Categories: ایرانجهان

دهن کجی مقامات طالبان به اخطار جدی رئیسی درباره حقابه ایران از هیرمند

«ژنرال مبین» از فرماندهان طالبان روز گذشته و پس از اخطار ابراهیم رئیسی به دولت افغانستان مبنی بر دادن حقابه ایران از هیرمند، با انتشار ویدئویی به تمسخر ابراهیم رئیسی پرداخت. او با پر کردن یک دبه آب برای رئیسی، مدعی است که آبی برای دادن حقابه ایران وجود ندارد.

به گزارش فرانیوز، ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه در سفر به استان سیستان‌ و بلوچستان به حاکمان افغانستان اخطار داد و خطاب به آنان درباره حقابه ایران از هیرمند گفت: «حق مردم سیستان‌ و بلوچستان را سریع‌تر بدهند.»

گروه طالبان که از سال گذشته کنترل افغانستان را بار دیگر در دست گرفته، در واکنش به اظهارات تهدیدآمیز ابراهیم رئیسی درباره حقابه ایران از آب رودخانه هیرمند، مقام‌های جمهوری اسلامی را به بی‌اطلاعی از وضعیت این رودخانه متهم کرد.

حکومت طالبان روز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای نوشت: «مقامات ایرانی ابتدا باید معلومات خود را در مورد آب هلمند [هیرمند] تکمیل نمایند و بعد از آن با الفاظ مناسب خواست‌شان را مطرح کنند.»

طالبان همچنین تهدید کرد: «اگر واقعیت درست مطالعه نشود و چنین اظهارات مطرح گردد، می‌تواند فضای سیاسی میان مردم و کشورهای دو ملت مسلمان را آسیب بزند که به نفع هیچ طرفی نیست و باید تکرار نگردد.»

همچنین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی طالبان را متهم کرد که امکان بازدید کارشناسان ایرانی از وضعیت آب هیرمند را فراهم نکرده است.

او شامگاه پنج‌شنبه ۲۸ اردیبهشت و پس از انتشار بیانیه‌ای از سوی طالبان درباره وضعیت آب هیرمند، در توئیتی به این موضع‌گیری طالبان واکنش نشان داد.

او نوشت: «در ماه‌های اخیر مکررا از ملامتقی سرپرست وزارت خارجه افغانستان خواستم طبق عهدنامه هیرمند، به تعهدات خودشان عمل کنند و امکان بازدید هیئت‌های فنی و سنجش میزان آب را فراهم کنند، که نکردند.»

وزیر خارجه جمهوری اسلامی افزود: «سیستان از خشکسالی رنج می برد. ملاک بود و‌ نبود آب، بازدید فنی و عینی است و‌ نه صدور بیانیه سیاسی.»

امیرعبداللهیان پیشتر گفته بود که اگر لازم باشد، جمهوری اسلامی برای گرفتن حقابه ایران از هیرمند از ابزار فشار برای وادار کردن آن بخش از هیئت حاکمه افغانستان که با اعطای حقابه ایران همکاری نمی کنند، استفاده خواهد کرد.

وزیر خارجه ایران واکنشی به تمسخر ابراهیم رئیسی از سوی مقام‌های طالبان نشان نداده است.

«ژنرال مبین»، از فرماندهان طالبان روز پنج‌شنبه با انتشار ویدئویی به تمسخر ابراهیم رئیسی پرداخت و با پر کردن یک دبه آب برای رئیسی مدعی شد که آبی برای دادن حقابه ایران وجود ندارد.

بر اساس قرارداد سال ۱۳۵۱، افغانستان سالانه باید ۸۵۰ میلیون متر مکعب از آب رود هیرمند را به ایران بدهد، اما عدم تعهد افغانستان به این قرارداد در دهه‌ها و به‌ویژه سال‌های گذشته به‌ یکی از چالش‌های جدی بین دو کشور تبدیل شده است.

مقامات طالبان بارها مدعی شده‌اند که به دلیل کم بودن مقدار آب در صورت باز شدن سد نیز آب به ایران نخواهد رسید.

اما حسین دلیریان سخنگوی سازمان فضایی ایران روز پنج‌شنبه اعلام کرد: «تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که حکومت افغانستان در برخی نقاط با انحراف مسیر آب و ایجاد بندهای متعدد، مانع رسیدن آب به ایران شده است.»

چندی پیش برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اشاره به حل نشدن موضوع حقابه ایران از هیرمند، خواستار استیضاح حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی شدند.

گفتنی ست جمهوری اسلامی هرچند به صورت رسمی اعلام نکرده اما جزو اولین کشورهایی بود که بعد از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، حکومت طالبان بر این سرزمین را به رسمیت شناخت. رژیم ایران سفارت افغانستان در تهران را نیز تحویل مقامات طالبان داد.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago