Categories: جهان

دستاور سفر دوره ای اردوغان به منطقه؛ عربستان سعودی از ترکیه پهپاد می‌خرد

به گزارش فرانیوز، این قرارداد در پی تلاش دیپلماتیک رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه برای ترمیم روابط با قدرت‌های منطقه و کمک به اقتصاد بیمار ترکیه صورت گرفت.

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی گزارش داد اردوغان و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در مراسم امضای قرارداد بین شرکت دفاعی ترکیه‌ای بایکار و وزارت دفاع عربستان شرکت کردند.

شاهزاده خالد بن سلمان، وزیر دفاع عربستان روز سه‌شنبه در توییتی اعلام کرد که عربستان سعودی این پهپادها را «با هدف افزایش آمادگی نیروهای مسلح پادشاهی و تقویت قابلیت‌های دفاعی و تولیدی این کشور» خریداری خواهد کرد.

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی جزئیاتی در مورد ارزش این قرارداد ارائه نکرد اما هالوک بایراکتار، مدیرعامل بایکار گفت که این بزرگترین قرارداد صادرات دفاعی و هوانوردی در تاریخ ترکیه است.

اردوغان، روز گذشته در جریان سفر خود به چند کشور عربی حوزه خلیج‌فارس، وارد شهر جده در عربستان شد.

از سال ۲۰۲۱ که آنکارا تلاش دیپلماتیکی را برای ترمیم روابط با عربستان سعودی و امارات متحده آغاز کرد، سرمایه‌گذاری‌ها و منابع مالی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به کاهش فشار بر اقتصاد ترکیه و ذخایر ارزی آن کمک کرده است.

ترکیه سال‌ها با این دو کشور عربی بر سر حمایت آنکارا از جنبش‌های دموکراسی‌خواه در خاورمیانه و شمال آفریقا و قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول در سال ۲۰۱۸ اختلاف داشت.

اردوغان امروز همچنین به قطر سفر می‌کند که دومین ایستگاه از اولین سفر او به خلیج‌فارس از زمان انتخاب مجددش به عنوان رئیس جمهور در ماه مه است. او روز چهارشنبه به امارات متحده عربی می‌رود.

خبرگزاری دولتی عربستان گفت اردوغان و شاهزاده محمد در امضای یک طرح همکاری دفاعی توسط شاهزاده خالد و یاشار گولر وزیر دفاع ترکیه شرکت کردند.

توسعه صنعت نظامی بومی بخشی از برنامه بلندپروازانه شاهزاده محمد برای تنوع بخشیدن به اقتصاد پادشاهی سعودی به‌دوراز نفت بوده است.

شرکت صنایع دفاعی بایکار در بیانیه‌ای جداگانه گفت که توافق با ریاض مستلزم همکاری در زمینه انتقال فناوری و تولید مشترک «به منظور پیشبرد قابلیت توسعه فناوری بالا دو کشور» است.

خبرگزاری دولتی عربستان اعلام کرد که دو کشور همچنین چندین یادداشت تفاهم در بخش‌هایی از جمله انرژی، املاک و سرمایه‌گذاری مستقیم امضا کردند.

آنکارا گفت که ماه گذشته، معاون رئیس جمهور ترکیه، جودت یلماز و وزیر دارایی مهمت شیمشک برای گفتگو با همتایان خود در مورد «فرصت‌های همکاری اقتصادی» به امارات متحده عربی سفر و با شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس جمهور این کشور دیدار کردند.

این در حالی است که کسری بودجه ترکیه در ماه ژوئن نسبت به سال گذشته ۷ برابر بیشتر شده و از سوی دیگر تورم سالانه ماه گذشته ترکیه براساس آمار و اطلاعات دولتی، نزدیک به ۴۰ درصد بود و ارزش لیر در سال جاری تقریباً ۲۹ درصد افت داشته است.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago