در گزارش سالانه آمریکا اعلام شد: کارنامه حقوق بشری جمهوری اسلامی سرشار از نقض آزادی های اساسی مردم

وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه بررسی عملکرد ۱۹۸ کشور در زمینه رعایت حقوق اساسی شهروندان خود در سال میلادی ۲۰۲۲، کارنامه حقوق بشری جمهوری اسلامی را سرشار از نقض آزادی‌های اساسی مردم معرفی کرد.

به گزارش فرانیوز، وزارت خارجه آمریکا در گزارش مشروح خود هفت فصل را ذیل حقوق اساسی مردم ایران بررسی کرده که به این شرح است:  میزان حفظ کرامت انسانی، حدود رعایت آزادی‌های مدنی، آزادی مشارکت مردم در امور سیاسی، وجود فساد و نبود شفافیت در عملکرد حکومت در ارگان‌های متعدد، موضع سرسختانه حکومت مقابل درخواست جامعه بین‌المللی و نهادهای جهانی برای انجام تحقیقات در باره موارد نقض حقوق بشر، تبعیض و بدرفتاری حکومت با مردم در جامعه و حقوق پایمال شده کارگران ایران.

در گزارش سالانه آمریکا در فصل کرامت انسانی، به موارد متعددی از قتل، اعدام و محرومیت ایرانیان از زندگی، ناپدیدشدن‌های قهری حکومتی مانند سرنوشت نیکا شاکرمی، نوجوان معترض، شکنجه و سایر رفتارها و مجازات ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز در قبال بازداشتی‌ها، شرایط ناگوار بازداشتگاه‌ها و زندان‌ها، بازداشت‌های به‌دور از موازین قانونی و نبود عدالت در روند محاکمه افراد اشاره شده است.

این گزارش تأکید دارد که حکومت ایران اقدامات خود را با نیت ارعاب یا انتقام‌جویی از ایرانیان ساکن خارج، به‎‌ویژه مخالفان سیاسی، فعالان جامعه مدنی، مدافعان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران، در طول سال ۲۰۲۲ گسترش داد.

در این بخش، به تله‌گذاری برای فعالان در ترکیه، تلاش برای ربودن مسیح علی‌نژاد، سوقصد یک آمریکایی- لبنانی به جان سلمان رشدی با الهام از فتوای حکومت ایران در «مهدورالدم» دانستن این نویسنده بریتانیایی، روند ناعادلانه محاکمه جمشید شارمهد، فعال سیاسی و مجری رادیویی که به‌دست مأموران اطلاعاتی حکومت در دوبی ربوده شد، آزار روزنامه‌نگارانی که برای بی‌بی‌سی فارسی کار می‌کنند از طریق فشار بر خانواده آنان، برنامه‌ریزی برای قتل مقامات ارشد پیشین آمریکایی مانند جان بولتون و تله‌گذاری سایبری برای ربودن داده‌های رایانه‌ای فعالان در خارج شرح داده شده است.

وزارت خارجه آمریکا بخشی از گزارش سالانه را نیز به حمایت‌ جمهوری اسلامی ایران از حکومت‌هایی مانند سوریه و جنگجویان شیعی عراقی، افغانی، پاکستانی اختصاص داد و آن را در راستای سوء استفاده از قدرت در نقاطی که کانون بحران است، نامید.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago