک دقیقی انجام داد.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago