در یک‌ ماه گذشته ۲۶۴ نفر در ایران بازداشت شده‌اند

به گزارش فرانیوز، مرکز آمار و اسناد سازمان حقوق بشری هه‌نگاو اعلام کرد که نیروهای حکومتی در ماه اوت دست‌کم ۲۶۴ شهروند را در کل ایران بازداشت کرده‌اند و این آمار نسبت به ماه جولای که ۲۲۵ شهروند بازداشت شده‌ بودند، ۳۹ مورد معادل ۱۷ درصد افزایش داشته است.

دسته‌بندی بازداشت‌شدگان بر اساس اقوام نشان می‌دهد که در ماه گذشته میلادی، دست‌کم ۱۱۶ شهروند کرد، ۲۲ شهروند گیلک، ۲۰ شهروند ترک، ۱۴ شهروند بلوچ و همچنین ۳۶ زن، ١١ کودک و ١٧ شهروند بهایی، بازداشت یا ربوده شده‌اند.

این گزارش همچنین حکایت از آن دارد که بیشتر بازداشت‌شدگان، معادل ۴۴ درصد، از شهروندان کرد بوده‌اند. نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران طی ماه گذشته میلادی دست‌کم ۱۱۶ شهروند کرد را بازداشت کرده‌اند که این آمار نسبت به ماه جولای، ۱۶ نفر  و معادل ۱۴ درصد افزایش داشته است.

هه‌نگاو در گزارش خود نوشته است طی ماه گذشته میلادی دست‌کم ٢۴ فعال مذهبی توسط نهادهای حکومتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت شده‌اند.

بر اساس این گزارش، ١٧ نفر از فعالان مذهبی که بازداشت شده‌اند از پیروان آیین بهاپی بوده‌اند که ١٠ نفر از آنها زن و ٧ نفر نیز مرد بوده‌اند. همچنین دست‌کم ۵ فعال اهل سنت در شهرهای مختلف سیستان و بلوچستان و دو فعال دیگر نیز در شهرهای کُردستان بازداشت شده‌اند.

هه‌نگاو میگوید طی مدت یاد شده دست‌کم ۴ دانشجو و یک معلم در شهرهای مختلف ایران بازداشت شده‌اند. سه نفر از دانشجویانی که بازداشت شده‌اند کُرد بوده‌اند.

در این میان، بسیاری از اعضای خانواد‌ه‌های دادخواه کشته‌شدگان در اعتراضات سال گذشته در ایران با نزدیک شدن به سالگرد کشته شدن مهسا امینی، به دست ماموران حکومتی بازداشت شده و یا بازخواست یا تهدید شده‌اند.

آبرام پیلی، جانشین فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران با اشاره به اخبار منتشر شده از بازداشت و فشار به خانواده‌های قربانیان جمهوری اسلامی، «تلاش آشکار برای ایجاد ترس در بین ایرانیان مخالف» را محکوم کرده است.

از اواخر مرداد سال‌جاری ۱۳ نفر از فعالان حقوق زنان و فعالان مدنی در گیلان بازداشت شدند. هومن طاهری، یکی این بازداشت‌شدگان بود. طی روزهای گذشته گزارش‌های بسیاری از شرایط بد جسمانی هومن طاهری در زندان منتشر شده است. مادر این زندانی سیاسی اعلام کرده که فرزندش در زندان به‌شدت مورد ضرب‌و‌جرح قرار گرفته است.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago