Categories: جهان

در ادامه حمایت آمریکا از اسرائیل؛ آنتونی بلینکن وارد تل‌آویو شد

به گزارش فرانیوز، امروز پنج‌شنبه ۲۰ مهر، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا برای دیدار با مقام‌های اسرائیل و فلسطین وارد تل‌آویو شد.

در این سفر آقای بلینکن با وزیر امور خارجه اسرائیل نیز دیدار خواهد کرد. منابع فلسطینی هم گزارش دادند قرار است محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین، روز جمعه ۲۱ مهر با بلینکن دیدار و گفت‌وگو کند.

وزیر خارجه آمریکا بعد از پایان سفر چند ساعته خود به اسرائیل، به مصر می‌رود. وی همچنین قرار است با پادشاه اردن و رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در اردن دیدار کند.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده که «آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، به اسرائیل سفر خواهد کرد تا با شرکای اسرائیلی خود به طور مستقیم در مورد وضعیت میدانی تعامل داشته باشد».

رئیس‌جمهور و مقامات ارشد آمریکا در روزهای اخیر بارها حمایت خود را از حق دفاع اسرائیل در نوار غزه اعلام کردند.

دو روز قبل و در روز ۱۸ مهرماه جو بایدن رئیس جمهور آمریکا تایید کرد که حداقل ۱۴ شهروند آمریکایی در میان کشته‌شدگان حملات حماس بوده‌اند.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز روز چهارشنبه ۱۹ مهر، اعلام کرد که شمار تایید شده شهروندان آمریکایی کشته شده در جریان حمله شبه‌نظامیان حماس، به دست‌کم ۲۲ تن رسیده است.

حمله ناگهانی حماس به اسرائیل دقیقا ۵۰ سال پس از جنگ یوم کیپور (در سال ۱۹۷۳) رخ داد. در آن زمان حمله کشورهای عربی به رهبری مصر پس از ۶ روز به شکست مصر و سوریه انجامید اما این جنگ در چنین روزی روحیه ملی و دینی یهودیان را به شدت آزرد. حال نیز ابعاد جنگ و تلفات در اسرائیل بی‌سابقه است و دولت اسرائیل گفته که مردم باید خود را برای جنگی طولانی‌مدت آماده کنند.

جو بایدن رییس جمهوری آمریکا سه‌شنبه بعدازظهر به وقت واشنگتن در یک کنفرانس خبری، گروه تروریستی حماس را به خاطر حملات چندجانبه از نوار غزه که در جریان آن صدها غیرنظامی کشته شدند، “شیطان محض” نامید.

متیو میلر سخنگوی وزارتخارجه آمریکا با اشاره به سفر آقای بلینکن به اسرائیل به خبرنگاران گفت: «این سفر پیامی برای همبستگی و حمایت است».

مقام‌های آمریکایی و اسرائیل می‌گویند که واشنگتن در روزهای اخیر با اسرائیل و مصر در تلاش برای ایجاد یک مسیر امن برای خروج شهروندان آمریکایی و دیگر اتباع خارجی از غزه، تعامل دارد.

وبگاه «آکسیوس» در این خصوص گزارش کرد، مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی می‌گویند که ۵۰۰ آمریکایی و صدها تبعه خارجی دیگر در غزه هستند که در بین این افراد، امدادگران سازمان ملل، اعضای سازمان‌های غیرانتفاعی و خبرنگاران نیز حضور دارند.

طبق این گزارش، مسدود شدن گذرگاههای مرزی فلسطین اشغالی و مصر و تداوم حملات هوایی اسرائیل، عملاً خروج از غزه را غیرممکن کرده است و عملیات زمینی احتمالی اسرائیل نیز خروج از این منطقه را دشوارتر خواهد کرد.

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا روز گذشته (چهارشنبه) تصریح کرد که ایالات متحده با تل‌آویو و مصر درباره مسیر ایمن در گفت‌وگو است.

«جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز روز گذشته (چهارشنبه) در جمع خبرنگاران گفت: «ما از طرح مسیر ایمن برای غیرنظامیان حمایت می‌کنیم. غیرنظامیان مقصر آن‌چه که حماس انجام داده، نیستند. آن‌ها مرتکب اشتباه نشده‌اند و ما به حمایت از ایجاد مسیر ایمن ادامه می‌دهیم».

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز گفته که بایدن روز سه شنبه با نتانیاهو در خصوص لزوم جلوگیری حتی الامکان از تلفات غیرنظامیان در غزه تماس تلفنی برقرار کرد.

سازمان ملل و دیگر گروههای حقوق بشری هشدار داده‌اند که غزه با یک فاجعه انسانی شدید مواجه است به خصوص آن‌که تنها نیروگاه برق فعال این منطقه روز چهارشنبه پس از اتمام سوخت، تعطیل شد و نوار غزه در تاریکی فرو رفت.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago