Categories: ایرانجهان

در واکنش به اقدامات بی ثبات کننده جمهوری اسلامی؛ آمریکا حضور نظامی در خلیج‌فارس را تقویت می‌کند

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، پس از اقدامات بی‌ثبات‌کننده جمهوری اسلامی در ماه گذشته برای مداخله و توقیف کشتی‌های تجاری عبوری از تنگه هرمز، خبر داد که ایالات متحده موقعیت دفاعی خود در خلیج‌فارس تقویت خواهد کرد.

به گزارش فرانیوز، جان کربی گفت: «ایالات متحده به قدرت‌های خارجی یا منطقه‌ای اجازه نخواهد داد که آزادی کشتیرانی از طریق آبراه‌های خاورمیانه از جمله تنگه هرمز را به خطر بیندازند.» هیچ توجیهی برای اقدامات حکومت ایران برای مداخله، آزار و اذیت یا حمله به کشتی‌های تجاری وجود ندارد.

او ادامه داد که امروز، وزارت دفاع مجموعه‌ای از اقدامات را برای تقویت موضع دفاعی ما در خلیج‌فارس انجام خواهد داد و فرماندهی مرکزی ایالات متحده در روزهای آینده جزئیات بیشتری در مورد این تقویت‌ها ارائه خواهد کرد.

این اظهارات پس از آن مطرح شد که نیروهای سپاه پاسداران یک نفتکش با پرچم پاناما را در حالی که در حال عبور از تنگه هرمز بود، توقیف کردند. چند روز قبل از آن هم یک نفتکش دیگر در دریای عمان  توسط جمهوری اسلامی توقیف شد.

به گفته نیروی دریایی ایالات متحده، ایران در طی دو سال گذشته با ۱۵ کشتی تجاری با پرچم بین‌المللی حمله و یا در تردد آنها اخلال به وجود آورده است.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا همچنین اعلام کرد که ایالات متحده هفته آینده هماهنگی‌های لازم را با «ساختار امنیت دریایی بین‌المللی که ائتلافی از ۱۱ کشور برای حمایت و تضمین امنیت کشتی‌های تجاری در این منطقه است» را انجام خواهد داد.

نیروی دریایی آمریکا نیز در بیانیه‌ای هشدار داد در پی اقدام‌های ایران در توقیف کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز، ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در خلیج‌فارس در حال همکاری با شرکای منطقه‌ای است تا گشت‌زنی کشتی‌ها و هواپیماهای خود را در اطراف تنگه هرمز افزایش دهند.

نیروی دریایی آمریکا همچنین از افزایش همکاری ناوگان پنجم خود در خلیج‌فارس با سازمان بین‌المللی امنیت دریایی و گروه اروپایی مراقبت از کشتیرانی در تنگه هرمز برای تقویت امنیت این مسیر خبر داد.

برد کوپر، فرمانده ستاد مرکزی نیروی دریایی آمریکا، گفت: «ایران باید به توقیف غیرقانونی و غیرمسئولانه کشتی‌های تجاری و ایجاد مزاحمت برای آنها پایان دهد. ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا و شرکای این کشور به حفاظت از حق کشتیرانی در تنگه هرمز به عنوان یک مسیر آبی حساس متعهد هستند.»

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago