Categories: جهان

دور جدید تنش ها میان ایروان و باکو؛ آذربایجان از آغاز عملیات «ضد تروریستی در قره‌باغ» خبر داد

به گزارش فرانیوز، این وزارتخانه روز سه‌شنبه ۲۸ شهریور با اشاره به حملات مدام نیروهای مسلح ارمنی به مواضع ارتش آذربایجان در چندین ماه اخیر، درباره عملیات ضد‌ تروریستی در قره‌باغ اعلام کرد: غیرنظامیان و زیرساخت‌ها هدف قرار نمی‌گیرند، تنها اهداف نظامی نابود خواهند شد.

در این اطلاعیه تاکید شده که در مورد تدابیر در حال اجرا (در قره‌باغ) به فرماندهی نیروهای صلح‌بان روسیه و مرکز دیدبانی مشترک ترکیه و روسیه اطلاع رسانی لازم صورت گرفته است.

ارمنستان می‌گوید هیچ پرسنل نظامی در قره‌باغ ندارد و اولویت‌های آن تنها بشردوستانه است.

جمهوری آذربایجان با طرح اتهام‌هایی علیه ارمنستان، از آغاز این «عملیات ضدتروریستی» در قره‌باغ خبر داده است.

این عملیات در پی کشته شدن شش نفر در انفجار مین در قره‌باغ، طراحی شده است.

سرویس‌های امنیتی جمهوری آذربایجان گروهی از «خرابکاران» جدایی‌طلب ارمنی را به مین‌گذاری و ارتکاب عمل «تروریستی» متهم کردند.

تشدید تنش‌ها یک روز پس از تحویل غذا و دارو به قره‌باغ به طور همزمان و در امتداد دو جاده رخ می‌دهد.

مقامات دولت محلی در قره‌باغ روز سه‌شنبه اعلام کردند که جمهوری آذربایجان تمام طول خط تماس میان این منطقه و آذربایجان را بمباران کرد.

همچنین خبرگزاری فرانسه گزارش داد که در شهر استپاناکرت، مرکز منطقه خودمختار قره‌باغ کوهستانی، صداهای انفجار در اوایل بعدازظهر سه‌شنبه شنیده شد.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان همچنین اعلام کرد که در حال ایجاد گذرگاه‌های بشردوستانه است تا امکان تخلیه غیرنظامیان از قره‌باغ را فراهم کند.

وزارت دفاع ارمنستان روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای نوشت: «وزارت دفاع ارمنستان بارها اعلام کرده و مجددا اعلام می‌کند که ارمنستان در قره‌باغ ارتش ندارد».

همزمان وزارت خارجه روسیه خواستار توقف «خونریزی‌ها» در قره‌باغ شد و از طرفین درگیر خواست که به توافق صلح در این منطقه پایبند باشند.

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان اعلام کرد که این انفجارها «هدف اصلی ارمنستان که خارج نکردن نیروهای مسلح خود از خاک جمهوری آذربایجان» و ادامه عملیات نظامی و معدنی است را آشکار کرد.

قره‌باغ کوهستانی که صحنه دو جنگ بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان در اوایل دهه ۱۹۹۰ و سپس در پاییز ۲۰۲۰ بوده، یکی از مین‌گذاری‌شده‌ترین مناطق در اتحاد جماهیر شوروی سابق است.

ایروان، باکو را به افزایش عمدی یک بحران انسانی به منظور پاکسازی قومی در قره باغ کوهستانی با مسدود کردن گذرگاه لاچین متهم می‌کند. این گذرگاه، تنها جاده‌ای است که این منطقه کوهستانی را به ارمنستان متصل می‌کند.

دو ماه پیش، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرانسه ارزیابی کرده بود که جنگ جدید با آذربایجان «بسیار محتمل» است.

درگیری قبلی میان دو کشور منجر به شکست ارتش ارمنستان شد و ایروان مجبور شد مناطقی در قره باغ کوهستانی و اطراف آن را به باکو واگذار کند.

برای پایان دادن به این جنگ، توافق آتش‌بسی با میانجیگری روسیه امضا شد که شامل استقرار نیروهای حافظ صلح روسیه بود، اما درگیری‌های مسلحانه از آن زمان تاکنون به طور مرتب در مرزهای قره‌باغ رخ داده است.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago